Henryk Berlewi (1894-1967)
„Akt” ok. 1920 roku
węgiel i akwarela na papierze, 93 x 73 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 3 marca 2021, estymacja: 5.200 – 6.300 EUR.
Naszym zdaniem z perspektywy polskiego rynku sztuki jest to jedna z ciekawszych pozycji na aukcji „Ecole de Paris” w londyńskim oddziale Bonhams – dużych rozmiarów, pionowy akt, o ciekawie zgeometryzowanym charakterze, pochodzący ze szczytowego okresu twórczości Henryka Berlewiego. Aktualny stan zachowania papieru (jego wyraźne zakwaszenie) może budzić pewne obawy – naszym zdaniem profesjonalne zabiegi konserwacji papieru przywrócą mu pierwotny blask i wyrazistość. Polecamy!
Maurycy Gottlieb (1856-1879)
„Zygmunt II August i Barbara Giżanka”
olej na płótnie, 38 x 62 cm
Tiroche Auction House, Hertzelia Pituach – Izrael, 3 marca 2021, estymacja: 65.000 – 90.000 USD
Bezsprzecznie muzealnej rangi praca autorstwa Maurycego Gottlieba – genialnego młodzieńca uznawanego za najzdolniejszego ucznia Jana Matejki. Praca wielokrotnie wystawiana i reprodukowana praktycznie we wszystkich monografiach poświęconych artyście – jej pojawienie się na rynku aukcyjnym to zapewne efekt kolejnych rekordów cenowych za prace Gottlieba osiąganych pod koniec 2019 i w 2020 roku. Estymowana przez dom aukcyjny cena brzmi niezwykle atrakcyjnie z punktu widzenia polskiego rynku sztuki – przewidujemy jednak wielokrotne przekroczenie tegoż poziomu. Gorąco polecamy!
Eugeniusz Zak (1884-1926)
Zestaw 3 prac z Bretanii, 1907 rok
węgiel i akwarela na papierze, wymiary każdej z prac: 65 x 31 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 3 marca 2021, estymacja: 900 – 1.200 GBP
Niebywale okazyjnie wyceniony zestaw 3 prac Eugeniusza Zaka – wszystkie 3 pochodzące z tego samego roku (zapewne malowane w niewielkim odstępie czasowym), wszystkie sygnowane i bardzo typowe dla dojrzałego okresu twórczości Zaka. Wszystkich zainteresowanych czeka długa i zacięta licytacja. My jak najbardziej polecamy!
Jankiel Adler (1895-1949)
„Kobieta z jabłkiem w dłoni”
olej na płótnie, 77 x 64 cm
Tiroche Auction House, Hertzelia Pituach – Izrael, 3 marca 2021, estymacja: 60.000 – 90.000 USD
Udana i efektowna kompozycja Jankiela Adlera – artysty coraz wyżej wycenianego w ostatnich latach na europejskim rynku sztuki. Efektem tego rosnącego zainteresowania jest zapewne dość wysoki wyjściowo poziom powyższej pracy. Polecamy z zaznaczeniem, że w naszej ocenie jedynie zakup w pobliżu dolnej granicy estymacji będzie rozsądną decyzją.
Józef Brandt (1841-1915)
„Szarża kozaków”
olej na płótnie, 33 x 45 cm
Black River Auction, Pennsville – USA, 20 lutego 2021, estymacja: 4.000 – 8.000 USD
Pomijając nieco kwestię wielu błędów w detalach postaci i koni oraz odmienną paletę barwną od tej stosowanej przez Józefa Brandta – Państwa uwagę pragniemy skierować również na odwrocie pracy, które również niezwykle trudno jest sfalsyfikować – w tym przypadku już na zdjęciu widać wtórnie bejcowany i postarzany blejtram, przybrudzone sztucznie płótno oraz bardzo nieudolnie wypełnioną nalepkę wystawową z TPSP w Krakowie. Odradzamy!
Wojciech Weiss (1875-1950)
„Akt leżący”
pastel na papierze, 29 x 41 cm
Coral Gables Auction,Coral Gables – USA, 21 lutego 2021, estymacja: 2.000 – 3.000 USD
Całkiem poprawnie namalowany akt leżący absolutnie nie mający niczego wspólnego z twórczością Wojciecha Weissa… Wybór tegoż artysty na potencjalnego autora wynikał zapewne z faktu, że sporą część obrazów podpisywał on dość prostym do podrobienia monogramem (co zresztą nie do końca udało się fałszerzowi powtórzyć w tym przypadku). Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!
Widzą Państwo gdziekolwiek podpis Gottlieba? Nie mogę się doszukać.
Sygnatury Gottlieba nie uda się nam zlokalizować na tej pracy ponieważ nigdy jej tam nie było – w błąd mógł początkowo wprowadzać opis domu aukcyjnego Tiroche, który w opisie umieścił dopisek „signed” (nie ma go już aktualnie w opisie). Katalog najpełniejszej w ostatnich dziesięcioleciach wystawy monograficznej Gottlieba „In the flower of youth – Maurycy Gottlieb” (Muzeum w Tel Avivie, 1991 rok) podaje jedynie, że praca ma autorski dopisek w lewym, dolnym rogu: „A/5” (na zdjęciu nie umiemy go również zlokalizować).
Nie poddaje to trochę w wątpliwość autentyczności pracy?
Czy mogliby Państwo podać link lub zdjęcie do opracowania tej pracy w wystawie monograficznej?
Skan strony ze wspomnianego katalogu wysłaliśmy przed chwilą na Pańskiego maila – bez cienia wątpliwości jest to ten sam obraz. A brak sygnatury nie jest niczym niezwykłym w przypadku Gottlieba – w jego dorobku malarskim (jednakowoż dość niewielkim ilościowo) bardzo wiele kompozycji było niesygnowanych.