Roman Kochanowski (1856-1945)
„Jesienny pejzaż”
olej na desce, 26 x 46 cm
Auktionshaus im Kinsky GmbH, Austria, 22 października 2019, estymacja: 1.000 – 1.500 EUR
Znakomity jesienny pejzaż autorstwa Romana Kochanowskiego – praca powstała w ostatniej dekadzie XIX wieku zachwyca dopracowaniem kompozycji na wszystkich planach oraz przemyślaną i stonowaną kolorystyką. Rekomendujemy zakup, wiedząc jednocześnie, że estymacja ustawiona jest na zdecydowanie zbyt niskim poziomie (finalna cena z pewnością będzie znacznie wyższa).
Eugeniusz Zak (1884-1926)
„Żeglarz”
tempera na kartonie, 30 x 24 cm
Sotheby’s, Anglia, 4 listopada 2019, estymacja: 15.000 – 20.000 GBP
Kolejny, wysokiej klasy polonik jaki pojawi się na jednej z najbliższych aukcji w londyńskim Sotheby’s – niewielkich rozmiarów praca autorstwa Eugeniusza Zaka. W tym konkretnym przypadku najczystszą antykwaryczną i kolekcjonerską przyjemnością jest znana praktycznie od samego początku proweniencja – poczynając od wystawy w 1909 roku w krakowskim TPSP poprzez obecność w kolekcjach w Paryżu i Gwatemali. Estymowana cena wydaje się być wysoką, jeśli jednak porównamy ją z cenami prac pojawiających się niebawem na aukcjach w Polsce – nie jest już wcale aż tak niekorzystne.
Zygmunt Wierciak (1881-1950)
„Umizgi”
gwasz na kartonie, 32 x 42 cm
Auktionshaus OWL, Niemcy, 26 października 2019, cena wywoławcza: 150 EUR
Autentyczna i bardzo typowa praca krakowskiego ilustratora i malarza Zygmunta Wierciaka z końca lat trzydziestych – jest to o tyle ciekawe, że gwasz ten oferowany jest przez dom aukcyjny mający często problemy z oceną autentyczności dzieł polskich twórców. Tutaj wątpliwości jakichkolwiek brak i dodatkowo dość niska cena wywoławcza – polecamy!
Olga Boznańska (1865-1940)
„Portret dziewczyny”
olej na płótnie, 25 x 19,5 cm
888 Auctions, Kanada, 7 listopada 2019, estymacja: 2.000-4.000 EUR
Naszym zdaniem jest to falsyfikat tak fatalny, że szkoda analizować jego poszczególne fragmenty. Jego autor najwyraźniej bardziej skupił się na dorobieniu proweniencji i historii wystawienniczej – na odwrociu znajduje się wiele z pozoru rzetelnie wyglądających nalepek galeryjnych i pieczęci. My odradzamy!
Jan Stanisławski (1860-1907)
„Zakole Dniepru”
olej na tekturze, 19,5 x 26 cm
Kunstauktionshaus Leipzig, Niemcy, 9 listopada 2019, cena wywoławcza: 500 EUR
W dzisiejszym pojedynku falsyfikatów dość trudno wyłonić negatywnego „zwycięzcę” – powyższy pejzaż, mający być widokiem na szerokie i rozległe zakola Dniepru namalowany jest tak płasko i nieudolnie, że w gruncie rzeczy trudno określić czy jest to płynąca rzeka czy jezioro. Koszmarna jest tu technika malarska, kolorystyka i generalnie całokształt.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!