Zdzisław Beksiński (1929-2005)
„Bez tytułu”
olej na desce, 122 x 98 cm
Hargesheimer Kunstauktionen Düsseldorf, Dusseldorf – Niemcy, 3 czerwca 2023, cena wywoławcza: 80.000 EUR
Kolejna w ostatnim czasie duża praca autorstwa Zdzisława Beksińskiego, jaka pojawia się na zachodnich aukcjach – tym razem jest to kompozycja namalowana w 1970 roku o wybitnie apokaliptycznym charakterze. Podobnie jak przed tygodniem (kiedy to opisywaliśmy inną pracę Beksińskiego z rynku niemieckiego) mamy nieodparte wrażenie, że trend wzrostowy cen jego prac ulegnie czy ulega już wyraźnemu zahamowaniu z powodu bardzo wzmożonej podaży. Samą pracę jednak polecamy, w dłuższej perspektywie (np. kilkunastoletniej) z pewnością będzie to dobry wybór!
Maciej Nehring (1901-1977)
„Zima w Tatrach – widok na Mnicha z okolic Morskiego Oka”
akwarela na papierze, 61 x 68,5 cm
Time Art, Toronto – Kanada, 14 maja 2023, cena wywoławcza: 100 CAD
Bardzo udany, tatrzański pejzaż autorstwa wybitnego warszawskiego akwarelisty – Macieja Nehringa. Motywy tatrzańskie subiektywnie uznajemy najlepsze w jego dorobku artystycznym, a powyższa praca naszym zdaniem jest jedną z najciekawszych prac autorstwa Nehringa, jakie pojawiły się na rynku aukcyjnym w ostatnich latach. Ciekawostką i dodatkowym atutem tej pracy jest jej proweniencja – praca należała do kolekcji polskiej aktorki Ireny Habrowskiej-Jellaczyc (która w 1950 roku wyemigrowała do Kanady). Polecamy!
P.S. Dość zabawnym lapsusem jest tytuł pracy znajdujący się w katalogu aukcyjnym – kanadyjscy specjaliści zatytułowali tę pracę „Wiedeiskie Biake” co było probą przepisania uwagi ramiarza zapisanej ołówkiem na odwrociu pracy (w oryginale zapisek brzmi „Wiedeńskie białe” i odnosi się do rodzaju passe partout jakie zostało wykonane przy oprawianiu pracy jeszcze w Polsce).
Igor Mitoraj (1944-2014)
„Stella”
biały marmur, 75 x 75 x 42,5 cm (podstawa 120 x 55 x 51,5 cm)
Il Ponte Casa d’Aste, Mediolan – Włochy, 23 maja 2023, estymacja: 60.000 – 80.000 EUR
Pod rekomendacją tego typu prac Igora Mitoraja podpisujemy się obiema rękami – bynajmniej nie chodzi tu o spory rozmiar, a o najwyższą unikatowość jaką cechuje się egzemplarz wyrzeźbiony w białym marmurze.
Przywilej posiadania unikatowego egzemplarza to zaszczyt przewyższający posiadanie w kolekcji jakiegokolwiek niskonakładowego odlewu w brązie (proszę pamiętać, że każdy odlew potencjalnie zagrożony jest ryzykiem powstania reedycji czy nowej serii – o tej kwestii decydują wyłącznie posiadacze praw autorskich, czyli spadkobiercy artysty). W powyższym przypadku cena wyjściowa jest, obiektywnie rzecz biorąc, bardzo atrakcyjna – gorąco polecamy!
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Orchidee”
olej na płótnie, 41 x 33 cm
Giquello & Associés, Paryż – Francja, 12 maja 2023, estymacja: 20.000 – 30.000 EUR
Miłośnicy twórczości Mojżesza Kislinga będą mieli w najbliższych tygodniach kilkanaście okazji do powiększenia swych kolekcji (samych prac olejnych czekających na licytację naliczyliśmy aż 12!). Z tego zbioru polecamy klasyczną kompozycję z bukietem różowych orchidei w niebieskim dzbanku. Praca ma rzetelne pochodzenie, jest opisana w literaturze i ma cenę wywoławczą znacznie poniżej cen z polskiego rynku. Polecamy!
Leopold Gottlieb (1879-1934)
„Portret żony artysty”
olej na płótnie, 111 x 89 cm
SVV MILLON & ASSOCIES, Paryż – Francja, 31 maja 2023, estymacja: 12.000 – 15.000 EUR
Istotna pod wieloma względami praca Leopolda Gottlieba ukazująca portret jego żony Aurelii (z domu Polturak). W powszechnie dostępnych źródłach nie znaleźliśmy innego jej portretu, co czyni pracę bardzo unikatową (urody modelki subiektywnie nie oceniamy…). Dodatkowym atutem jest fakt wystawienia tej pracy w 1913 roku na Wystawie Sztuki Współczesnej w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie oraz opisanie i zreprodukowanie jej w monografii Artura Tanikowskiego „Wizerunki człowieczeństwa, rytuały codzienności. Leopold Gottlieb i jego dzieło”. Polecamy!
Adam Styka (1890-1959)
„Karawana na pustyni”
olej na płycie, 49,5 x 29,5 cm
Eastbourne Auctions, Eastbourne – Wielka Brytania, 12 maja 2023, estymacja: 100 – 200 GBP
W naszej ocenie nie ma najmniejszych szans, aby była to praca Adama Styki – był to wybitny orientalista, który definitywnie inaczej poradziłby sobie z malarskimi aspektami saharyjskiego słońca czy też z bardziej prozaicznymi kwestiami jak detale anatomiczne jeźdźca czy wielbłądów. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!