Tadeusz Brodowski (1821-1848) „Polski ułan”, źródło: New Orleans Auction Galleries

Tadeusz Brodowski (1821-1848)
„Polski ułan”
olej na płótnie, 38 x 45 cm
New Orleans Auction Galleries, USA, 27 lipca 2019, cena wywoławcza: 800 USD

Wyśmienita, historyczna kompozycja z pierwszej połowy XIX wieku – na podstawie zdjęć nie mamy zastrzeżeń co do autentyczności (detale kompozycji są na bardzo wysokim poziomie, a sygnatura nie budzi podejrzeń). Przed zakupem należałoby jedynie wyjaśnić dwie kwestie – po pierwsze nie mamy pewności czy faktycznie jest to ułan z czasów powstania krakowskiego w 1846 roku jak wskazuje na to opis aukcyjny czy jednak jest to ułan z czasów Księstwa Warszawskiego. Kwestia druga – praca sprzedawana jest po raz drugi, poprzednio (marzec 2019) uzyskała cenę 4.400 USD, ale jak widać nie została wykupiona – należałoby zapytać sprzedawcę o powody.

Rafał Olbiński (ur. 1943) „Arlekin”, źródło: Greenwich Auction

Rafał Olbiński (ur. 1943)
„Arlekin”
olej na płótnie, 61 x 51 cm
Greenwich Auction, USA, 28 lipca 2019, cena wywoławcza: 50 USD, estymacja: 7.500 – 8.000 USD

Bardzo typowa kompozycja autorstwa jednego z najbardziej rozpoznawalnych na świecie, polskich twórców plakatów – praca oferowana jest w niewielkim domu aukcyjnym niedaleko Nowego Jorku w którym artysta mieszkał i tworzył. Polecamy!

Henryk Siemiradzki (1843-1902) „Studium postaci Chrystusa”, źródło: Jackson's Auction

Henryk Siemiradzki (1843-1902)
„Studium postaci Chrystusa”
olej na płótnie, 43 x 34 cm
Jackson’s Auction, USA, 30 lipca 2019, estymacja: 25.000 – 50.000 USD

Praktycznie jedyne co można zarzucić in minus powyższej pracy to całkowity brak informacji o proweniencji – poza tym malarsko jest to najwyższa półka europejskiego, XIX-wiecznego malarstwa. Znakomite studium portretowe, na poziomie technicznym raczej nieosiągalnym już dla malarzy naszych czasów (a tym bardziej fałszerzy). To co rozwiewa również wszelakie dyskusje na temat autentyczności to sygnatura – Henryk Siemiradzki używał jednej z najbardziej rozbudowanych i zamaszystych sygnatur jakie znamy wśród polskich malarzy – bezbłędne jej powtórzenie byłoby pod względem grafologicznym raczej niewykonalne.

Szymon Mondzain (1890-1979) „Portret dziewczyny”,  źródło: Accademia Fine Art

Szymon Mondzain (1890-1979)
„Portret dziewczyny”
olej na płótnie, 73 x 54 cm
Accademia Fine Art, Monako, 16 lipca 2019, estymacja: 3.000 – 4.000 EUR

Pozowany i wykonany zapewne na dobrze płatne zamówienie portret młodej dziewczyny – posiada jednak wszelkie cechy dojrzałego stylu malarskiego Mondzaina. Atrakcyjna cena wywoławcza zachęca niewątpliwie do udziału w licytacji (analogiczne prace na rynku polskim prezentowane są za kwoty rzędu 20.000 – 30.000 zł).

Jan Matejko (1838-1893) „Polska księżniczka na tronie”, źródło: Bremo Auctionsbadge

Jan Matejko (1838-1893)
„Polska księżniczka na tronie”
ołówek, węgiel na papierze, 38,5 x 28,5 cm
Bremo Auctionsbadge, USA, 20 lipca 2019, estymacja: 800 – 1.200 USD

Jak pokazał nam zeszłotygodniowy felieton, rekomendacje negatywne wzbudzają zazwyczaj znacznie większe emocje i kontrowersje. Przypominamy zatem, że prezentowane tutaj sugestie są naszymi subiektywnymi opiniami w których staramy się z maksymalną starannością ocenić na podstawie zdjęć autentyczność opisywanych prac i ich potencjał kolekcjonerski. Taka metoda badawcza zdaje, naszym zdaniem, w zdecydowanej większości przypadków egzamin (staramy się opisywać jedynie przypadki, co do których mamy pełne przekonanie) i zapewniamy, że w ten sam sposób większość kolekcjonerów dokonujących zakupów na zagranicznych aukcjach podejmuje swoje decyzje!

Jeśli chodzi o reprodukowaną obok pracę to nie ma najmniejszych szans by była to autentyczna praca Jana Matejki – kilka spojrzeń na detale (w których Matejko był niekwestionowanym mistrzem, nawet jeśli były to jedynie szkice) takie jak elementy stroju, korona czy dłonie pozwala całkowicie wykluczyć to domniemane autorstwo. Fałszerz zapewne wzorował się na drzeworycie wykonanym na podstawie rysunku Jana Matejki „Królowa Jadwiga”, który wchodzi w skład „Albumu Jana Matejki” (PORÓWNAJ).

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!