Czesław Znamierowski (1890-1977)
Zbiór 16 olejnych prac artysty
prace olejne na tekturze i płótnach
Düsseldorfer Auktionshaus, Düsseldorf – Niemcy, 7 maja 2021, cena wywoławcza: 200 EUR
Bardzo ciekawa pozycja – zarówno pod kątem kolekcjonerskim jak i inwestycyjnym. Zestaw 16 olejnych prac wykształconego w Petersburgu, a tworzącego i związanego przez całe życie z Wilnem, polskiego artysty Czesława Znamierowskiego. Prezentowane prace pochodzą, co prawda, już z powojennego okresu twórczości, ale patrząc na wszystkie reprodukowane w katalogu obrazy, prezentują bardzo wysoki poziom malarski. Nam w szczególności podoba się późnojesienny pejzaż, którego zdjęcie wybraliśmy do naszego felietonu oraz letni pejzaż z rozbudowaną partią chmur. Gorąco polecamy!
Tamara Łempicka (1898-1980)
„Twarz na złotym tle” lata trzydzieste XX wieku
olej na złoconej tekturze, 34,6 x 27 cm
Phillips Auctioneers, Londyn – Anglia, 15 kwietnia 2021, estymacja: na zapytanie.
Dość nietypowa oferta aukcyjna – cena wystawionej pracy ujawniana jest dopiero na życzenie klienta. Sama praca to nieco szkicowa, ale bardzo typowa dla międzywojennej twórczości kompozycja Tamary Łempickiej przedstawiająca twarz leżącej kobiety. Obraz ma rzetelną proweniencję i jest opisany w najważniejszym Catalogue Raisonné 1921-1979 artystki autorstwa Alaina Blondela.
Richard Anuszkiewicz (1930-2020)
„Temple of Deep Blue & Cadmium”
akryl na tekturze, 43 x 30,5 cm
Hindman, Chicago – USA, 4 maja 2021, cena wywoławcza: 4.000 USD
Wszystkim miłośnikom op-artu polecamy pionową kompozycję zmarłego przed rokiem, mającego polskie korzenie (syn emigrantów z Polski) Richarda Anuszkiewicza. Prace tego typu w dalszym ciągu znacznie taniej jest zakupić na ich pierwotnym rynku, czyli w tym przypadku, na aukcji w USA. Polecamy!
Władysław Szerner (1836-1915)
„Odpoczynek”
olej na płótnie, 59,5 x 90 cm
Greenwich Auction, Stamford – USA, 22 kwietnia 2021, cena wywoławcza: 5.000 – 6.000 USD.
Falsyfikat stworzony w bardzo naiwny sposób – na podstawie autentycznego obrazu Szernera sprzedanego pod koniec 2018 roku na aukcji wiedeńskiego Dorotheum (być może powodem takiego wyboru były dobrej jakości zdjęcia publikowane przez Dorotheum?). Oczywiście rzut oka na oferowane dzieło w zestawieniu z pierwowzorem (publikujemy je poniżej) i dalszy opis jest zbędny. Falsyfikat okraszony został sfałszowaną i współcześnie wypełnioną nalepką wystawową z krakowskiego TPSP. Odradzamy!
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Saint Tropez”
olej na desce, 12,7 x 20,3 cm
Great Estates Auctioneers & Appraisers, Port Jervis – USA, 1 maja 2021, estymacja: 6.000 – 60.000 USD.
Wysoko cenimy i szeroko polecamy twórczość Mojżesza Kislinga – tym razem mamy możliwość zestawienia falsyfikatu z autentyczną pracą z motywem z Saint Tropez którą opisywaliśmy w zeszłym tygodniu (będzie licytowana 14 kwietnia w paryskim oddziale Christie’s). W przypadku powyższej pracy z aukcji w USA trudno napisać cokolwiek pozytywnego – malarstwo w tym przypadku jest bardzo naiwne i zwieńczone powolnie przepisywaną sygnaturą. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!