Teodor Grott (1884-1972)
„Odpoczynek”
olej na płótnie, 80 x 125 cm
Dorotheum, Austria, 27 lutego 2020, cena wywoławcza: 1.200 EUR
Wybitna, jedna z absolutnie najlepszych prac Teodora Grotta, jakie pojawiły się kiedykolwiek na rynku! Kompozycja pełna młodopolskiego charakteru, udowadniająca jak utalentowanym i dobrze wykształconym artystą był Grott. Pracy tej nie warto w żaden sposób porównywać cenowo z seryjnie wykonywanymi w późnym okresie twórczości akwarelowymi kompozycjami kwiatowymi. Rekomendujemy zakup nawet znacznie powyżej sugerowanej przez Dorotheum estymacji!
Adam Setkowicz (1876-1945)
„Saniami do miasta”
olej na tekturze, 24 x 34 cm
Auktionshaus Wendl, Niemcy, 7 marca 2020, cena wywoławcza: 240 EUR
Dość ciekawa, a z pewnością również zabawna sytuacja będzie miała miejsce na marcowej aukcji w jednym z domów aukcyjnych w Turyngii – otóż w trakcie jednej aukcji wystawione zostały dwie prace Adama Setkowicza z których pierwsza opisywana w tej części naszego felietonu jest pracą niewątpliwie autentyczną, nie wzbudzającą żadnych zastrzeżeń – dodatkowo praca ma bardzo atrakcyjną cenę wywoławczą (kilkukrotnie niższą niż poziom cenowy analogicznych prac w Polsce). Za ostatni atut można uznać obecność w katalogu aukcyjnych pracy naszym zdaniem ewidentnie fałszywej (o niej poniżej), która z pewnością zniechęci do wzięcia udziału w aukcji wielu potencjalnych kupców.
Stanisław Masłowski (1853-1926)
„Hucułka”
akwarela na papierze, 30 x 21 cm
L’Art Gallery, Ukraina, 1 marca 2020, cena wywoławcza: 900 USD
Naszym zdaniem nie jest to praca autorstwa Stanisława Masłowskiego – malowana jest ze znacznie mniejszą swobodą malarską, ze znacznie niższą jakością detali. Wielkie zastrzeżenia można mieć również w przypadku sygnatury (ta na oferowanej pracy nie przypomina pisanej charakterem pisma wspomnianego artysty). Na sam koniec polecamy porównanie z przykładem autentycznego, kobiecego portretu autorstwa Stanisława Masłowskiego wykonanego w technice akwareli.
Adam Setkowicz (1876-1945)
„Wyjazd ze wsi”
akwarela na papierze, 16 x 29 cm
Auktionshaus Wendl, Niemcy, 7 marca 2020, cena wywoławcza: 150 EUR
W naszej ocenie okropny falsyfikat – pomijając mnogość błędów malarskich (sanie, końskie nogi) kolorystyka i nasycenie barwami bardzo mocno różnią się od prac akwarelowych Adama Setkowicza jakie doskonale znamy z krakowskiego rynku antykwarycznego.
Julian Fałat (1853-1929)
„Zabudowania”
akwarela na papierze, 21,5 x 33,5 cm
Coral Gables Auction, USA, 23 lutego 2020, cena wywoławcza: 800 USD
W tym miejscu chcieliśmy powtórzyć i przypomnieć nasze zdanie na temat powyższej pracy, o której pisaliśmy już w felietonie na początku stycznia (praca już raz nie została sprzedana na aukcji tego samego domu aukcyjnego w dniu 17 stycznia 2020), ponieważ pojawiły się głosy, że może to być autentyczna praca jednego z najwybitniejszych akwarelistów w historii polskiego malarstwa. Osobom wierzącym w tę tezę polecamy bliższą analizę sygnatury i porównanie jej z liternictwem i starannością sygnatur Fałata stosowanych pod koniec XIX wieku (w razie potrzeby służymy pomocą zdjęciami sygnatur z naszej bazy) oraz dodatkowo porównanie sposobu w jaki Fałat rozlewał plamy akwareli na większych płaszczyznach, z tymi na murze czy dachu na opisywanej pracy. My w dalszym ciągu odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!