Jankiel Adler (1895-1949)
„Fryz”
olej na tekturze, 15 x 44,5 cm
Van Ham Kunstauktionen, Niemcy, 10 czerwca 2020, estymacja: 4.000 – 6.000 EUR
Pochodząca ze spuścizny po artyście, wystawiana w latach dziewięćdziesiątych praca autorstwa Jankiela Adlera – artysty którego prace osiągają w ostatnich latach kolejne, spektakularne pułapy cenowe. Prezentowana praca pochodzi już z późnego okresu twórczości (1940 rok), ale z pewnością warta jest zakupu w pobliżu ceny wywoławczej.
Louis Marcoussis (1883-1941)
„Portret Artura Rubinsteina”
akwaforta, 39.7 x 29.5 cm
Societe Thierry de Maigret, Francja, 16 czerwca 2020, estymacja: 200 – 400 EUR
Bardzo rzadka grafika autorstwa klasyka przedwojennej, europejskiej awangardy malarskiej ukazująca głowę jednego z najwybitniejszych polskich pianistów w historii. Praca sygnowana jest jedynie na płycie, ale w podanych widełkach estymacji z pewnością warta jest zakupu.
Franciszek Żmurko (1859-1910)
„Dziewczyna z kolczykiem”
olej na tekturze, 21 x 16 cm
IEGOR Auctions, Kanada, 17 czerwca 2020, cena wywoławcza: 800 CAD
Praca, która sprawia nam problemy w kwestii jednoznacznej oceny – maniera malarska jest bardzo poprawna i w pełni zbieżna ze stylem malowania Franciszka Żmurki, trudno ocenić nam jednak poziom malowania detali ponieważ zdjęcia dołączone przez dom aukcyjne są bardzo kiepskiej jakości. Podobny dylemat mamy z sygnaturą (abstrahując od jej czerwonego koloru, który w sygnaturach Żmurki występował) – załączone zdjęcie nie pozwala prześledzić dokładnie charakteru pisma. Po dokładniejszym zbadaniu może okazać się, że jest to udana, niewielkich rozmiarów kompozycja autorstwa Franciszka Żmurki.
Władysław Szerner (1836-1915)
„Na gawędce”
olej na płótnie, 25,4 x 35,5 cm
Black River Auction, USA, 23 czerwca 2020, cena wywoławcza: 500 USD
Zamiast analizować poszczególne błędy fałszerza – zamieszczamy autentyczny obraz sprzedany na aukcji w Warszawie w 2014 roku. Dalszy komentarz jest zbędny.
Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy (1885-1939)
„Portret – typ C”
pastel na papierze, 42,5 x 34,3 cm
The Benefit Shop Foundation Inc., USA, 24 czerwca 2020, cena wywoławcza: 1 USD
Kolejny przykład i dowód na to jak trudno sfałszować portrety autorstwa Witkacego – gąszcz bardzo chaotycznych kresek nie daje w tym przypadku żadnego ekspresyjnego efektu. Na plus bardzo rzetelnie ustalona cena wywoławcza na poziomie 1 dolara!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!
Z zapartym tchem i wypiekami na twarzy przeczytałem cały artykuł. Jesteście niesssamowici!! To opracowanie jest wspaniałe – zwłaszcza porównanie Szernera i „Szernera” – laik nie zauważy tych drobnych różnic między oryginałem a falsyfikatem, ale dzięki takim ludziom jak Wy świat sztuki jest coraz bezpieczniejszym miejscem. Dziękuję Wam! <3
Polecam Waszą stronę moim przyjaciołom z Klubu Kolekcjonerów w Chechle.