Bernardo Bellotto, zwany Canalletto (1721-1780) „Fantazyjny pejzaż z ruinami i panoramą Drezna”, źródło: Dorotheum

Bernardo Bellotto, zwany Canalletto (1721-1780)
„Fantazyjny pejzaż z ruinami i panoramą Drezna”
olej na płótnie, 49,5 x 80,5 cm
Dorotheum, Austria, 22 października 2019, estymacja: 100.000 – 150.000 EUR

Szansa na zakup muzealnej pracy do własnej kolekcji – obraz o świetnie udokumentowanej proweniencji (znanej praktycznie od początku XIX wieku), wielokrotnie reprodukowany, opisywany i wystawiany. Nie jest to co prawda widok najwyżej cenionej w twórczości tego artysty Wenecji, ani najbliższej naszym sercom Warszawy, ale cena za tej klasy dzieło jest niezwykle okazyjna. Proszę pamiętać, że 15 prac Bellotta przekroczyła na aukcjach barierę 2 milionów EUR (rekord należy do „Forum Romanum – Świątynia Kastora i Polluksa” sprzedanego w Christie’s w 2006 roku za 8,5 mln EUR).

Wlastimil Hofman (1881-1970) „Anioł sprawiedliwości”, źródło: Matsart Auctioneers & Appraisers

Wlastimil Hofman (1881-1970)
„Anioł sprawiedliwości”
olej na tekturze, 23 x 47 cm
Matsart Auctioneers & Appraisers, Izrael, 23 października 2019, cena wywoławcza: 3.800 EUR

Metaforyczna i symboliczna praca z czasu pobytu Hofmana w Palestynie w czasie II wojny światowej – postać w lewej części kompozycji to niewątpliwie sam autor w polskim mundurze wojskowym. Całość ma jednak dość ponury wydźwięk i nie mamy przekonania czy cena wywoławcza nie powinna być jeszcze nieco niższa. Co ciekawe praca oferowana jest w ostatnich tygodniach już po raz drugi – wcześniej była wystawiona w innym, izraelskim domu aukcyjnym (Pasarel – 12 września b.r.) z estymacją na poziomie 5.000 – 8.000 USD.

Wojciech Gerson (1831-1901) „Powitanie wiosny”, źródło: FAAP

Wojciech Gerson (1831-1901)
„Powitanie wiosny”
olej na płótnie, 160 x 120 cm
FAAP – Fine Art Auctions, Francja, 16 października 2019, estymacja: 40.000 – 60.000 EUR

Potężna rozmiarowo, nieznana wcześniej na polskim rynku kompozycja jednego z absolutnych klasyków XIX wieku – Wojciecha Gersona. Mało zachęcająca jest jedynie oczekiwana cena – estymacja ustalona jest w granicach rekordów cenowych prac tegoż artysty (co nie jest naszym zdaniem zbyt trafne w czasie, gdy prace Gersona nie są zbyt mocno rozchwytywane na rynku).

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) „Portret męski”, źródło: Black River Auction

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939)
„Portret męski”
pastel na papierze, 28 x 28 cm
Black River Auction, USA, 23 października 2019, estymacja: 500 – 1.000 USD

Bardzo ordynarny falsyfikat z fioletowym jegomościem, któremu ze skroni wyrosły dwa liche rogi. Oprócz marnych walorów malarskich nie zgadza się pisownia sygnatury i opisu pracy, a dodatkowo sam rysunek jest dziwacznie skadrowany.

Juliusz Kossak (1824-1899) „Bitwa”, źródło: Black River Auction

Juliusz Kossak (1824-1899)
„Bitwa”
akwarela na papierze, 23 x 33 cm
Black River Auction, USA, 23 października 2019, estymacja: 500 – 1.000 USD

Falsyfikat pracy Juliusza Kossaka na dramatycznie niskim poziomie artystycznym – proszę zwrócić uwagę na detale postaci oraz na to co dzieje się na drugim planie. Całość dopełnia wybitnie nieudolnie przepisana sygnatura. Dla dociekliwych polecamy obejrzenie 3 dalszych prac Juliusza Kossaka jakie w tym samym czasie oferuje ten dom aukcyjny.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!