Teodor Axentowicz (1859-1938)
„Starość i młodość”
olej na tekturze, 48 x 39,5 cm
Rouillac, Vendome – Francja, 25 marca 2023, estymacja 8.000 – 10.000 EUR
Z pewnością tego typu analogicznych motywów w twórczości Teodora Axentowicza było wiele lub nawet bardzo wiele. Należy jednak pamiętać o bardzo istotnym fakcie z życia artysty – miał on ośmioro dzieci (w tym 5 córek) i z tego powodu często nie odmawiał zamówień oznaczających autoreplikowanie własnych prac. W tym przypadku oferowany jest motyw z Huculszczyzny z zestawieniem młodej dziewczyny i starego dziada proszalnego – motyw lubiany przez polskich klientów i wciąż chętnie kupowany. Dodatkowym atutem jest fakt, że praca powstała w technice olejnej, co jest bardziej unikatowe w przypadku Axentowicza – zakup w okolicach dolnej estymacji nie powinien być złym wyborem.
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Zamek na wzgórzach Saint-Cyr-sur-Mer”
olej na płótnie, 38 x 55 cm
Rossini, Paryż – Francja, 30 marca 2023, estymacja: 30.000 – 50.000 EUR
Kolejny w ostatnich tygodniach, dobrej klasy pejzaż autorstwa Mojżesza Kislinga z Prowansji, a dokładniej z Saint-Cyr-sur-Mer, gdzie nieopodal artysta przeprowadził się i tworzył w okresie powojennym. Estymację ustaloną przez dom aukcyjny można uznać za bardzo wyważoną i z pewnością atrakcyjną z perspektywy polskiego rynku sztuki. Polecamy!
Otto Eduard Van Pippel (1878-1960)
„Potsdamer Platz”
olej na płótnie, 72 x 81 cm
Auktionshaus City Nord, Hamburg – Niemcy, 30 marca 2023, cena wywoławcza: 12.000 EUR
Pisząc w zeszłym tygodniu o pracy urodzonego w Łodzi Otto Pippela ukazującej Plac św. Marka w Wenecji o zachodzie słońca rozważaliśmy czy aby nie jest to najlepsza jego praca jaka pojawiła się w ostatnich latach na rynku. W dość krótkim czasie, już po tygodniu musimy zrewidować ten osąd – na korzyść powyższej pracy, która jest w naszej ocenie jeszcze lepsza pod względem malarskim i kolekcjonerskim – przedwojenny widok Placu Poczdamskiego w Berlinie to praca pełna ulicznego ruchu, gwaru i porannego światła. Aż trudno uwierzyć, że mając takie zdolności artysta ten dalszą twórczość poświęcił ukazywaniu banalnych pejzaż z Alp Bawarskich i Szwarcwaldu. Cena wywoławcza w tym przypadku nie jest zachęcająca, ale obraz na pewno jest wybitny.
Albin Łubniewicz (1910-1986)
„Kompozycja alegoryczna”
olej na płótnie, 55,5 x 64,5 cm
Auktionshaus Quentin GmbH, Berlin – Niemcy, 22 kwietnia 2023, cena wywoławcza: 300 EUR
Udana kompozycja autorstwa Albina Łubniewicza – pochodzącego z Wilna artysty, który po wojnie związał swe życie z Łodzią. Być może jest to nawet autoportret artysty otoczonego dwoma muzami (co trudno jednoznacznie stwierdzić z powodu bardzo małej ilości materiałów porównawczych dotyczących jego twórczości) w konwencji budzącej jednoznaczne skojarzenia z twórczością Jacka Malczewskiego. Z pewnością jest to jednak najlepsza praca Łubniewicza, jaka pojawiła się dotychczas na rynku aukcyjnym. Polecamy!
Zofia Stryjeńska (1891-1976)
„Projekt strojów ludowych”
ołówek, akwarela na papierze, 48,5 x 31,5 cm
Rouillac, Vendome – Francja, 16 marca 2023, estymacja: 500 – 600 EUR, cena uzyskana: 4.610 EUR (plus opłaty aukcyjne)
Potężne zainteresowanie wszystkimi pojawiającymi się na rynku pracami Zofii Stryjeńskiej ma proporcjonalne przełożenie na wysokość osiąganych cen – w tym przypadku szkicowy projekt stroju ludowego (a dokładniej „Kobita z pod Krakowa”) z odręcznymi notatkami artystki przekroczył dziewięciokrotnie estymację ustaloną przez francuski dom aukcyjny.
Eugeniusz Eibisch (1896-1987)
„Martwa natura”
olej na płótnie naklejonym na deskę, 40,6 x 50,8 cm
Trinity International Auctions, Avon – Stany Zjednoczone, 25 marca 2023, estymacja: 1.500 – 2.500 USD
Naszym skromnym zdaniem nie ma szans na to by był to pierwszy znany w twórczości Eugeniusza Eibischa motyw kapusty pekińskiej. Jest to raczej jedna z wielu prób naśladownictwa jego ciekawej i barwnej twórczości. Zwracamy uwagę również na dość typowy, zamierzony błąd w imieniu artysty co zapewne wyłączyć ma odpowiedzialność sprzedawcy (w katalogu aukcyjnym autor opisany jest jako Euginiusz Eibisch). Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!