Jan Lebenstein (1930-1999) „Figura osiowa #90”, źródło: Sotheby's

Jan Lebenstein (1930-1999)
„Figura osiowa #90”
olej na płótnie, 137 x 89 cm
Sotheby’s, USA, 2 kwietnia 2020, estymacja: 30.000 – 50.000 USD

Pochodząca ze szczytowego, najbardziej cenionego okresu w twórczości „Figura osiowa” z potężną proweniencją i historią wystawienniczą. Jeśli posiadać w kolekcji znaczącą pracę Lebensteina to tylko tego typu! Na tej samej aukcji prezentowane są jeszcze 2 podobnej klasy prace – wszystkie wchodziły w skład kolekcji Josepha H. Hirshhorna – pochodzącego z Litwy przedsiębiorcy i inwestora, który stworzył swoje imperium biznesowe od zera, zaczynając w wieku 14 lat jako goniec w jednym z biur na Wall Street.

Czesław Wdowiszewski (1904-1982) „Brunetka”, źródło: Auktionshaus City Nord im Hause Dr. Greve GmbH

Czesław Wdowiszewski (1904-1982)
„Brunetka”
olej na płótnie, 36 x 30,5 cm
Auktionshaus City Nord im Hause Dr. Greve GmbH, Niemcy, 31 maja 2020, cena wywoławcza: 600 EUR

Bez cienia wątpliwości autentyczna praca jednego z najbardziej utalentowanych uczniów Tadeusza Pruszkowskiego i członków Bractwa św. Łukasza – Czesława Wdowiszewskiego. Praca pochodzi co prawda z powojennego, mniej cenionego przez kolekcjonerów okresu twórczości, ale bardzo atrakcyjna cena wywoławcza zachęca do zakupu.

Jerzy Kossak (1886-1955) „Ułani przed chatą”, źródło: Black River Auction

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Ułani przed chatą”
olej na tekturze, 19,5 x 17,5 cm
Black River Auction, USA, 8 kwietnia 2020, cena wywoławcza: 300 USD

W tym przypadku nie ma potrzeby rozpisywać i rozwodzić się nad nieudolnością fałszerza – wystarczy zestawienie z autentyczną pracą będącą pierwowzorem i wszystko staje się jasne!

Jerzy Nowosielski (1923-2011) „Murzynka na plaży”, źródło: Finger Lakes Estate & Auction Company

Jerzy Nowosielski (1923-2011)
„Murzynka na plaży”
olej na płótnie, 71 x 56 cm
Finger Lakes Estate & Auction Company, USA, 4 kwietnia 2020, cena wywoławcza: 100 USD

Falsyfikat będący kompilacją kilku prac z cyklu „Murzynek” – dla porównania zamieszczamy zdjęcie bardzo analogicznej pracy z polskiego rynku aukcyjnego. Pozornie prosta do skopiowania kompozycja przerosła fałszerza w takich kwestiach np. przejścia tonalne w obrębie pojedynczych barw. Na odwrociu opisywanej pracy widoczny sfałszowany stempel Fundacji Nowosielskich w Krakowie (co jest dla nas sporą nowością jeśli chodzi o falsyfikaty – proszę pamiętać, że Fundacja nigdy nie umieszczała stempli na obrazach).

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!