Louis Marcoussis (1883-1941) „Martwa natura z ananasem”, źródło: Van Ham

Louis Marcoussis (1883-1941)
„Martwa natura z ananasem”
olej, tempera na płótnie
Van Ham, Kolonia – Niemcy, 2 grudnia 2020, estymacja: 70.000 – 90.000 EUR

Wybitna, podręcznikowa, kubistyczna martwa natura autorstwa Louisa Marcoussisa – opis jej proweniencji, historii wystawowej i reprodukcji to 10 linijek w katalogu! I pomimo, że aktualnie na rynku niemieckim można odnaleźć pracę pięciokrotnie tańszą, ale o całkowicie nieznanym pochodzeniu, (posiadającą jedną, polską ekspertyzę) to z pewnością polecamy Państwa uwadze tę powyższą, znakomitą pracę!

Tamara Łempicka (1898-1980) „Dziewczyna w kwiatowym wieńcu”, źródło: Artcurial

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Dziewczyna w kwiatowym wieńcu”
olej na tekturze, 26,7 x 34,5 cm
Artcurial, Paryż, 9 grudnia 2020, estymacja: 20.000 – 30.000 EUR

Urocza, niewielka kompozycja olejna – pomimo nieco szkicowej maniery całość urzeka świetlistością i kunsztem z jakim dopracowane zostały najistotniejsze elementy (znakomite są zwłaszcza zielone oczy modelki). Praca ma bogatą historię wystawową oraz podparta jest ekspertyzami 2 ważnych francuskich ekspertów opiniujących twórczość Łempickiej. Zakup w obrębie estymacji to na pewno dobra decyzja!

Franciszek Streitt (1839-1890) „Wędrowni muzykanci”, źródło: Bamfords Auctioneers & Valuers

Franciszek Streitt (1839-1890)
„Wędrowni muzykanci”
oleodruk, 77 x 140 cm
Bamfords Auctioneers & Valuers, Anglia, 2 grudnia 2020, estymacja: 600 – 1.000 GBP

Dziękujemy za czujność jednego z czytelników – serwis agregujący ogłoszenia o nadchodzących aukcjach na terenie Anglii z którego korzystaliśmy w tym przypadku wyświetlał ten obraz jako „olej na płótnie” – okazja cenowa w tym przypadku była jednak tylko pozorna, ponieważ jest to oleodruk z początku XX wieku więc praca ma wartość dekoracyjną, nieznacznie przekraczającą wartość zdobionej ramy z epoki. W tej sytuacji zakupu zdecydowanie nie polecamy!

Jan Chełmiński (1851-1925) „Na polowaniu”, źródło: Trinity International Auctions

Jan Chełmiński (1851-1925)
„Na polowaniu”
olej na tekturze, 30,5 x 38,1 cm (owal)
Trinity International Auctions, USA, 12 grudnia 2020, cena wywoławcza: 1.400 USD

Praca, która jeszcze na podstawie miniaturki daje prawdopodobieństwo bycia autentyczną po powiększeniu nie pozostawia już najmniejszych złudzeń – poziom i precyzja detali znacznie odbiegają od kunsztu Jana Chełmińskiego. Całość wieńczy koślawy, wtórny podpis – odradzamy!

Mojżesz Kisling (1891-1953) „Brunetka”, źródło: 888 Auctions

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Brunetka”
olej na płótnie, 55 x 43 cm
888 Auctions, Kanada, 17 grudnia 2020, estymacja: 1.000 – 2.000 USD

Falsyfikat tak koszmarny, że aż zabawny! Nam kształt twarzy i mina modelki kojarzy się jedynie ze słynnym „Jeżusem” z Borji, XIX-wiecznym freskiem chałupniczo odnowionym przez 81-letnią Cecilię Gimenez w niewielkiej miejscowości w hiszpańskiej Aragonii.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!