Louis Marcoussis (1871-1941)
„Martwa natura”
olej na płótnie, 73 x 60 cm
Sotheby’s, Wielka Brytania, 5 lutego 2020, estymacja: 40.000-60.000 EUR
Efektowna kompozycja klasyka przedwojennej, europejskiej awangardy malarskiej – posiadająca na dodatek bardzo mocną proweniencję. Dodając do tego obecność pracy w catalogue raisonné artysty i estymację na rozsądnym poziomie nie pozostaje nam nic innego jak tylko gorąco zarekomendować zakup.
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Letni pejzaż z Sanary”
olej na płótnie, 46 x 55 cm
Christie’s, Wielka Brytania, 6 lutego 2020, estymacja: 40.000-60.000 GBP
Z siedmiu (!) prac autorstwa Mojżesza Kislinga jakie prezentowane są w lutowym katalogu Christie’s nam najbardziej podoba się letni pejzaż z Sanary w Prowansji – miejsca ukochanego przez Kislinga, w którym zamieszkał i spędził wiele lat swego życia. Praca przepełniona jest światłem oraz świeżymi, wiosennymi kolorami. Pełna proweniencja to również duży atut – gorąco polecamy!
Franciszek Streitt (1839-1890)
„Wędrowni muzykanci”
olej na desce, 20 x 41 cm
Dawsons Auctioneers, Wielka Brytania, 25 stycznia 2020, cena wywoławcza: 2.300 GBP
Bardzo typowa dla twórczości Streitta kompozycja z orkiestrą wędrownych muzykantów grających pośród zabudowań. Nie jest to praca wybitna jak na możliwości i talent tego dziewiętnastowiecznego malarza, ale bez wątpienia jest ona autentyczna i wyceniona znacznie poniżej cen aukcyjnych na polskim rynku.
Nikifor (1895-1968)
„Wieczerza w świątyni”
akwarela na papierze, 28 x 19 cm
888 Auction, Kanada, 30 stycznia 2020, cena wywoławcza: 150 USD
Aby nie rozpisywać się zbytnio na temat tej pracy – zamieszczamy reprodukcje prawdopodobnego pierwowzoru autorstwa Nikifora pozostawiając przyjemność analizy i porównania Szanownym Czytelnikom.
Tadeusz Kantor (1915-1990)
„Kompozycja (Informel?)”
olej na płótnie, 61 x 91 cm
Andrew Auctions, Kanada, 10 lutego 2020, cena wywoławcza: 1.000 USD
W pierwszej kolejności jesteśmy bardzo ciekawi czemu ww. dom aukcyjny opisał Tadeusza Kantora jako artystę polsko-rosyjskiego, dla nas jest to całkowita nowość 🙂 A sam obraz z twórczością Tadeusza Kantora ma bardzo nie wiele wspólnego – nasz krakowski punkt widzenia pozwala stwierdzić, że całkowicie inaczej nakładał on farbę w tego typu kompozycjach i podpisywał się całkiem innym charakterem pisma…
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!