Przez stulecia, aby przeprawić się na drugi brzeg Wisły w pobliżu wzgórza wawelskiego korzystano z przeprawy promowej. Most łączący Kraków z ówczesną osadą Dębniki powstał dopiero pod koniec XIX wieku. Budowa w tym miejscu stałej przeprawy na rzece związana była z rozwojem obwodowej trasy kolejowej tzw. cyrkumwalacyjnej, której tory znajdowały się właśnie w miejscu obecnych Alei Trzech Wieszczów. Budowę mostu kolejowo-drogowego, zaprojektowanego przez inżynierów z Dyrekcji Kolei Północnej w Wiedniu, ukończono w 1888 roku. Most posiadał nowoczesną konstrukcję kratownicową wspartą na dwóch betonowych przyczółkach i dwóch filarach. Na archiwalnej pocztówce z początku XX wieku zachowało się rzadkie ujęcie ówczesnego mostu (zwanego też sporadycznie mostem Zwierzynieckim) z widoczną jednotorową linią kolejową i częścią drogowo-pieszą. Po likwidacji trasy kolei obwodowej w 1911 roku Most Dębnicki przekształcony został w przeprawę drogowo-pieszą, a w miejscu dawnego toru kolejowego powstał chodnik.

Most kolei obwodowej zwany również mostem Zwierzynieckim, 1909, fot. archiw.

Most kolei obwodowej zwany również mostem Zwierzynieckim, 1909, fot. archiw.

Most Dębnicki w Krakowie, pocztówka archiwalna

Most Dębnicki w Krakowie, pocztówka archiwalna

Henryk Uziembło (1879-1949), "Wisła pod Wawelem", 1916 rok, źródło: Agra Art

Henryk Uziembło (1879-1949), „Wisła pod Wawelem”, 1916 rok, źródło: Agra Art

Stanisław Kamocki (1875-1944), "Galary na Wiśle", 1930 rok, źródło: Sopocki Dom Aukcyjny

Stanisław Kamocki (1875-1944), „Galary na Wiśle”, 1930 rok, źródło: Sopocki Dom Aukcyjny

Most Dębnicki w 1920 roku, fot. Archiwum Narodowe w Krakowie

Most Dębnicki w 1920 roku, fot. Archiwum Narodowe w Krakowie

Most Dębnicki usytuowany został w malowniczym zakolu Wisły pod Wawelem, zaś panorama miasta – rozpościerająca się zarówno spod Wawelu na Kopiec Kościuszki, jak i od strony dzielnic Dębniki oraz Zwierzyniec w kierunku wzgórza wawelskiego – inspirowała licznych artystów tworzących w Krakowie w okresie międzywojennym. Na wielu kompozycjach malarskich z tego czasu uwidoczniona została charakterystyczna kratownica mostu spinająca brzegi rzeki. W latach 1913-1914 Leon Wyczółkowski stworzył cykl akwarelowych widoków miasta, w tym kilka ujęć rozległej panoramy Wisły w różnych porach roku z centralnie umieszczonym Mostem Dębnickim. Pejzaż z mostem i odległym Kopcem Kościuszki w tle widziany od strony wzgórza wawelskiego był również tematem kompozycji Tadeusza Cybulskiego i Zbigniewa Pronaszki; motyw ten pojawił się także w obrazie Ludwika Jacha, malarza studiującego wówczas w krakowskiej Akademii, a później związanego z Wadowicami.

Leon Wyczółkowski (1852-1936), "Widok na Most Dębnicki", 1914 rok, źródło: Desa Unicum

Leon Wyczółkowski (1852-1936), „Widok na Most Dębnicki”, 1914 rok, źródło: Desa Unicum

Tadeusz Cybulski (1878-1954), "Widok na Most Dębnicki i Kopiec Kościuszki", 1918 rok, źródło: Rempex

Tadeusz Cybulski (1878-1954), „Widok na Most Dębnicki i Kopiec Kościuszki”, 1918 rok, źródło: Rempex

Zbigniew Pronaszko (1885-1958), "Kraków - krajobraz z Mostem Dębnickim", źródło: Sopocki Dom Aukcyjny

Zbigniew Pronaszko (1885-1958), „Kraków – krajobraz z Mostem Dębnickim”, źródło: Sopocki Dom Aukcyjny

Ludwik Jach (1892-1952), "Kopiec Kościuszki", 1919 rok, źródło: Desa Unicum

Ludwik Jach (1892-1952), „Kopiec Kościuszki”, 1919 rok, źródło: Desa Unicum

Na tle licznych przedstawień Wawelu i zakola Wisły z widocznym Mostem Dębnickim, malowanych przez artystów tworzących w Krakowie, wyróżniają się kompozycje autorstwa braci Efraima i Menasze Seidenbeutlów. Związani od urodzenia ze stolicą, kształcili się w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w pracowni prof. Miłosza Kotarbińskiego, a następnie studiowali rotacyjnie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jako uczniowie prof. Tadeusza Pruszkowskiego byli uczestnikami plenerów malarskich w Kazimierzu nad Wisłą. Latem 1934 roku artyści odwiedzili Kraków, a malarskim rezultatem podróży była seria pejzaży miejskich, w tym widoki rzeki meandrującej u podnóża wzgórza wawelskiego. W swoich kompozycjach ukazujących okolice Wawelu dwaj bracia – malarze przedstawili między innymi statki pasażerskie cumujące na przystani w okolicach Mostu Dębnickiego czy nieistniejącą już willę Rożnowskich na Cyplu dębnickim. Na łamach „Wiadomości Literackich” Mieczysław Wallis pisał rok później: Seidenbeutlowie wzięli się do zgłębiania zagadnień koloru i światła w powietrzu. Z Krakowa, gdzie bawili zeszłym latem, przywieźli mnóstwo obrazów, świadczących o zaciekłej pracy nad tymi właśnie problemami.

Efraim i Menasze Seidenbeutel (1902-1945), "Zakole Wisły z widokiem na Most Dębnicki", 1934 rok, źródło: Salon Dzieł Sztuki Connaisseur

Efraim i Menasze Seidenbeutel (1902-1945), „Zakole Wisły z widokiem na Most Dębnicki”, 1934 rok, źródło: Salon Dzieł Sztuki Connaisseur

Efraim i Menasze Seidenbeutel (1902-1945), "Widok na Wawel i Most Dębnicki", 1934 rok, źródło: Agra Art

Efraim i Menasze Seidenbeutel (1902-1945), „Widok na Wawel i Most Dębnicki”, 1934 rok, źródło: Agra Art

Most Dębnicki, podobnie jak pozostałe mosty na Wiśle w Krakowie, został zniszczony w styczniu 1945 roku przez wycofujące się z miasta wojska niemieckie. Poważnie uszkodzony, z przełamanymi przęsłami, które zapadły się w nurt rzeki, nie nadawał się do odbudowy. W 1952 roku w jego miejsce oddano do użytku nowy Most Dębnicki, działający do dzisiaj. Powojenny projekt nie zakładał już wykorzystania elementów kratownicy, tak charakterystycznej dla wcześniejszej konstrukcji. I znów jak w przypadku innych dawnych mostów krakowskich, ten stary Most Dębnicki istniejący w latach 1888-1945 zachował się na archiwalnych zdjęciach i pocztówkach, a dzięki artystom został również na trwałe uwieczniony w obrazach. Ale i współcześnie funkcjonujący most zdążył już zaistnieć w malarstwie, pojawia się na przykład w tle obrazów Edwarda Dwurnika, artysty wielokrotnie malującego zarówno Rynek krakowski, jak i okolice Wawelu.

Soter Jaxa-Małachowski (1867-1952), "Wawel zimą [widziany spod Mostu Dębnickiego]", 1938 rok, źródło: Rempex

Soter Jaxa-Małachowski (1867-1952), „Wawel zimą [widziany spod Mostu Dębnickiego]”, 1938 rok, źródło: Rempex

Edward Dwurnik (1943-2018), "Wawel", 2017 rok, źródło: Agra Art

Edward Dwurnik (1943-2018), „Wawel”, 2017 rok, źródło: Agra Art

Most Dębnicki wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie, 1945, fot. S. Kolowca

Most Dębnicki wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie, 1945, fot. S. Kolowca

Źródła:

  1. Janusz Tadeusz Nowak, Wokół Rynku Dębnickiego, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 2016
  2. Michał Rożek, Mosty Krakowa, Kraków 2002
  3. Andrzej Soboń, Cztery mosty. Ilustrowana historia krakowskich mostów przez Wisłę

Autor: Katarzyna Łomnicka

Historyczka sztuki z wieloletnim doświadczeniem na rynku antykwarycznym, autorka wydawnictw monograficznych i katalogów wystaw z zakresu sztuki polskiej XIX i XX w., kuratorka wystaw. W Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego prowadzi zajęcia dotyczące funkcjonowania rynku sztuki. Świadczy usługi eksperckie dla kolekcjonerów.

zobacz inne teksty tego autora >>