Czy w muzeach są falsyfikaty?
Falsyfikaty w muzeum? Owszem, zdarzają się. Dzięki nim możemy ćwiczyć się w ocenie autentyczności dzieł sztuki w warunkach bezpiecznych nie ryzykując własnych pieniędzy.
czytaj dalejDlaczego warto zostać kolekcjonerem sztuki?
Nie musisz mieć dyplomu z historii sztuki, ani milionów złotych na koncie, żeby rozpocząć przygodę z kolekcjonerstwem i inwestowaniem.
czytaj dalej7 pytań, na które każdy kolekcjoner rzeźby powinien znać odpowiedź
Rzeźba daje wyjątkową możliwość obcowania z dziełem sztuki w trójwymiarowej przestrzeni i odbiór na bardziej pełnym i „plastycznym” poziomie.
czytaj dalejLudowe wizerunki Matki Boskiej Kodeńskiej
Historia bywa przewrotna i ponad 50 lat przymusowego wygnania obrazu, podczas którego był na Jasnej Górze, spowodowała eksplozję zainteresowania dziełem.
czytaj dalejLudowe wizerunki Chrystusa Raciborskiego
Na czym polegał fenomen kopii obrazów Chrystusa Raciborskiego, które jako jedyne zaistniały w polskim malarstwie ludowym?
czytaj dalejRefleksje na temat fałszerstw prac Nikifora
Szczególnie początkujący kolekcjonerzy prac Nikifora są narażeni na wiele pułapek zastawianych przez „kontynuatorów” jego twórczości.
czytaj dalejWizerunek Trójcy Świętej o trzech twarzach
Co ciekawe, bardzo wiele tego typu przedstawień Trójcy Świętej jako jednej postaci powstało w Ameryce łacińskiej w kręgu szkoły kuzkeńskiej.
czytaj dalejCeramika z krakowskich Dębnik
Początki dębnickiej fabryki wyrobów ceramicznych przy ulicy Barskiej 12 w Krakowie sięgają 1889 roku i łączą się z osobami budowniczego, architekta i… Jana Matejki.
czytaj dalejWyroby ceramiczne ze Skawiny
Do dzisiaj znak wytwórni Skawina utożsamiany jest z wysokiej klasy wyrobami fajansowymi projektowanymi przez wybitnych artystów tamtej epoki.
czytaj dalejObrazy bamberskie
Dzięki zachowanym obrazom możemy poznać niezwykle ciekawą i zapomnianą kulturę bamberską oraz zachować w pamięci losy rodziny Pflaumów.
czytaj dalejChrystus Bielański i rodzina Flaszów z Hecznarowic
Jak atrybucja może wpłynąć na wartość dzieła sztuki? O tym i o rodzinie Flaszów z Hecznarowic specjalizującej się w wizerunkach Chrystusa Bielańskiego.
czytaj dalejMalarze leżajscy – rodzina Stankiewiczów
W artykule omówiony jest najprawdopodobniej jedyny znany, sygnowany i datowany obraz leżajskiego malarza Michała Stankiewicza.
czytaj dalejKość słoniowa – kłopotliwe kolekcjonerstwo?
Kość słoniowa była lubianym i chętnie wykorzystywanym materiałem rzeźbiarskim od czasów prehistorycznych – dziś jednak uważana jest za kłopotliwą. Dlaczego?
czytaj dalej„Copyright” obrazów bogucickich
Cechowe malarstwo religijne XIX wieku było często tworzone taśmowo, powszechne było kopiowanie bez ochrony prawem autorskim, które znamy obecnie.
czytaj dalejFigurki ćmielowskie
„…dekoracja powinna dobrze leżeć na formie (…) powinna w słuszny sposób organizować jej powierzchnię”, mówił Henryk Jędrasiak o ćmielowskich malaturach.
czytaj dalejMalarstwo żywieckie XIX wieku na przykładzie twórczości rodziny Chrząstkiewiczów
W XIX wieku, kiedy polskie ludowe malarstwo religijne przeżywało apogeum swojej świetności, istniało kilka centrów, w których powstawały obrazy religijne.
czytaj dalej7 pojęć, które powinien znać każdy kolekcjoner grafiki
Świat grafiki artystycznej jest wyjątkowy i wciągający, ale żeby się w niego zagłębić najpierw należy zapoznać się z podstawową terminologią.
czytaj dalejPodatki na rynku sztuki
Osoba fizyczna dokonująca sprzedaży dzieła sztuki np. z prywatnej kolekcji, może w pewnych sytuacjach uniknąć opodatkowania jej podatkiem dochodowym.
czytaj dalej7 pojęć, które powinien znać każdy kolekcjoner malarstwa
Każda branża kolekcjonerska ma swoją terminologię. Chcesz poczuć się swobodniej podczas rozmowy o sztuce? Sprawdź wybrane przez nas pojęcia dotyczące malarstwa.
czytaj dalejRamy, ramki, oprawy, czyli jak nie zepsuć obrazu
Pod względem znaczeniowym i estetycznym rama uzupełnia dzieło, podkreśla jego walory – koloryt, nastrój, styl; jest sceną, na której rozgrywa się „przedstawienie” sztuki.
czytaj dalejKopia czy replika?
Tych kilka pojęć, przyda się nie tylko w ocenie autentyczności i unikatowości obiektów, ale także w zrozumieniu procesu twórczego i realiów codzienności artystów.
czytaj dalejLegalny wywóz dzieł sztuki
Nie wywieziemy za granicę zabytków, które mają szczególną wartość dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Co się kryje za tym terminem?
czytaj dalejDlaczego ten obraz jest taki drogi?
Wycena obrazu to określenie jego wartości rynkowej, czyli mówiąc wprost kwoty, jaką na dany moment można za dzieło uzyskać. Wartość ta wykracza jednak poza zwykłe koszty materiałów i czas pracy. Wycena dzieła sztuki określa aspekty ponadmaterialne, niekiedy wręcz niemierzalne, abstrakcyjne.
czytaj dalej