Leoopold Gottlieb (1883-1934) „Targ rybny”, źródło: Shapiro Auctions

Leoopold Gottlieb (1883-1934)
„Targ rybny”
olej na płótnie, 89,7 x 116,2 cm
Shapiro Auctions, USA, 22 marca 2020, cena wywoławcza: 47.500 USD

Znakomita, wybitna praca Leopolda Gottlieba pochodząca ze słynnej kolekcji Ericha Cohna (Cohn był znanym kolekcjonerem obrazów malarzy École de Paris – wysoko cenił zwłaszcza twórczość Leopolda Gottlieba, przez którego był kilkukrotnie portretowany; posiadał ponad 100 prac tego artysty, w tym 40 obrazów olejnych). Cena wywoławcza jest wysoka, ale jeśli porównamy ją z cenami podobnych kompozycji olejnych Gottlieba z lat dwudziestych to od razu widać, że nadal jest to atrakcyjny poziom i warto zastanowić się nad zakupem!

Wojciech Fangor (1922-2015) „M9”, źródło: Christie's

Wojciech Fangor (1922-2015)
„M9”
olej na płótnie, 121 x 121 cm
Christie’s, USA, 5 marca 2020, estymacja: 200.000 – 300.000 USD

Duża formatowo, absolutnie klasyczna kompozycja Fangora w bardzo przyjemnej tonacji kolorystycznej. Wojciech Fangor to w ostatnich latach artysta, którego prace biły kolejne rekordy na aukcjach sztuki współczesnej w Polsce i jednocześnie miały jeden z najwyższych procentowo udziałów w obrotach na polskim rynku sztuki pod względem sprzedaży prac pojedynczego artysty. Pomimo estymacji zbliżonej do realiów polskiego rynku praca zdecydowanie godna polecenia!

Michał Gorstkin Wywiórski (1861-1926) „Scena targowa”, źródło: Yves Siebers Auktionen

Michał Gorstkin Wywiórski (1861-1926)
„Scena targowa”
olej na desce, 48,5 x 68,5 cm
Yves Siebers Auktionen, Niemcy, 25 marca 2020, cena wywoławcza: 4.000 EUR

Świetna malarsko i dopracowana w najdrobniejszych detalach praca z wczesnego okresu twórczości Wywiórskiego, kiedy podróżował po Kaukazie. Zainteresowanym radzimy przygotować się na zaciętą licytację – wyjściowa cena jest kusząco niska!

Jerzy Nowosielski (1923-2011) „Cerkiew”, źródło: Clarke Auction Gallery
Jerzy Nowosielski (1923-2011) „Cerkiew”, źródło: Clarke Auction Gallery

Jerzy Nowosielski (1923-2011)
„Cerkiew”
olej na sklejce, 38 x 48 cm
Clarke Auction Gallery, USA, 22 marca 2020, cena wywoławcza: 4.000 USD

Naszym skromnym zdaniem praca ta zdecydowanie nie została namalowana przez Jerzego Nowosielskiego, a jest jedynie wzorowana na jednej z jego prac (i to dość mało starannie). Dla porównania zamieszczamy poniżej reprodukcję pracy mogącej być pierwowzorem dla autora tego naśladownictwa. Chętnie dodamy również, że autor pomimo zadania sobie dużej ilości trudu (znalezienie i powielenie nalepki DESA Foreign Trade którymi oznaczane były prace artystów współczesnych wyjeżdżających w czasie PRL-u za granicę nie jest takie proste) popełnił wiele drobnych, ale całkowicie dyskwalifikujących pracę niedociągnięć – np. odręcznie wypisana nalepka wystawowa mająca potwierdzać uczestnictwo pracy w fikcyjnej wystawie Grupy Krakowskiej zawiera błąd popełniony przez osobę chyba zbyt długo przebywającą w USA, gdzie Grupa Krakowska stała się „Groupą Krakowską”.

Jerzy Kossak (1886-1955) „Pościg ułanów za bolszewikami”, źródło: Black River Auction

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Pościg ułanów za bolszewikami”
olej na płycie, 16,5 x 20 cm
Black River Auction, USA, 17 marca 2020, cena wywoławcza: 300 USD

Praca będąca tragikomicznym falsyfikatem – aby nie rozpisywać się na jej temat, zamieszczamy dla porównania zdjęcie autentycznej kompozycji Jerzego Kossaka mogącej być pierwowzorem dla fałszerza.

Bruno Schulz (1892-1942) „Na balkonie”, źródło: Dresdener Kunstauktionshaus Günther

Bruno Schulz (1892-1942)
„Na balkonie”
tusz, węgiel, ołówek na papierze, 29,8 x 21 cm
Dresdener Kunstauktionshaus Günther, Niemcy, 28 marca 2020, cena wywoławcza: 15.000 EUR

Praca o negatywnej historii – w 2016 roku była prezentowana w katalogu dużego domu aukcyjnego Villa Grisebach w Berlinie i została wycofana przed aukcją (zapewne w związku z wątpliwościami co do autorstwa). Nam do podjęcia decyzji wystarcza porównanie z rysunkiem wykonanym ołówkiem, wchodzącym w skład zbiorów Muzeum Literatury w Warszawie – zestawienie takie jest miażdżące!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!