Tadeusz Ajdukiewicz (1852-1916)
„Polowanie par force”
olej na desce, 57 x 71 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 24 października, estymacja: 8.000 – 12.000 EUR
Znakomity portret konny autorstwa Tadeusza Ajdukiewicza, z uznawanego za szczytowy, wiedeńskiego okresu jego twórczości. Pomimo statyczności kompozycji całość dopracowana jest niezwykle drobiazgowo i zachwyca swoją XIX-wieczną, monachijsko-wiedeńską kunsztownością. Gorąco polecamy!
P.S. W ramach przybliżenia sylwetki tego wybitnego artysty nadmienimy dwie ciekawostki z jego życiorysu. Po pierwsze (co było niezwykle imponujące) po przeprowadzce do Wiednia w 1882 roku, Tadeusz Ajdukiewicz zajął pracownię po sławnym Hansie Makarcie (1840-1884) i bardzo szybko zyskał uznanie malując dla dworu cesarskiego i arystokracji. Po drugie Ajdukiewicz pomimo podeszłego wieku zaciągnął się w 1914 roku do Legionów Polskich – niestety nie wytrzymawszy trudów wojennych przeziębił się podczas transportu w nieopalonym wagonie i zmarł w lazarecie na zapalenie płuc.
Władysław Czachórski (1850-1911)
„Kwiaciarka”
olej na płótnie, 40 x 29 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 24 października 2023, estymacja: 120.000 – 150.000 EUR
Aktualna oferta wiedeńskiego Dorotheum jest potwierdzeniem odwiecznej wręcz prawidłowości wskazującej, że czwarty kwartał jest najistotniejszym i najgorętszym okresem handlowym w roku. Prezentowana praca Władysława Czachórskiego to absolutna kwintesencja jego twórczości – przez długi czas był to na polskim rynku jeden z najwyżej cenionych artystów szkoły monachijskiej, sądzimy zatem, że pomimo relatywnie niewielkiego formatu, praca powinna znaleźć nabywcę przy podanej cenie. Byłby to wtedy również dowód na bardzo udaną inwestycję ponieważ obraz ten był zakupiony przez poprzednich właścicieli na aukcji w Sotheby’s w 2012 roku za kwotę 32.000 EUR (plus opłaty aukcyjne).
A samej pracy nadalibyśmy jedynie inny tytuł – w naszej ocenie piękna młoda dama z podwójnym, perłowym naszyjnikiem nie wygląda na taką, która utrzymywałaby się z kwiaciarstwa… Tytuł taki widnieje jednak również w przedwojennej monografii artysty autorstwa Henryka Piątkowskiego z 1927 roku, gdzie reprodukowana jest bardzo analogiczna praca (różniąca się jedynie drobnymi detalami).
P.S. A na temat samego genialnego artysty – polecamy artykuł autorstwa Marka Sołtysika „Pigmalion czy sybaryta – znaczy Władysław Czachórski” opublikowany w naszym serwisie w marcu tego roku.
Stanisław Chlebowski (1835-1884)
„Scena z Konstantynopola”
akwarela, gwasz na papierze, 21 x 36,5 cm
Sotheby’s, Londyn – Wielka Brytania, 24 października, estymacja: 10.000 – 15.000 GBP
Udana, wielopostaciowa kompozycja autorstwa Stanisława Chlebowskiego – malarza uznawanego przez europejskich i bliskowschodnich kolekcjonerów za najlepszego polskiego orientalistę. Praca malowana była w Konstantynopolu, pochodzi więc z okresu w którym artysta był nadwornym malarzem sułtana Abdulaziza.
O dziele tym postanowiliśmy napisać jednak z bardzo nietypowego powodu – londyńskie Sotheby’s (w odróżnieniu od wielu naszych, rodzimych domów aukcyjnych) nie ukrywa w opisie proweniencji pracy, pomimo że była ona zakupiona przez poprzedniego właściciela ledwie kilka miesięcy temu (w maju 2023 roku) na niewielkiej aukcji w domu aukcyjnym w Saint-Cloud na przedmieściach Paryża. Na owej aukcji praca uzyskała cenę 8.200 EUR (plus 25% opłat aukcyjnych) – aktualnie dolnym poziom estymacji ustalony jest na poziomie 10.000 GBP zatem jedynie ok. 10% wyżej. Za dwa tygodnie przekonamy się zatem czy tego typu spekulacja dziełem polskiego twórcy jest możliwa również na rynkach zagranicznych i czy ewentualnym nabywcom przeszkadza świadomość, że ktoś próbuje zrealizować zysk w przeciągu niespełna 5 miesięcy.
Zofia Artymowska (1923-2000)
„Poliformy 84 – Apokalipsa 3”
akryl na płótnie, 88 x 131 cm
Shapiro Auctions, Mamaroneck – Stany Zjednoczone, 21 października 2023, estymacja: 5.000 – 7.000 USD
Jesteśmy niewątpliwymi admiratorami twórczości Zofii Artymowskiej – artystki związanej zarówno z krakowskim jak i warszawskim środowiskiem artystycznym. Prezentowany powyżej obraz pochodzi z jej najsłynniejszego cyklu „Poliformy”, w którym artystka budowała kompozycję w oparciu o formę walca (jako jednostkę lub część maszyny). Poliformy tworzone były z matematyczną dokładnością, wyliczeniem miejsca każdego elementu.
Praca ta nie budzi absolutnie żadnych zastrzeżeń pod kątem autentyczności, a jej cena wywoławcza z polskiego punktu widzenia jest bardzo atrakcyjna. Gorąco polecamy!
Adam Setkowicz (1875-1945)
„Portret krakowiaka z papierosem”
technika mieszana na papierze, 23,5 x 32,5 cm
Auktionsverket Norrköping, Norrköping – Szwecja, 14 października 2023, cena wywoławcza: 27 EUR
W tym tygodniu falsyfikat polskiego malarstwa udało się nam wytropić na dalekiej północy – na aukcji w Norrköping w Szwecji. Prezentowana praca jest średnio udanym naśladownictwem motywu krakowiaka z papierosem z twórczości Adama Setkowicza (motyw ten był wielokrotnie powielany przez artystę, był również reprodukowany na przedwojennych pocztówkach na których oprzeć mógł się fałszerz). Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!