Alfred Wierusz-Kowalski (1849-1915) „Ucieczka przed wilkami”, źródło: Skinner

Alfred Wierusz-Kowalski (1849-1915)
„Ucieczka przed wilkami”
olej na płótnie, 105 x 160 cm
Skinner, USA, 31 maja 2020, estymacja: 175.000 – 225.000 USD

Potężnych rozmiarów praca autorstwa najbardziej docenianego i rozchwytywanego przez polskich kolekcjonerów monachijczyka – Alfreda Wierusza Kowalskiego. Ciekawym wątkiem, wartym sprawdzenia jest fragmentarycznie zachowana nalepka galeryjna Adolpha Goupila, paryskiego wydawcy i marszanda, który zapewne sprzedał wspomniany obraz któremuś z amerykańskich kolekcjonerów pod koniec XIX wieku. Praca wydaje się być bardzo silnie poszarzała i zażółcona i wymagać będzie konserwatorskiego oczyszczenia, po którym barwy odzyskają pierwotny koloryt. Pomimo wysokiej estymacji obraz z pewnością znajdzie nowego nabywcę i zapewne wróci do Polski.

Igor Mitoraj (1944-2014) „Jesień”, źródło: Tajan

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Jesień”
brąz patynowany, wysokość 120 cm
Tajan, Francja, 19 maja 2020, estymacja: 60.000 – 80.000 EUR

Dość unikatowa rzeźba (pochodzi z serii 8 odlewów wykonanych w znanej i cenionej odlewni w Pietra Santa) – ukazująca (co rzadkie w twórczości Mitoraja) tors kobiecy. Dodatkowo inny egzemplarz tej rzeźby wystawiany był w 1985 roku na monograficznej wystawie Mitoraja w Zamku Świętego Anioła w Rzymie. Polecamy, przy cenie w granicach dolnej estymacji.

Jacek Malczewski (1854-1929) „Autoportret z faunem”, źródło: McKenzies Auctioneers

Jacek Malczewski (1854-1929)
„Autoportret z faunem”
olej na desce (palecie malarskiej), 38,5 x 25,7 cm
McKenzies Auctioneers, Australia, 26 maja 2020, cena wywoławcza: 15.000 AUD

Jako pierwsi postanowiliśmy napisać o obrazie, który wywołuje rozliczne dyskusje wśród kolekcjonerów powiększających swe kolekcje przez zakupy na zagranicznych aukcjach. Pozorna okazja i przeświadczenie, że udało się odnaleźć wcześniej nieznany autoportret Jacka Malczewskiego na drugiej półkuli są złudne. Naszym, subiektywnym zdaniem zbyt wiele cech wyklucza autorstwo Jacka Malczewskiego (choć sama jego postać i twarz namalowana jest bardzo poprawnie). Definitywnie nieautorska jest sygnatura (wydaje się być w dziwny sposób wydrapana?) – choć w tej kwestii można byłoby podnieść hipotezę, że praca została wtórnie sygnowana obcą ręką. Definitywnie nie podoba się nam się bardzo zimna paleta barw oraz sposób malowania postaci drugoplanowych. I jako ostatni fakt potwierdzający naszą powyższą tezę – praca była już dwukrotnie, bezskutecznie oferowana przez inny, australijski dom aukcyjny w 2014 i 2015 roku.

Nikifor (1895-1968) „Pejzaż z kościołem”, źródło: 888 Auction

Nikifor (1895-1968)
„Pejzaż z kościołem”
akwarela na papierze, 27 x 21 cm
888 Auction, Kanada, 4 czerwca 2020, cena wywoławcza: 300 USD

Jeśli będziemy tworzyć ranking najgorszych fałszerstw prac Nikifora to wśród setek lub tysięcy pretendentów ta praca ma raczej pewne miejsce na podium!

Wojciech Weiss (1875-1950) „Portret kobiety”, źródło: Auktionshaus OWL

Wojciech Weiss (1875-1950)
„Portret kobiety”
olej na płótnie, 72 x 60 cm
Auktionshaus OWL, Niemcy, 30 maja 2020, cena wywoławcza: 1.500 EUR

Nieznany nam do tej pory wątek w twórczości Wojciecha Weissa – portret tajemniczej kobiety w charakterystycznym korkowym hełmie – prosto z safari lub pustynnej wyprawy. Malarski koszmarek, okraszony dość sprawnie powtórzoną sygnaturą. Zdecydowanie nie polecamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!