Władysław Ślewiński (1854-1918) „Kwiaty w wazonie z zieloną polewą”, źródło: Maître Philippe LANNON et THIERRY-LANNON et Associés

Władysław Ślewiński (1854-1918)
„Kwiaty w wazonie z zieloną polewą”
olej na płótnie, 61 x 50 cm
Maître Philippe LANNON et THIERRY-LANNON et Associés, Brest – Francja, 8 maja 2021, estymacja: 30.000 – 40.000 EUR

Kolejna, wybitna praca autorstwa Władysława Ślewińskiego jaka pojawia się na francuskim rynku aukcyjnym w przeciągu jednego roku – tym razem jest to klasyczna martwa natura z bukietem wielokolorowych astrów w zielonym, bretońskim wazonie. Praca pochodzi ze spuścizny pośmiertnej po artyście i wchodziła w skład zbiorów Eugenii Ślewińskiej. Co najważniejsze – jest opisana i reprodukowana w najważniejszym katalogu monograficznym artysty, autorstwa Władysławy Jaworskiej, który towarzyszył wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1983 roku. Gorąco polecamy!

Jan Chełmiński (1851-1925) "Angielscy zwiadowcy w czasie wojny na Półwyspie Iberyjskim w roku 1808", źródło: Dan Morphy Auctions

Jan Chełmiński (1851-1925)
„Angielscy zwiadowcy w czasie wojny na Półwyspie Iberyjskim w roku 1808”
olej na płótnie, 51 x 76 cm
Dan Morphy Auctions, Denver – USA, 18 maja 2021, cena wywoławcza: 1.400 USD

Praca, która wraca na rynek po nieudanej aukcji z końca 2019 roku, kiedy to nie znalazła nabywcy z estymacją 7.000 – 10.000 dolarów – po półtora roku cena wyjściowa jest niebywale bardziej atrakcyjna, a i ceny rynkowe są diametralnie inne. Kompozycja jest mocno statyczna, ale ceniony na polskim rynku, napoleoński temat oraz kunsztowne wykonanie przez Jana Chełmińskiego są niewątpliwymi atutami. Sama praca wydaje się być pokryta bardzo silnie zażółconym werniksem – przypuszczamy, że ma ona jeszcze spory potencjał wizualny czekający na zabiegi doświadczonego konserwatora. Polecamy!

Zygmunt Waliszewski (1897-1936) "Martwa natura", źródło: Millon

Zygmunt Waliszewski (1897-1936)
„Martwa natura”
akwarela na papierze, 21,5 x 35 cm
Millon, Paryż – Francja, 4 maja 2021, estymacja: 3.000 – 4.000 EUR

Subtelna martwa natura malowana w pointylistycznej manierze przez wielką postać Komitetu Paryskiego – Zygmunta Waliszewskiego. Sama praca wchodziła swego czasu w skład kolekcji Wojciecha i Ewy Fibaków, co na polskim rynku jest mocnym punktem w proweniencji. Polecamy!

Henryk Stażewski (1894-1988) „Relief biało-szary”, źródło: Kodner Galleries Inc.

Henryk Stażewski (1894-1988)
„Relief biało-szary”
technika mieszana, 20 x 39 cm
Kodner Galleries Inc., Dania Beach – USA, 29 kwietnia 2021, cena wywoławcza: 500 USD

Podrabianie tego typu obiektów należy bardziej do wyzwań stolarskich niż malarskich – wykonanie (w tym wypadku dość kiepskie) nigdy nie przesądza jednak o autentyczności. Kupowanie pracy tego typu bez dobrze udokumentowanej proweniencji to najkrótsza droga do kłopotów. Zdecydowanie odradzamy!

Jerzy Kossak (1886-1955) „Polowanie par force”, źródło: Donny Malone Auctions

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Polowanie par force”
olej na tekturze, 28 x 51 cm
Donny Malone Auctions, Saugerties – USA, 10 maja 2021, cena wywoławcza: 130 USD

Jako, że twórczość Jerzego Kossaka jest nam bardzo bliska – nigdy nie przechodzimy obojętnie obok falsyfikatów jego prac. Tym razem najpewniej współcześnie stworzony falsyfikat na bazie wybitnej, XIX-wiecznej pracy Wojciecha Kossaka – dla porównania jej reprodukcję zamieszczamy poniżej. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!