Henryk Siemiradzki (1843-1902) „Parnas”, źródło: Sotheby's

Henryk Siemiradzki (1843-1902)
„Parnas”
olej na płótnie, 91 x 147 cm
Sotheby’s, Londyn, 1 grudnia 2020, estymacja: 400.000 – 600.000 GBP

Imponująca kompozycja o ciekawej proweniencji – praca Henryka Siemiradzkiego będąca miniaturą sceny jaką artysta ozdobił kurtynę opery we Lwowie, a pochodząca z kolekcji rodziny Herbstów, czyli rodziny łódzkich przemysłowców, do której należał Pałac Herbsta będący aktualnie częścią Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie aktualnie eksponowane są obiekty Galerii Sztuki Dawnej. Samej kompozycji i kunsztu zachwalać nie trzeba – jest to panteon polskiej sztuki przełomu XIX i XX wieku. Bylibyśmy niezwykle uradowani gdyby dzieło trafiło do polskiej kolekcji!

Władysław Aleksander Malecki (1836-1900) „Przedmieścia Krakowa”, źródło: Sotheby's

Władysław Aleksander Malecki (1836-1900)
„Przedmieścia Krakowa”
olej na płótnie, 45 x 117 cm
Sotheby’s, Londyn, 2 grudnia 2020, estymacja: 7.000 – 10.000 GBP

Znakomity pejzaż z XIX-wiecznymi przedmieściami Krakowa, namalowany w 1872 roku (być może tożsamy z obrazem o tym samym tytule, który został wyróżniony złotym medalem na wystawie w Londynie). Praca ma w sobie wszystko, co najlepsze w twórczości wykształconego w Monachium Maleckiego – stonowaną kolorystykę, znakomicie dopracowane wszystkie plany i wspaniałą partię nieba. Zadziwia nas bardzo niski poziom estymowanej ceny – polecamy zdecydowanie zakup nawet powyżej tej kwoty!

Tamara Łempicka (1898-1980) „Dama w kapeluszu z woalką”, źródło: Christie's

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Dama w kapeluszu z woalką”
akwarela na papierze, 34,5 x 25,4 cm
Christie’s , Nowy Jork – USA, 4 grudnia 2020, estymacja: 15.000 – 20.000 USD

Praca Tamary Łempickiej, która dobrze wpisuje się w aktualne wydarzenia na polskim rynku sztuki – po pierwsze przedstawiona dama prezentuje się dość analogicznie do „Czytającej”, czyli dużej pracy olejnej z 1951 roku, która będzie oferowana na grudniowej aukcji Desy Unicum z rekordową dla polskiego rynku sztuki estymacją 4-6 mln złotych. Tutaj propozycja akwarelowa (co ważne umieszczona w katalogu dzieł wszystkich Łempickiej autorstwa Alaina Blondela) z estymacją zbliżoną do cen jakie na polskim rynku zaczynają osiągać powielenia graficzne (serigrafie) z limitowanych edycji pośmiertnych – vide aukcja Sopockiego Domu Aukcyjnego z października tego roku gdzie osiągnięto cenę 62 tysiące złotych. Z pewnością unikatowa, niepowtarzalna i sygnowana akwarela to kolekcjonersko lepszy wybór!

Adam Setkowicz (1875-1945) „Wyjazd ze wsi”, źródło: Dawo Auktionen

Adam Setkowicz (1875-1945)
„Wyjazd ze wsi”
olej na płótnie naklejonym płytę, 35 x 70 cm
Dawo Auktionen, Saarbrucken – Niemcy, 5 grudnia 2020, estymacja: 450-500 EUR

Klasyczna, zimowa kompozycja autorstwa Adama Setkowicza w formacie leżącego prostokąta – jedną z ciekawych (i unikatowych w twórczości Setkowicza) jej cech jest ukazanie przez autora czwórki – zaprzęgu ciągniętego przez 4 konie. Całość kompozycji malowana bardzo poprawnie i typowo dla prac olejnych Setkowicza (autentyczność nie budzi tu żadnych zastrzeżeń). Cena wywoławcza jest na bardzo atrakcyjnym poziomie – polecamy!

Wojciech Kossak (1856-1942) „Krakus na koniu”, źródło: Donny Malone Auctions

Wojciech Kossak (1856-1942)
„Krakus na koniu”
olej na tekturze, 26 x 21 cm
Donny Malone Auctions, Saugerties – USA, 30 listopada 2020, estymacja: 10 – 1.000 USD

Kompozycja, która jeszcze na miniaturce daje nadzieje na autentyczność, a w powiększeniu okazuje się jednak mocno nieudolnym naśladownictwem, co w szczególności widać w detalach (twarz, łeb koński, dłonie jeźdźca). Jesteśmy przekonani, że pierwowzór wykorzystany do namalowania tej pracy wykonany był przez Juliusza Kossaka – tu ktoś pokusił się o namalowanie go w technice olejnej i dodanie sygnatury Wojciecha Kossaka. Zdecydowanie odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!