Tamara Łempicka (1898-1980) „Dziewczyna z mandoliną", źródło: Binoche et Giquello

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Dziewczyna z mandoliną” 1933 rok
akwatinta na papierze, 63 x 41 cm
Binoche et Giquello, Paryż (Drouot) – Francja, 15 kwietnia 2021, estymacja: 12.000 – 15.000 EUR.

Wspaniała i unikatowa grafika z 1933 roku – akwatinta odbita jedynie w 100 egzemplarzach, odręcznie sygnowanych i numerowanych przez artystkę. W ostatnich miesiącach na polskich aukcjach zdarzały się już wyniki przewyższające podaną estymację za grafiki będące wtórnymi reedycjami odbijanymi często już po śmierci artystki. Na powyższej aukcji mają Państwo okazję wylicytować jedną z najefektowniejszych grafik Tamary Łempickiej, zachowanej w znakomitym stanie i będącą sporym kolekcjonerskim unikatem. Gorąco polecamy!

Abraham Behrman (1876-1942) „Jemeńczyk”, źródło: Pasarel

Abraham Behrman (1876-1942)
„Jemeńczyk”
olej na tekturze, 34,5 x 28,5 cm.
Pasarel, Netanya – Izrael, 20 kwietnia 2021, cena wywoławcza: 170 USD

Bardzo typowa i całkiem niezła malarsko kompozycja portretowa autorstwa Abrahama Behrmana. Malowana przy użyciu charakterystycznych dla tego artysty wyraźnych impastów w trakcie jednego z wielu wyjazdów na Bliski Wschód. Cena wywoławcza – więcej niż okazyjna. Polecamy!

Mojżesz Kisling (1891-1953) „Saint Tropez”, źródło: Christie's

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Saint Tropez”, 1918
olej na płótnie, 55,2 x 38 cm
Christie’s, Paryż – Francja, 14 kwietnia 2021, estymacja: 40.000 – 60.000 EUR.

Pochodzący z wczesnego okresu twórczości widok nabrzeża w Saint Tropez – praca o rzetelnej proweniencji, dwukrotnie reprodukowana w monografiach artysty i wielokrotnie wystawiana. Zakup w podanych widełkach estymacji będzie naszym zdaniem dobrą decyzją. Polecamy!

Henryk Rauchinger (1856-1942) „Rodzinny posiłek”, źródło: Düsseldorfer Auktionshaus

Henryk Rauchinger (1856-1942)
„Rodzinny posiłek”
olej na płótnie dublowanym, 70 x 78 cm.
Düsseldorfer Auktionshaus, Düsseldorf – Niemcy, 7 maja 2021, cena wywoławcza: 300 EUR

Pierwszy z poloników z majowej aukcji w Düsseldorfer Auktionshaus jaki opisujemy w naszym felietonie – aukcje tego domu aukcyjnego zawsze oferują co najmniej kilkanaście prac autorstwa polskich twórców i nie inaczej jest tym razem. Polecamy nastrojową kompozycję malarza wywodzącego się z krakowskiej „majsterszuli” Jana Matejki – Henryka Rauchingera, który definitywnie był znacznie bardziej znany i ceniony za swojego życia niż ma to miejsce na aktualnym rynku sztuki. W tym przypadku nie przeraża nas sygnatura wykonana czerwoną farbą, gdyż takowe pojawiały się na innych pracach Rauchingera (ta z powyższego obrazu pisana jest bardzo swobodnie i z należytym rozmachem). Polecamy!

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915) „Wesoła sanna”, źródło: Joshua Kodner

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Wesoła sanna”
olej na desce, 30,5 x 22,8 cm
Joshua Kodner, Dania Beach – USA, 17 kwietnia 2021, cena wywoławcza: 200 USD.

Z naszego punktu widzenia jest to falsyfikat wyjątkowy, ponieważ w 2010 roku w Salonie Connaisseur mieliśmy przyjemność sprzedania pierwowzoru tegoż ułomnego naśladownictwa – z jednej strony cieszymy się, że fałszerze w poszukiwaniu inspiracji odwiedzają strony naszego Salonu, z drugiej ubolewamy nad cyklicznością tego typu procederów. Nasz Wierusz kosztował 11 lat temu ówczesnego nabywcę 65.000 zł, aktualnie za bardzo upośledzonego krewnego mają szansę Państwo zapłacić 200 dolarów (w komplecie jest pochodząca z epoki owalna rama). Dla lubiących porównania – zamieszczamy zdjęcia pierwowzoru i oczywiście odradzamy zakup na powyższej aukcji!

Jan Stanisławski (1860-1907) „Obłok”, źródło: Donny Malone Auctions

Jan Stanisławski (1860-1907)
„Obłok”
olej na płótnie naklejonym na tekturę, 16,5 x 24,7 cm
Donny Malone Auctions, Saugerties – USA, 12 kwietnia 2021, cena wywoławcza: 650 USD.

Praca, która z dziełami Jana Stanisławskiego wspólny ma jedynie niewielki format. Cała reszta cech (zwłaszcza artystycznych) jest koszmarnie słaba i wygląda na wtórnie postarzaną „produkcję” z ostatnich lat. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!