Tadeusz Kantor (1915-1990) „Szatnia ze spektaklu Nadobnisie i koczkodany",  źródło: Grisebach

Tadeusz Kantor (1915-1990)
„Szatnia ze spektaklu Nadobnisie i koczkodany”
technika mieszana na papierze, 29,6 x 35,2 cm
Grisebach, Berlin – Niemcy, 6 marca 2022, cena wywoławcza: 1.200 EUR

Powstała w 1971 roku, bez cienia wątpliwości autentyczna praca Tadeusza Kantora, będąca projektem szatni do spektaklu „Nadobnisie i koczkodany”, czyli groteskowego dramatu autorstwa Witkacego. Inscenizację Tadeusza Kantora z 1973 roku uznaje się za najważniejszą i najistotniejszą w twórczości artysty, a ukazana na projekcie szatnia była zrealizowana jako solidna metalowa konstrukcja, będąc kluczowym elementem scenografii podczas spektakli odbywających się w krakowskich Krzysztoforach. Sam obiekt należy dzisiaj do zbiorów krakowskiej Cricoteki. Gorąco polecamy!

 

Zygmunt Rozwadowski (1870-1950) „Czwórka", 1932 rok, źródło: Siebers Auktionen

Zygmunt Rozwadowski (1870-1950)
„Czwórka”, 1932 rok
olej na płótnie, 45 x 100 cm
Siebers Auktionen, Stuttgart – Niemcy, 23 marca 2022, cena wywoławcza: 4.000 EUR

Jak widać na powyższym przykładzie dom aukcyjny Siebers ze Stuttgartu stara się kontynuować specjalizację w polskim malarstwie dawnym, którą to rozpoczął zeszłoroczną aukcją (marzec 2021) obfitującą w wybitne arcydzieła polskiej sztuki (o których pisaliśmy m.in. w „Na tropie z 9 lutego 2021”) i która zakończyła się wieloma rekordowymi wynikami. 

Prezentowana praca to może nie arcydzieło na miarę „Powstańców przed karczmą” Chełmońskiego czy „Bitwy Kozaków z Tatarami” Brandta, ale bardzo typowe i udane dzieło jednego z najistotniejszych polskich artystów tworzących we Lwowie w dwudziestoleciu międzywojennym – Zygmunta Rozwadowskiego. Tytułowa „Czwórka” to nie bez przyczyny jeden z ulubionych motywów Rozwadowskiego – jako jeden ze współtwórców „Panoramy Racławickiej” miał ogromną swobodę w ukazywaniu koni w ruchu i był to jeden z fundamentów jego malarskiego talentu. 

Znając paletę barwną Rozwadowskiego możemy zapewnić, że powyższa praca z pewnością wymaga profesjonalnego konserwatorskiego odczyszczenia po którym rozbłyśnie na nowo jasne umaszczenie koni oraz biel śniegu oświetlanego pod różnymi kątami przez promienie słoneczne. Gorąco polecamy!

 

Artur Kolnik (1890-1972) „Martwa natura z dzbankiem",  źródło: Auktionshaus Wendl

Artur Kolnik (1890-1972)
„Martwa natura z dzbankiem”
olej na płótnie naklejonym na tekturę, 40 x 32 cm
Auktionshaus Wendl, Rudolstadt – Niemcy, 3 marca 2022, cena wywoławcza: 220 EUR

Bardzo rozsądnie (wręcz okazyjnie) wyceniona, nastrojowa martwa natura autorstwa pochodzącego ze Stanisławowa malarza żydowskiego pochodzenia – Artura Kolnika. Widać w niej z pewnością wpływy nauczyciela artysty z krakowskiej Akademii – Józefa Mehoffera. Polecamy!

 

Rafał Malczewski (1892-1965) „Nad rzeką Gatineau w Kanadzie",  źródło: Waddingtons

Rafał Malczewski (1892-1965)
„Nad rzeką Gatineau w Kanadzie”
akwarela na papierze, 34 x 49,5 cm
Waddingtons, Toronto – Kanada, 3 marca 2022, estymacja: 2.000 – 3.000 CAD

Kanadyjski pejzaż jednego z nielicznych, powojennych polskich mistrzów akwareli – Rafała Malczewskiego. Nie jest to oczywiście poszukiwany przez większość kolekcjonerów widok ośnieżonych Tatr czy majestatycznego tatrzańskiego stawu – nadal jest to jednak przykład znakomitego kunsztu malarskiego stworzonego przez artystę o arcyciekawym życiorysie. Polecamy!

 

Henryk Hayden (1883-1970) „Kubistyczna martwa natura”, źródło: Auction Kings

Henryk Hayden (1883-1970)
„Kubistyczna martwa natura”
gwasz na papierze, 63,5 x 78,7 cm (w ramie)
Auction Kings, Tampa – Stany Zjednoczone, 5 marca 2022, cena wywoławcza: 80 USD, estymacja: 10.000 – 16.000 USD

W tym tygodniu, co cieszy nas niezmiernie, podaż falsyfikatów polskiego malarstwa jest tak niewielka, że wspomnimy jedynie o jednym falsyfikacie pracy Henryka Haydena, który od września 2021 nie może znaleźć nabywcy. Przy bardzo buńczucznej (jak na tego typu potworka malarskiego) estymacji (10.000 – 16.000 dolarów) cena wywoławcza została obniżona z zeszłorocznych 300 dolarów do poziomu 80 dolarów. Widzimy, że pojawiły się już 2 pierwsze oferty i aktualna cena wynosi 90 dolarów. Niedowidzących licytujących możemy jedynie pocieszyć, że dom aukcyjny akceptuje zwroty do 14 dni od otrzymania pracy.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!