Tadeusz Brzozowski (1918-1987) "Despekt", źródło: Material Culture

Tadeusz Brzozowski (1918-1987)
„Despekt”, 1969 rok
olej na płótnie, 130 x 132 cm
Material Culture, Filadelfia – Stany Zjednoczone, 8 listopada 2023, cena wywoławcza: 25.000 USD

Pokaźna i naszym zdaniem bardzo udana praca Tadeusza Brzozowskiego, która może być mocnym punktem praktycznie każdej kolekcji prac II Grupy Krakowskiej. Praca ta ma dodatkowo rzetelną i wiarygodną proweniencję – należała do kolekcji amerykańskiego dyplomaty, który zakupił ją bezpośrednio od artysty podczas wizyty w Zakopanem (gdzie Brzozowski żył i tworzył). Zarówno cena wywoławcza jak i poziom estymacji ustalony przez dom aukcyjny z Filadelfii z punktu widzenia polskiego rynku sztuki brzmią jak jesienna mega-promocja. Gorąco polecamy!

Mojżesz Kisling (1891-1953) "Kwiaty w wazonie", źródło: Sotheby's

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Kwiaty w szklanym wazonie”
olej na płótnie, 46 x 55 cm
Sotheby’s, Londyn – Wielka Brytania, 17 października 2023, cena wywoławcza: 38.000 GBP

Niezwykle charakterystyczna dla dojrzałej twórczości Mojżesza Kislinga martwa natura z bukietem kwiatów w szklanym wazonie. Polscy kolekcjonerzy mogą ją znać z edycji wykonanej w technice litografii przez syna artysty – Jeana Kislinga. Wspomniane grafiki, będące litograficznym powtórzeniem dokładnie tej, prezentowanej pracy malarskiej były oferowane na polskim rynku aukcyjnym co najmniej 5 lub 6-krotnie (nakład wynosił ponad 100 odbitek) i osiągały ceny zbliżone nawet do 3.000 zł. Z tego też powodu przywilej posiadania znanego, malarskiego pierwowzoru, naszym zdaniem, jest zdecydowanie warty proponowanej ceny wywoławczej. Polecamy!

 

Jan Antoni Biernacki (1879-1930) "Wielbłąd", źródło:  Düsseldorfer Auktionshaus

Jan Antoni Biernacki (1879-1930)
„Wielbłąd”
brąz, 36 x 36 cm
Düsseldorfer Auktionshaus, Düsseldorf – Niemcy, 4 listopada 2023, cena wywoławcza: 300 EUR

Zasługująca naszym zdaniem na uwagę praca warszawskiego rzeźbiarza – animalisty – Jana Antoniego Biernackiego. Pochodzący najpewniej z ok. 1910 roku odlew wpisuje się doskonale w główny nurt twórczości Biernackiego – w literaturze wymieniane są inne jego prace o tej tematyce – „Kameleon” (w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), „Motyl”, „Jaszczur” (wystawiane na ekspozycjach w warszawskiej Zachęcie). W archiwum Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie istnieje zapis, że Jan Biernacki wystawiał tam w 1911 roku brązową rzeźbę „Wielbłąd” i że została ona wylosowana przez Bolesława Gieryngę.

P.S. Wszystkim zainteresowanym zakupem powyższej pracy przypominamy, że ceny wywoławcze w Düsseldorfer Auktionshaus są zazwyczaj na bardzo atrakcyjnie niskim poziomie – o wiele obiektów trwają jednak zaciekłe licytacje.

Wlastimil Hofman (1881-1970) "Piaski czasu", źródło: Dorotheum

Wlastimil Hofman (1881-1970)
„Piaski czasu”
olej na płótnie, 45,5 x 63 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 24 października 2023, estymacja: 8.000 – 12.000 EUR

Kolejna interesująca pozycja w październikowym katalogu wiedeńskiego Dorotheum – namalowana w 1922 roku alegoryczna kompozycja autorstwa Wlastimila Hofmana mająca być autorską interpretacją motywu vanitas. Jesteśmy w pełni przekonani, że aktualna kolorystyka pracy jest mocno pożółknięta (na skutek wieloletniego osadzania się np. dymu nikotynowego) – po profesjonalnym, konserwatorskim oczyszczeniu kolorystyka powinna się ożywić i rozświetlić. Polecamy!

P.S. Fascynuje nas również fragment opisu katalogowego dotyczący proweniencji – wedle niego poprzedni właściciel zakupił tę pracę również na aukcji w Dorotheum z tym, że miało to miejsce w maju 1931 roku (!). Gratulujemy (i zazdrościmy) wiedeńskim antykwariuszom tradycji i ciągłości rynkowej.

Wojciech Kossak (1856-1942) "Po bitwie", źródło: Greenwich Auction

Wojciech Kossak (1856-1942)
„Po bitwie”
olej na płótnie, 61 x 38 cm
Greenwich Auction, Stamford – Stany Zjednoczone, 19 października 2023, estymacja: 3.000 – 5.000 USD

Praca co do której trudno się pomylić, nawet na podstawie zdjęć niezwykle niskiej jakości – absolutnie mierny poziom wszelakich detali oraz nieudolna, koślawa sygnatura całkowicie wykluczają autorstwo Wojciecha Kossaka. Swoją drogą – dodawanie nieostrych zdjęć w niskich rozdzielczością bywa metodą oferowania falsyfikatów klasycznych warsztatowo dzieł malarskich – to czego nie był w stanie namalować średnio zdolny fałszerz jest ukrywane w nieostrych ujęciach przez średnio rozgarniętego sprzedawcę. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!