Wincenty Wodzinowski (1866-1940) „Macierzyństwo”, źródło: Bruun Rasmussen Kunstauktioner

Wincenty Wodzinowski (1866-1940)
„Macierzyństwo” 1905 rok
olej na płótnie, 80 x 58 cm
Bruun Rasmussen Kunstauktioner, Nordhavn – Dania, 1 czerwca 2021, estymacja: 50.000 – 60.000 DKK (ok. 30.000 – 36.000 zł)

Jedna z najlepszych prac Wincentego Wodzinowskiego jaka pojawiła się w ostatnich pracach na rynku, mająca w sobie pełnię jego młodopolskich, malarskich możliwości. Estymowana cena wydaje się być wysoka, ale tylko jeśli patrzymy przez pryzmat znacznie późniejszych kompozycji powielanych już wręcz taśmowo, w znacznie niższej jakości malarskiej. W tym przypadku całość kompozycji (światło, nastrój, detale) jest na znakomitym poziomie – polecamy!

Olga Boznańska (1865-1940) "Portret Louisa Libaude", źródło: Beaussant Lefèvre

Olga Boznańska (1865-1940)
„Portret Louisa Libaude”, przed 1901 rokiem
olej na tekturze, wysokość 108 x 80 cm
Beaussant Lefèvre, Paryż – Francja, 28 maja 2021, estymacja: 50.000 – 70.000 EUR

Kolejna imponująca praca Olgi Boznańskiej, pochodząca z tej samej kolekcji, co praca którą opisywaliśmy przed tygodniem, również wystawiana na Grosse Berliner Kunst-Austellung w 1901 roku. Praca najpewniej jest portretem znanego paryskiego marszanda Louisa Charlesa Libaude (1869-1922). Gorąco polecamy!

Józef Brandt (1841-1915) "Przewóz rannych", 1865 rok, źródło: Dorotheum

Józef Brandt (1841-1915)
„Przewóz rannych”, 1865 rok (lub 1869 rok)
olej na płótnie, 50,5 x 70,5 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 7 czerwca 2021, estymacja: 220.000 – 280.000 EUR

Jedna z najwcześniejszych znanych scen historycznych autorstwa Józefa Brandta. W katalogu największej wystawy monograficznej Brandta jaka odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2018 roku zamieszczona jest jedynie słabej jakości, czarno-biała reprodukcja. Historia tej pracy znana jest głównie z okresu dwudziestolecia międzywojennego – w 1918 roku oferowany był do sprzedaży w czasie wystawy w Muzeum im. Mielżyńskich w Poznaniu i nabyty przez Zygmunta Rosińskiego, praktycznie przez całe lata dwudzieste był depozytem w Muzeum Wielkopolskim w Poznaniu. Katalog wspomnianej wystawy z MNW podaje datę powstania na 1869 rok, ale porównując tę pracę z bardzo analogiczną kompozycją z 1865 roku p.t. „Powrót z wyprawy wiedeńskiej” mamy nieodparte wrażenie, że obydwie prace powstały w tym samym – 1865 roku. Mając na względzie ceny osiągane aktualnie przez analogiczne prace Brandta na polskim rynku (wspomniany powyżej „Powrót z wyprawy wiedeńskiej” został sprzedany w październiku 2020 na aukcji w DESA Unicum za 2,3 mln złotych) – estymowana przez Dorotheum cena jest na niezwykle rozsądnym poziomie. Gorąco polecamy!

Alfred Lenica (1899-1977) "Dwie kompozycje abstrakcyjne", źródło: Auktionshaus an der Ruhr

Alfred Lenica (1899-1977)
„Dwie kompozycje abstrakcyjne”
gwasz na papierze, ok. 70 x 20 cm (każda z prac)
Auktionshaus an der Ruhr, Mulheim – Niemcy, 19 czerwca 2021, cena wywoławcza: 800 EUR

Dwie spójne kompozycje abstrakcyjne autorstwa Alfreda Lenicy, w nietypowym acz interesującym, pionowym formacie. Ze względu na fakt oferowania ich jako pary mogą tworzyć ciekawe ekspozycyjnie, symetryczne pendant. Oczywiście dwie prace oferowane jako jeden „lot” to również naturalna okazja natury spekulacyjnej. Polecamy!

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) “Brunet”, źródło: Kodner Galleries Inc.

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939)
“Brunet
pastel na papierze, 31,75 x 22,8 cm
Kodner Galleries Inc., Dania Beach – USA, 27 maja 2021, estymacja: 200 – 1.000 USD

Portret męski będący archetypem postaci Marka Mostowiaka z serialu „M jak miłość” i jego charakterystycznej fryzury z symetrycznym przedziałkiem. Koszmar malarski i totalne nieporozumienie!

Karol Kossak (1896-1975) „Jeździec”, źródło: Affiliated Auctions

Karol Kossak (1896-1975)
„Jeździec”
tusz na papierze, 43 x 35,5 cm
Affiliated Auctions, Tallahassee – USA, 19 maja 2021, cena wywoławcza: 100 USD

Praca, która na pierwszy rzut oka zdaje się być pospieszną, szkicową notatką – przy bliższej analizie łatwo jednak dostrzec pewne niepokojące detale (końskie nogi niczym zapożyczone z kompozycji Salvadora Dali) oraz sfałszowaną sygnaturę. Szkice tuszem autorstwa Karola Kossaka znamy bardzo dobrze zatem w tym przypadku zdecydowanie odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!