Zdzisław Beksiński (1929-2005)
„Bez tytułu”
olej na płycie malarskiej, 92,5 x 74 cm
Auktionshaus Wettman, Mullheim – Niemcy, 28 maja 2022, cena wywoławcza: 25.000 EUR
W kontekście kolejnych rekordów z polskiego rynku oraz gigantycznego popytu na prace Zdzisława Beksińskiego jest to naszym zdaniem murowany faworyt do długiej i zaciętej licytacji. Zdjęcia pracy nie budzą żadnych zastrzeżeń co do autentyczności – przewidujemy koniec licytacji na poziomie kilkukrotności ceny wywoławczej. Gorąco polecamy!
Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Zimowy wyjazd na polowanie”
olej na desce, 32 x 55 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 10 maja 2022, cena wywoławcza: 20.000 EUR
Absolutna monachijska klasyka w najlepszym wydaniu – zimowa scena wyjazdu na polowanie autorstwa Alfreda Wierusza Kowalskiego. W kompozycji odnajdziemy wszystko co typowe dla tego artysty – perfekcyjnie dopracowana jakość detali oraz kolorystyka, która może być książkowym przykładem często używanego terminu „sosy monachijskie”. Przewidujemy zaciętą rywalizację wśród licytujących z Polski. Polecamy!
Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Sokolnik”
olej na płótnie, 73 x 61 cm
Doyle New York, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 1q maja 2022, cena wywoławcza: 25.000 USD
Pośród niespotykanego od dawna aukcyjnego urodzaju prac Alfreda Wierusza Kowalskiego (w aktualnych zachodnich katalogach aukcyjnych odnaleźć możemy aż 4 autentyczne, olejne prace tego „polskiego monachijczyka”) wybraliśmy i polecamy drugą znakomitą kompozycję – czerkieskiego sokolnika ukazanego w jednym z kaukaskich wąwozów. Praca (podobnie jak powyżej opisana mniejsza kompozycja myśliwska) zachwyca perfekcyjnym dopracowaniem wszystkich planów. Cena wywoławcza to w tym przypadku jedynie zaproszenie do długiej licytacji!
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Akt siedzący” 1919 r.
olej na płótnie, 31 x 26,5 cm
Doyle New York, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 11 maja 2022, cena wywoławcza: 6.000 USD
Bez cienia wątpliwości autentyczna praca Mojżesza Kislinga, namalowana u szczytu jego paryskiej kariery – w 1919 roku. Jej niezaprzeczalnym atutem jest cena wywoławcza na poziomie cen średniej klasy prac Jerzego Kossaka na polskim rynku. Są oczywiście i wady – nas subiektywnie nieco przeraża brak oczu modelki oraz dziwaczny, wzorzysty beret na jej głowie.
Wojciech Fangor (1922-2015)
“SU 33”
olej na płótnie, 119 x 119 cm
MorningStar eArt Group, Cary – Stany Zjednoczone, 14 maja 2021, cena wywoławcza: 2.500 USD, estymacja: 60.000 – 80.000 USD
Kandydat na falsyfikat z najwyższym poziomem estymacji w całym 2022 roku – twórczości Wojciecha Fangora można nie cenić, trzeba jednak przyznać, że op art w jego wydaniu był zdecydowanie dopracowany pod względem warsztatowym. W tym przypadku plamy barwne rozlane są bardzo nijako, niczym jajka sadzone na patelni (zachęcamy czytelników do porównania powyższej pracy do autentycznych prac Fangora z cyklu „SU”). Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!