Zofia Atteslander (1874-1928) „Portret damy w kapeluszu”, źródło: Auktionshaus Mehlis

Zofia Atteslander (1874-1928)
„Portret damy w kapeluszu”
olej na tekturze, 61 x 50,5 cm
Auktionshaus Mehlis, Niemcy, 24 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 120 EUR

Portret damy w kapeluszu jaki pojawi się w drugiej połowie sierpnia w niewielkim domu aukcyjnym w Saksonii zasługuje naszym zdaniem na solidną rekomendację i polecenie! Praca bardzo umiejętnie rozplanowana pod względem barwnym, malowana bardzo dojrzale z pominięciem detali, w tym tła by uwypuklić urodę portretowanej postaci. Dodatkowo bardzo ciekawa postać autorki tej pracy – Zofii Atteslander, która zdobyła bardzo rzetelne wykształcenie malarskie w Krakowie i Monachium w czasach kiedy dostęp do tego typu wykształcenia dla kobiet był niezwykle trudny. Wspomniana kompozycja nasuwa skojarzenia z twórczością Alfonsa Karpińskiego z tego czasu i z pewnością jest warta wielokrotnie wyższej ceny!

Emil Lindeman (1894-1945) „Żaglówki na morzu”, źródło: Auktionshaus Rheine

Emil Lindeman (1894-1945)
„Żaglówki na morzu”
olej na tekturze, 43 x 63 cm
Auktionshaus Rheine, Niemcy, 14 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 250 EUR

Poprawny, marynistyczny pejzaż popularnego na początku XX wieku, warszawskiego malarza Emila Lindemana. Pejzaż mocno statyczny, jak na widok morskiego wybrzeża, ale z pewnością warty proponowanej ceny i kilku dalszych postąpień.

Tadeusz Styka (1889-1954) „Akt stojący - Floricelle Constantinesco”, źródło: Dreweatts

Tadeusz Styka (1889-1954)
„Akt stojący – Floricelle Constantinesco”
olej na płótnie, 164 x 91 cm
Dreweatts, Newbury, Anglia, 31 sierpnia 2019, estymacja: 1.000 – 1.500 GBP

Potężny rozmiarowo i bez cienia wątpliwości autentyczny akt autorstwa Tadeusza Styki – niezwykle popularnego i rozchwytywanego portrecisty swoich czasów. Z klanu Styków to Tadeusz uznawany był za wybitnie uzdolnionego portrecistę (w odróżnieniu od swojego ojca – Jana, malarza scen historycznych i religijnych i młodszego brata Adama – wybitnego orientalisty). Praca w niezwykle atrakcyjnej cenie wywoławczej – ze względu na fakt znacznie wyższych cen na polskim rynku przewidujemy zacięty przebieg licytacji.

Vlastimil Hofman (1881-1970) „Dwaj chłopcy z jeżem”, źródło: Art Torg

Vlastimil Hofman (1881-1970)
„Dwaj chłopcy z jeżem”
olej na sklejce, 34 x 50 cm
Art Torg, Czechy, 10 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 3.000 USD

Nie jest to może wybitna praca Wlastimila Hofmana, ale tego typu kompozycje cieszą się dużym zainteresowaniem na polskim rynku. Jeśli dodamy do tego fakt, że za dominantę na obrazie możemy uznać, mającego bardzo pozytywne konotacje, zwiniętego w kulkę jeża to nie pozostanie nam nic jak polecić rozważenie zakupu tej pracy. Cena wywoławcza na poziomie 3.000 USD nie wykracza poza ceny podobnych prac Hofmana z dwudziestolecia międzywojennego na rynku polskim.

Artysta Nierozpoznany mający imitować Zdzisława Beksińskiego (1929-2005) „Portret kobiety”, źródło: 888 Auctions

Artysta Nierozpoznany mający imitować Zdzisława Beksińskiego (1929-2005)
„Portret kobiety”
tusz, piórko na papierze, 20 x 29 cm
888 Auctions, Kanada, 1 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 150 USD, estymacja: 3.000 – 5.000 USD (sic!)

Bliźniacza praca do opisywanej przez nas tydzień temu pracy portretowej (którą roboczo nazwaliśmy wtedy portretem Franka Zappy) – tamta praca oferowana jest na Florydzie, dzisiejsza w Ontario w Kanadzie. Obie prace naszym zdaniem wyszły spod tej samej ręki, tutaj jedynie dom aukcyjny zastosował inną taktykę – praca oferowana jest jako „praca polskiego surrealisty” o nieczytelnej sygnaturze (chyba po to aby zachęcić internetowych poszukiwaczy do rozwiązania dość łatwej zagadki jaką jest przeczytanie nazwiska pisanego drukowanymi literami. Żadne tego typu zabiegi nie zmienią faktu, że nie jest to praca Zdzisława Beksińskiego!

Julian Fałat (1853-1929) „Pejzaż z rzeką”, źródło: 888 Auctions

Julian Fałat (1853-1929)
„Pejzaż z rzeką”
akwarela na papierze, 33 x 47 cm
888 Auctions, Kanada, 15 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 300 USD, estymacja: 3.000 – 5.000 USD

Ponownie praca z domu aukcyjnego 888 w kanadyjskim Ontario – abstrahując już od faktu, że pejzaż ten jest niezwykle mizerny kompozycyjnie i jest w fatalnym stanie zachowania to widniejąca na pracy sygnatura nie została napisana ręką Juliana Fałata (dysponujemy zdjęciami kilkudziesięciu sygnatur z jego autentycznych prac i nie mamy wątpliwości, że ta została napisana obcą ręką).

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!