Jacek Malczewski (1854-1929) „Listonoszka”, źródło: Sotheby's

Jacek Malczewski (1854-1929)
„Listonoszka”
olej na tekturze, 50 x 61 cm
Sotheby’s, Anglia, 18 czerwca 2020, estymacja: 30.000 – 50.000 GBP

Bum! Spore odkrycie i duża kolekcjonerska przyjemność w momencie, w którym na rynku pojawia się praca, które ostatnie kilkadziesiąt lat spędziła w bliżej nieznanej, belgijskiej kolekcji. Praca pochodząca ze znakomitego okresu twórczości Malczewskiego (1908 rok), wystawiana w krakowskim TPSP w 1909 roku. Portretowany mężczyzna musiał być kimś zacnym / zamożnym, ponieważ portretu o tak rozbudowanym drugim planie nie był w stanie zamówić sobie u profesora Malczewskiego przypadkowy, krakowski mieszczanin (nawiasem mówiąc to miłe i ciekawe wyzwanie dla przyszłego nabywcy tej pracy, aby zidentyfikować portretowaną osobę). Na drugim planie widoczna jest niezwykle ciekawa metaforyczna scena, w której to sam artysta zagląda do torby pięknej listonoszce, którą identyfikować można z najważniejszą muzą Jacka Malczewskiego – Marią Balową. Zaproponowana przez Sotheby’s estymacja w świetle wyników tej klasy prac Malczewskiego na polskim rynku brzmi jak szalona promocja – jesteśmy więcej niż pewni, że poziom ten zostanie co najmniej kilkukrotnie przekroczony.

Mela Muter (1876-1967) „Macierzyństwo”, źródło: Grisebach

Mela Muter (1876-1967)
„Macierzyństwo”
olej na płótnie, 146,5 x 114 cm
Grisebach, Niemcy, 9 lipca 2020, estymacja: 180.000 – 240.000 EUR

Olbrzymia zarówno pod względem rozmiarów, jak i kolekcjonerskiego potencjału praca Meli Muter z 1913 roku. Praca ma najlepszą z możliwych proweniencji (Galeria Gmurzyńska z Kolonii sprzedawała prace pozyskiwane bezpośrednio od artystki) oraz ciekawą historię wystawienniczą. Problemem będzie, jak przypuszczamy, głównie cena – estymacja ustawiona jest na rekordowym, niespotykanym do tej pory poziomie 180-240 tysięcy euro.

Zygmunt Waliszewski (1897-1936) „Don Kichot i Sancho Pansa”, źródło: Schuler Auktionen

Zygmunt Waliszewski (1897-1936)
„Don Kichot i Sancho Pansa”
akwarela, gwasz na papierze, 65 x 50 cm
Schuler Auktionen, Szwajcaria, 24 czerwca 2020, estymacja: 1.200 – 1.800 CHF

Temat Don Kichota pojawił się w twórczości Waliszewskiego pod koniec jego krótkiego życia – inne prace z tego cyklu datowane są na 1934 roku i jedna z nich jest w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Dla admiratorów twórczości Waliszewskiego z pewnością jest to dobra okazja do powiększenia swych kolekcji – cena wyjściowa znajduje się na bardzo atrakcyjnym poziomie. My polecamy!

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915) „Samotny wilk”, źródło: Sotheby's

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Samotny wilk”
olej na płótnie, 70,5 x 89 cm
Sotheby’s, Anglia, 18 czerwca 2020, estymacja: 20.000 – 30.000 GBP

Na tej samej aukcji, co opisywany powyżej obraz Jacka Malczewskiego trafi na licytację duża rozmiarowo praca Alfreda Wierusza Kowalskiego – nie zamierzamy podważać profesjonalizmu jednego z dwóch największych domów aukcyjnych na świecie, ale patrząc na wiele detali tego obrazu mamy bardzo mieszane uczucia. Fatalny jest kolor śniegu, pejzaż na drugim planie i generalny brak detali, z których słynął Alfred Wierusz Kowalski. Porównanie z innymi, analogicznymi obrazami artysty z tego cyklu również wypada blado. Być może jest to praca z bardzo późnego, schyłkowego okresu twórczości – nikomu jednak nie polecilibyśmy jej zakupu. Na minus świadczy też fakt, że obraz ma już historię aukcyjną – w 2012 oferowany był na aukcji w Szwajcarii (za nieco niższą kwotę), ale już wtedy nie znalazł uznania kupujących. 

Tadeusz Kantor (1915-1990) „Kompozycja (Informel?)”, źródło: Art Torg

Tadeusz Kantor (1915-1990)
„Kompozycja (Informel?)”
olej na płótnie, 66 x 100 cm
Art Torg, Czechy, 26 czerwca 2020, cena wywoławcza: 12.000 USD

Jesteśmy bardzo dalecy od zgodzenia się z hipotezą, że jest to praca Tadeusza Kantora – odmienna jest paleta używanych barw, sposób nakładania farby, sposób opisania. Najbardziej zniechęca nas jednak siatka spękań warstwy malarskiej – powstała zapewne sztucznie, a dająca efekt jakby obraz miał co najmniej 200 lat 😉

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!