Wlastimil Hofman (1881-1970) „Autoportret”, źródło: Ustar Auctions

Wlastimil Hofman (1881-1970)
„Autoportret”
olej na tekturze, 1916 rok, 46 x 33,5 cm, sygnowany w lewym, górnym rogu.
Starožitnosti-Galerie USTAR s.r.o., Praga, estymacja: 150.000 – 200.000 CZK [zobacz]

Najmocniejsza rekomendacja tym razem ponownie dla pierwszego obiektu -„Autoportret” Wlastimila Hofmana (1881-1970), który pojawi się na aukcji USTAR Auctions w Pradze 29 listopada 2018. Wspomniany powyżej autoportret to bezsprzecznie dzieło klasy muzealnej i jeden z najlepszych autoportretów tegoż artysty, jakie pojawiły się na rynku w ostatnich latach. Praca została namalowana w Pradze w 1916 roku – w okresie, który można uznać za szczytową formę malarską Hofmana. Nie bez powodu, obraz był dwukrotnie prezentowany w okresie dwudziestolecia międzywojennego – na wystawach w TPSP w Krakowie oraz w Pradze w 1924 roku. Wyjściowa cena czyli 70.000 koron (niecałe 12.000 zł) jest bardzo atrakcyjna! Na koniec ciekawostka, znana zapewne tym, którzy poznali bliżej twórczość i życiorys autora – wspomniany obraz sygnowany jest najwcześniejszą wersją zapisu imienia i naziwska czyli „Vlastimil Hofmann” – zapis ten był w późniejszych latach przez artystę coraz mocniej „spolszczany” aż do ostatecznej wersji „Wlastimil Hofman”.

Tamara Łempicka (1898-1980) „Szkic do portretu młodej dziewczyny”, źródło: Auktionshaus im Kinsky GmbH

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Szkic do portretu młodej dziewczyny”
ołówek na papierze, 1937 rok, 32 x 23 cm, sygnowany w prawym, dolnym rogu.
Auktionshaus im Kinsky GmbH, Wiedeń, estymacja: EUR 20.000 – 40.000 [zobacz]

Polecamy Państwa uwadze bardzo wysokiej jakości rysunek najsłynniejszej malarki polskiego pochodzenia – Tamary Łempickiej. Okazja ku takiej rekomendacji jest znakomita – na aukcji w nowojorskim oddziale Christie’s padły 11 listopada historyczne rekordy cenowe prac tej artystki, osiągając za obraz „La Musicienne” poziom 6,8 mln USD oraz 3,97 mln USD za „Dziewczynę z gołębiem”. Warto dodać, że urodzona w Warszawie Łempicka jest obecnie pod względem cenowym w pierwszej trójce najwyżej wycenianych kobiet – malarek na całym świecie (obok Joan Mitchell i Louise Bourgeois)! Wracając jednak do przedmiotu rekomendacji – 30 listopada trafi na licytację bardzo efektowny rysunek, posiadający pewną i udokumentowaną proweniencję (włączając w to obecność w Catalogue raissonne autorstwa Alaina Blondela). Estymacja jest oceniona przez dom aukcyjny na poziomie 20-40 tysięcy EUR – naszym zdaniem atrakcyjnym poziomem przy którym warto dokonać zakupu będą okolice bliższe dolnej granicy sugerowanej estymacji.

Mojżesz Kisling (1891-1953) „Pejzaż śródziemnomorski”, źródło: Millon Drouot

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Pejzaż śródziemnomorski”
olej na płótnie, ok. 1918 roku, 65 x 81 cm, sygnowany w lewym, dolnym rogu.
Millo Drouot, Paryż, estymacja: EUR 40.000 – 60.000 [zobacz]

Ostatnia w tym wpisie pozytywna rekomendacja dla bardzo klasycznej kompozycji autorstwa Wlastimila Hofmana, która będzie licytowana 30 listopada w Niemczech, w Düsseldorfer Auktionshaus. Charakterystyczne zestawienie młodego anioła (lub nawet czarnowłosej „anielicy”) z postacią siedzącego starca zostało w tym przypadku dość kunsztownie dopracowane przez autora. Niska cena wywoławcza ma naszym zdaniem zachęcać do licytowania – my również przychylamy się do tej sugestii.

Tadeusz Kantor (1915-1990) „Abstrakcja”, źródło: Andrew Auctions

Tadeusz Kantor (1915-1990)
„Abstrakcja”
olej na płótnie, 47 x 52 cm, sygnowany i datowany w prawym, dolnym rogu.
Andrew Auctions, Kanada, estymacja: USD 500 – 2.000

30 listopada w małym, kandyjskim domu aukcyjnym Andrew Auctions oferowana będzie praca zdaniem sprzedawców rosyjsko-polskiego artysty (sic!) Tadeusza Kantora. Według naszej opinii, już na podstawie zdjęć widać ewidentnie, że jest to falsyfikat – stworzony w nieudolnej manierze mającej naśladować twórczość Kantora. Na zdjęciach widoczne są nawet ślady wtórnego postarzania pracy. Generalnie – definitywnie odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!