Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Portret młodej kobiety”
olej na płótnie, 34,2 x 25,4 cm
Sotheby’s, Nowy Jork – USA, 11 marca 2021, estymacja: 12.000 – 18.000 USD.
Namalowany na początku lat trzydziestych (czyli u szczytu dojrzałego okresu twórczości) niewielki, olejny portret młodej brunetki. Jego główną wadą są naturalne, acz bardzo wyraźne krakelury w partiach kompozycji o ciemniejszych tonacjach kolorystycznych. Estymowana cena zdaje się odzwierciedlać dość trafnie wszystkie wady i zalety – my w pełni polecamy tę pracę!
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Tulipany na tle pejzażu”
olej na płótnie, 49,5 x 72 cm
Kohn Marc-Arthur, Paryż (Drouot) – Francja, 27 marca 2021, estymacja: 8.000 – 12.000 USD.
Dość nietypowa kompozycja łącząca w sobie dwa uwielbiane przez Kislinga malarskie tematy – kwiatową martwą naturę oraz letni, prowansalski pejzaż. Całość namalowana z typową dla tego artysty delikatnością i wyczuciem barw – polecamy, mając na uwadze niezwykle atrakcyjną z polskiego punktu widzenia cenę jak na tych rozmiarów kompozycję olejną!
Juliusz Kossak (1824-1899)
„Morsztyn pod Chocimiem”
akwarela na papierze, 46 x 56,5 cm
Yves Siebers Auktionen, Stuttgart – Niemcy, 24 marca 2021, cena wywoławcza: 5.000 EUR.
Kolejna praca z marcowego katalogu domu aukcyjnego Siebers w Stuttgarcie i po raz kolejny obraz bardzo wysokiej rangi kolekcjonerskiej – namalowana w 1885 roku kompozycja ukazująca wojewodę Morsztyna w bitwie pod Chocimiem. To czysta przyjemność kolekcjonerska posiadać rozbudowaną kompozycję bitewną autorstwa Juliusza Kossaka, która jest reprodukowana w najważniejszej monografii artysty (pióra Kazimierza Olszańskiego) jak i była kilkukrotnie reprodukowana na przedwojennych pocztówkach. Gorąco polecamy!
Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Wesoła sanna”
olej na desce, 30,5 x 19,5 cm
Tiberius Auktionen, Wiedeń – Austria, 29 marca 2021, cena wywoławcza: 5.000 EUR.
Na miniaturce zdjęcia tej pracy jeszcze całość kompozycji wygląda poprawnie, ale po powiększeniu czar całkowicie pryska – koń o przydługim pysku i monstrualnych kopytach z pewnością nie został namalowany przez Alfreda Wierusza Kowalskiego. Sygnatura też definitywnie nie wyszła spod jego ręki. Zdecydowanie nie polecamy!
Jerzy Kossak (1886-1955)
„Wesele krakowskie”
olej na płótnie naklejonym na tekturę, 26,5 x 35,5 cm
DuMouchelles, Detroit – USA, 26 marca 2021, cena wywoławcza: 450 USD
Jest to praca z epoki, być może namalowana nawet przez któregoś z uczniów z Kossakówki – całkowicie dyskwalifikuje ją jednak nieudolna, nieautorska sygnatura, z pewnością nie pisana przez Jerzego Kossaka. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!