Władysław Ślewiński (1854-1918)
„Martwa natura z brązowym tłem”
olej na płótnie, 46 x 61 cm
Thierry – Lannon et Associés, Francja, 20 lipca 2019, estymacja: 25.000 – 30.000 EUR
W drugiej połowie lipca w Bretanii odbędzie się bardzo ciekawa aukcja prezentująca dzieła twórców tworzących na tamtejszym terenie – wśród prac twórców takich Emile Bernard (1868-1941) i Paul Serusier (1864-1927) znajdą się również dwa obrazy autorstwa Władysława Ślewińskiego (1854-1918). Prace te są bez wątpienia bardzo charakterystyczne dla twórczości Ślewińskiego i na podstawie zdjęć nie budzą żadnych zastrzeżeń – dodatkowym, niezwykle silnym atutem jest ich obecność w Catalogue raisonné opracowanym przez Władysławę Jaworską. Co ciekawe w przypadku powyższej pracy – w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się prawie identyczna, dokończona i sygnowana kompozycja (PORÓWNAJ).
Władysław Ślewiński (1854-1918)
„Martwa natura z jajkami”
olej na płótnie, 46 x 49 cm
Thierry – Lannon et Associés, Francja, 20 lipca 2019, estymacja: 25.000 – 30.000 EUR
Druga z prac Ślewińskiego ze wspomnianej aukcji – również niesygnowana, pochodząca niewątpliwie już z ostatniego okresu twórczości. Martwa natura malowana jest w bardzo charakterystycznej dla Ślewińskiego manierze (w szczególności owoce i kwiaty). Estymacja znajduje się na atrakcyjnym poziomie, poniżej cen w Polsce.
Jerzy Panek (1918-2001)
„Don Kichot”
drzeworyt na papierze, 69 x 51 cm
Clark’s Fine Art & Auctioneers, USA, 27 lipca 2019, cena wywoławcza: 250 USD
Klasyk grafiki warsztatowej i prawdopodobnie najbardziej znany polski twórca powojennego, nowoczesnego drzeworytu. Na powyższej aukcji oprócz wspomnianego „Don Kichota” na sprzedaż trafi łącznie 6 dużych, efektownych drzeworytów z najlepszego okresu twórczości Panka – wszystkie bardzo charakterystyczne, wchodziły zapewne w skład jednej kolekcji. Ceny wywoławcze są bardzo przystępne, rekomendujemy zakup!
Zbigniew Makowski (ur. 1930)
„Sen pionowy”
akryl na płótnie, 200 x 100 cm.
Maître Valérie Bouvier, Francja, 20 lipca 2019, estymacja: 3.000 – 4.000 EUR
Dużych rozmiarów praca autorstwa Zbigniewa Makowskiego, zaliczanego coraz częściej do klasyków współczesności. Jego prace cieszą się ostatnio wysokim zainteresowaniem i niezwykle często goszczą w katalogach aukcji sztuki współczesnej. Praca posiada rzetelną proweniencję i jest wyceniona bardzo nisko w stosunku do poziomu cen aukcyjnych w Polsce. Polecamy!
Mela Muter (1876-1967)
„Portret kobiety z chusteczką”
olej na płycie malarskiej, 49,8 x 41,8 cm
Semley Auctioneers, Wielka Brytania, 13 lipca 2019, estymacja: 5.000 – 7.000 GBP
Dla poszukiwaczy okazji w małych, bliżej nieznanych domach aukcyjnych mamy złą wiadomość – ta praca naszym zdaniem nie jest autentyczna. I nie zmieni tego rozwlekle opisana przez dom aukcyjny, barwna, francusko-urugwajska proweniencja, ani pochodząca z Polski załączona do obiektu opinia.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!
Śmieszne jak na podstawie zdjęć możecie stwierdzić autentyczność obrazów, ośmieszacie się . Rozumiem, że handlujecie sztuką nie napiszę dziełami sztuki. Autentyczność obrazu mogą potwierdzić badania laboratoryjne. Brak profesjonalizmu u Was .
Szanowny Panie! Dziękujemy za komentarz, na który chętnie odpowiadamy. Usunęliśmy jedynie 13 dalszych wpisów, które dodał Pan z tego samego adresu IP podpisując je różnymi imionami i adresami (są głównie emocjonalne i nie wnoszą one merytorycznej treści do dyskusji). W każdym naszym wpisie zaznaczamy, że prezentujemy nasze subiektywne opinie do których mamy prawo na naszym blogu i które należy w razie potrzeby zweryfikować we własnym zakresie. Nie uzurpujemy sobie monopolu do nieomylności i zawsze chętnie dyskutujemy z naszymi Czytelnikami.
Co do badań laboratoryjnych – proszę pamiętać, że są one zawodne w przypadku falsyfikatów powstałych w tej samej epoce co pierwowzór (te same farby, podobrazia) lub w przypadku których fałszerz znał rodzaj i skład chemiczny materiałów naśladowanego artysty. Wychodzimy zawsze z założenia, że analiza opiniowanego dzieła powinna składać się z analizy chemicznej popartej dogłębną analizą stylistyczną i oceną merytoryczną. W przypadku opisywanej pracy – naszym, subiektywnym zdaniem na obrazie widoczne jest kilka istotnych różnic w stylu malowania w stosunku do analogicznych prac Meli Muter (w szczególności oczy modelki, jej dłonie jak i maniera w jakiej namalowano tło).
Nasz wpis i opinia o wspomnianym obrazie nie jest odosobniona – zachęcam do zapoznania się ze zdaniem autora innego bardzo merytorycznego i rzetelnego bloga na temat polskiej sztuki: polishartcorner.wordpress.com
Oczywiście zapraszamy do dalszej, merytorycznej dyskusji.
Zespół SztukiPiekne.pl
W przypadku tego obrazu nie widzę sensu fałszerstwa w tamtych latach Mela Muter nie była znana. Co do artystów i ich stylów obrazy zawsze się różnią i nigdy nie są takie same.Co do komentarzy to napisałem jeden, pozostałe innych osób usunęliście.
Dobry wieczór, dziękujemy za odpowiedź i merytoryczną dyskusję. Nas we wspomnianym obrazie równie mocno co różnice stylistyczne zaniepokoiły błędy kompozycyjne (np. proporcje dłoni) jak również pisownia sygnatury (charakter pisma pozostaje praktycznie u każdego człowieka niezmienny – w tym przypadku zauważamy pewne rozbieżności).
Nieracjonalnie niska jest również estymowana cena (znacznie poniżej wartości analogicznych prac na rynku polskim) oraz umieszczenie obrazu na aukcji w niewielkim domu aukcyjnym na południu Anglii (podczas gdy prace Meli Muter osiągają znakomite ceny w większości największych i uznanych domów aukcyjnych w Europie).
A co do pozostałych komentarzy, które faktycznie przenieśliśmy do archiwum – były podpisane imionami i adresami e-mail różnych osób, ale zostały dodane w przeciągu 2 godzin z jednego urządzenia (zostały zapisane z tego samego adresu IP, który jest unikatowy i niepowtarzalny).
Jeśli dysponuje Pan skanem wspomnianej w opisie aukcyjnym ekspertyzy Pani Teresy Marii Pabis – chętnie dodamy ją na naszych łamach aby wyjaśnić powstałe rozbieżności i niejasności.
pozdrawiamy z Krakowa
SztukiPiekne.pl
Proszę Państwa byłem w domu aukcyjnym , oglądałem obraz dokumentację , sygnatura jest nie naruszona orginalna , cena estymacyjna niska odbiega od wyceny obrazu spowodowana decyzją właściciela domu iż w jego mniemaniu zaczęcie od niższej spowoduje sprzedaż wyższą , poza tym właścicielem obrazu jest Brytyjczyk lokalny mieszkaniec, obraz także miał przeprowadzoną wystawę w Monte Video.