W związku z licznymi pytaniami jakie trafiają do nas w ostatnim czasie o częstotliwość publikacji chcieliśmy poinformować naszych Czytelników, że w dalszym ciągu będziemy publikować cykl „Na tropie” w cyklach tygodniowych pisząc za każdym razem o 5-7 obrazach (zdecydowanie nie chcemy iść na ilość w naszych wpisach). Postaramy się również co jakiś czas umieszczać informacje „post factum” o zakończonych licytacjach obrazów, w których braliśmy udział w imieniu własnym lub na rzecz naszych klientów.

Mojżesz Kisling (1891-1953) „Portret rudowłosej" źródło: Christie's

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Portret rudowłosej”
olej na płótnie, 33 x 24 cm
Christie’s, Londyn – Wielka Brytania, 24 marca 2021, estymacja: 28.000 – 40.000 GBP.

Nie wiemy co prawda czemu dom aukcyjny Christie’s zatytułował portret tej rudowłosej dziewczyny jako „młoda blondynka”, wiemy jednak, że to udana kompozycja z rzetelną i wiarygodną proweniencją, która jeśli pojawi się na polskim rynku aukcyjnym to będzie bez wątpienia wyceniana wyżej niż przedział estymacji zaproponowany przez londyńskie Christie’s. Polecamy!

Władysław Ślewiński (1856-1918) „Pejzaż morski z widokiem Wyspy Czarownic”, źródło: Gross & Delletrez

Władysław Ślewiński (1856-1918)
„Pejzaż morski z widokiem Wyspy Czarownic”
olej na płótnie, 43 x 61 cm
Gross & Delletrez, Paryż (Drouot) – Francja, 2 kwietnia 2021, estymacja: 15.000 – 20.000 EUR.

Praca o której Władysława Jaworska w katalogu monograficznej wystawy Ślewińskiego w Muzeum Narodowym napisała: „Monumentalny wyraz powagi i spokoju”. I w gruncie rzeczy w kwestii opisu trudno cokolwiek dodawać do tak zacnych słów. 

Praca pochodzi ze słynnej kolekcji rodziny Buffetaud z Paryża, w skład której wchodziło łącznie kilkadziesiąt obrazów Ślewińskiego (i co ciekawe duża część, tak jak prezentowana praca, było niesygnowanych). Inny obraz z tej kolekcji „Białe piwonie” z 1899 roku (również niesygnowany) został sprzedany pod koniec 2019 roku w jednym z niewielkich bretońskich domów aukcyjnych za 29.280 EUR (z opłatami aukcyjnymi) by finalnie znaleźć nabywcę w Polsce za kwotę 236 tysięcy złotych. 

Powyższa praca wydaje się nam znacznie ciekawsza pod względem kolekcjonerskim zatem bardzo gorąco polecamy jej zakup!

 

Wit Leszek Kaczanowski (Witold-K) (ur. 1932)  „Kompozycja z postaciami", źródło: Fine Art Auctions Paris

Wit Leszek Kaczanowski (Witold-K) (ur. 1932) 
„Kompozycja z postaciami” 1968 rok
olej na tekturze, 65 x 54 cm
Fine Art Auctions Paris, Paryż – Francja, 23 marca 2021, estymacja: 500-700 EUR.

Praca niezwykle oryginalnego i wciąż tworzącego artysty (a warto przypomnieć, że Witold-K ma aktualnie 88 lat), którego twórczość nie jest jeszcze zbyt mocno rozpropagowana nad Wisłą – artysta od 1969 żyje i tworzy w USA. My szczególnie doceniamy prace artysty z lat sześćdziesiątych, więc z katalogu wybraliśmy pracę o zielonej tonacji kolorystycznej – na tej samej aukcji mają Państwo szansę zakupić łącznie 5 obrazów Witolda-K, z których każdy ma estymację ustaloną na poziomie kilkukrotnie niższym niż ceny na aukcjach w Polsce. Polecamy!

Aleksander Orłowski (1777-1832) „Sprzedawca melonów”, źródło: Sovcom

Aleksander Orłowski (1777-1832)
„Sprzedawca melonów”
litografia na papierze, 27,7 x 22 cm
Sovcom, Moskwa – Rosja, 30 marca 2021, cena wywoławcza: 15.000 RUB.

Niewielkiej rangi okazja dla miłośników zakupów na rynkach mało popularnych wśród innych kolekcjonerów – pochodząca z 1825 roku autentyczna litografia autorstwa jednego z najzdolniejszych, polskich uczniów Jana Piotra Norblina, późniejszego nadwornego malarza księcia Konstantego w Petersburgu – Aleksandra Orłowskiego. Cena wywoławcza ustalona jest na dość atrakcyjnym poziomie (ok. 790 zł) – nie mamy jednak pojęcia jak wyglądają procedury importowe dzieł sztuki z Federacji Rosyjskiej i czy droga będzie przesyłka grafiki z Moskwy. Gdyby komuś z Państwa udało się dokonać zakupu tej pracy – chętnie zapoznamy się z procedurami zakupu na tym rynku.

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915) „Wesoła sanna”, źródło: Auktionshaus Dannenberg

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Wesoła sanna”
akwarela na papierze, 40 x 30 cm
Auktionshaus Dannenberg, Berlin – Niemcy, 30 marca 2021, cena wywoławcza: 300 EUR.

Pozorna okazja dla bardzo naiwnych – naszym zdaniem jest to co najwyżej naśladownictwo pracy Wierusza wykonane w epoce, zwieńczone bardzo nieudolną, absolutnie nieautorską sygnaturą. Pojawianie się na rynku prac tego typu traktujemy jako typową, rynkową patologię – w momencie w którym prace Alfreda Wierusza Kowalskiego  zaczynają osiągać rekordowe pułapy cenowe – na rynek napływają tego typu dziwne „wynalazki”. Odradzamy!

Stanisław Ignacy Witkiewicz / Witkacy (1885-1939) „Portret kobiecy, typ B”, źródło: Charlton Hall

Stanisław Ignacy Witkiewicz / Witkacy (1885-1939)
„Portret kobiecy, typ B”
pastel na papierze, 66 x 46 cm
Charlton Hall, West Columbia – USA, 1 kwietnia 2021, cena wywoławcza: 2.000 USD.

W tym przypadku nie przekonały nas ani błękit oczu, ani czerwień ust portretowanej kobiety – kilka minut poszukiwań i mamy dla Państwa zdjęcie autentycznego pierwowzoru powyższej pracy (ujętego w najistotniejszym katalogu dzieł Witkacego – autorstwa Ireny Jakimowicz, wydanego przez Muzeum Narodowe w Warszawie). W przypadku fałszerstw Witkacego praktycznie zawsze powielane są istniejące pierwowzory z kolekcji muzealnych lub reprodukowane w licznych katalogach lub monografiach artysty. Wystarczy dobra kwerenda i zazwyczaj otrzymujemy jednoznaczną odpowiedź. 

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!