Henryk Berlewi (1894-1967) „Akt" ok. 1920 roku, źródło: Bonhams

Henryk Berlewi (1894-1967)
„Akt” ok. 1920 roku
węgiel i akwarela na papierze, 93 x 73 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 3 marca 2021, estymacja: 5.200 – 6.300 EUR.

Naszym zdaniem z perspektywy polskiego rynku sztuki jest to jedna z ciekawszych pozycji na aukcji „Ecole de Paris” w londyńskim oddziale Bonhams – dużych rozmiarów, pionowy akt, o ciekawie zgeometryzowanym charakterze, pochodzący ze szczytowego okresu twórczości Henryka Berlewiego. Aktualny stan zachowania papieru (jego wyraźne zakwaszenie) może budzić pewne obawy – naszym zdaniem profesjonalne zabiegi konserwacji papieru przywrócą mu pierwotny blask i wyrazistość. Polecamy!

Maurycy Gottlieb (1856-1879) "Zygmunt II August i Barbara Giżanka", źródło: Tiroche Auction House

Maurycy Gottlieb (1856-1879)
„Zygmunt II August i Barbara Giżanka”
olej na płótnie, 38 x 62 cm
Tiroche Auction House, Hertzelia Pituach – Izrael, 3 marca 2021, estymacja: 65.000 – 90.000 USD

Bezsprzecznie muzealnej rangi praca autorstwa Maurycego Gottlieba – genialnego młodzieńca uznawanego za najzdolniejszego ucznia Jana Matejki. Praca wielokrotnie wystawiana i reprodukowana praktycznie we wszystkich monografiach poświęconych artyście – jej pojawienie się na rynku aukcyjnym to zapewne efekt kolejnych rekordów cenowych za prace Gottlieba osiąganych pod koniec 2019 i w 2020 roku. Estymowana przez dom aukcyjny cena brzmi niezwykle atrakcyjnie z punktu widzenia polskiego rynku sztuki – przewidujemy jednak wielokrotne przekroczenie tegoż poziomu. Gorąco polecamy!

Eugeniusz Zak (1884-1926) Zestaw 3 prac z Bretanii, 1907 rok, źródło: Bonhams

Eugeniusz Zak (1884-1926)
Zestaw 3 prac z Bretanii, 1907 rok
węgiel i akwarela na papierze, wymiary każdej z prac: 65 x 31 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 3 marca 2021, estymacja: 900 – 1.200 GBP

Niebywale okazyjnie wyceniony zestaw 3 prac Eugeniusza Zaka – wszystkie 3 pochodzące z tego samego roku (zapewne malowane w niewielkim odstępie czasowym), wszystkie sygnowane i bardzo typowe dla dojrzałego okresu twórczości Zaka. Wszystkich zainteresowanych czeka długa i zacięta licytacja. My jak najbardziej polecamy!

Jankiel Adler (1895-1949) „Kobieta z jabłkiem w dłoni”, źródło: Tiroche Auction House

Jankiel Adler (1895-1949)
„Kobieta z jabłkiem w dłoni”
olej na płótnie, 77 x 64 cm
Tiroche Auction House, Hertzelia Pituach – Izrael, 3 marca 2021, estymacja: 60.000 – 90.000 USD

Udana i efektowna kompozycja Jankiela Adlera – artysty coraz wyżej wycenianego w ostatnich latach na europejskim rynku sztuki. Efektem tego rosnącego zainteresowania jest zapewne dość wysoki wyjściowo poziom powyższej pracy. Polecamy z zaznaczeniem, że w naszej ocenie jedynie zakup w pobliżu dolnej granicy estymacji będzie rozsądną decyzją.

Józef Brandt (1841-1915) „Szarża kozaków”, źródło: Black River Auction

Józef Brandt (1841-1915)
„Szarża kozaków
olej na płótnie, 33 x 45 cm
Black River Auction, Pennsville – USA, 20 lutego 2021, estymacja: 4.000 – 8.000 USD

Pomijając nieco kwestię wielu błędów w detalach postaci i koni oraz odmienną paletę barwną od tej stosowanej przez Józefa Brandta – Państwa uwagę pragniemy skierować również na odwrocie pracy, które również niezwykle trudno jest sfalsyfikować – w tym przypadku już na zdjęciu widać wtórnie bejcowany i postarzany blejtram, przybrudzone sztucznie płótno oraz bardzo nieudolnie wypełnioną nalepkę wystawową z TPSP w Krakowie. Odradzamy!

Wojciech Weiss (1875-1950) „Akt leżący”, źródło: Coral Gables Auction

Wojciech Weiss (1875-1950)
„Akt leżący
pastel na papierze, 29 x 41 cm
Coral Gables Auction,Coral Gables – USA, 21 lutego 2021, estymacja: 2.000 – 3.000 USD

Całkiem poprawnie namalowany akt leżący absolutnie nie mający niczego wspólnego z twórczością Wojciecha Weissa… Wybór tegoż artysty na potencjalnego autora wynikał zapewne z faktu, że sporą część obrazów podpisywał on dość prostym do podrobienia monogramem (co zresztą nie do końca udało się fałszerzowi powtórzyć w tym przypadku). Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!