Kazimierz Sichulski (1879-1942)
„Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny”
technika mieszana na kartonie, 100 x 138 cm
Düsseldorfer Auktionshaus, Düsseldorf – Niemcy, 1 grudnia 2022, cena wywoławcza: 300 EUR
Praca jednego z czołowych polskich artystów dwudziestolecia międzywojennego działających we Lwowie – typowa w stylistyce i poruszanej tematyce. O tym, że było to istotne dzieło świadczy fakt, że jeszcze za życia artysty było wystawiane w krakowskim TPSP. Cena wyjściowa w wysokości 300 EUR to jedynie zaproszenie do dłuższej licytacji. Gorąco polecamy!
Tamara Łempicka (1898-1980)
„W pokoju hotelowym”
olej na płótnie, 56 x 48 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 29 listopada 2022, estymacja: 150.000 – 200.000 USD
Czas otwarcia największej i najistotniejszej wystawy monograficznej Tamary Łempickiej w Polsce (w Muzeum Narodowym w Krakowie) zbiega się z całkiem sporą podażą jej prac malarskich na zachodnich rynkach aukcyjnych. Tym razem Państwa uwadze polecamy pracę z 1951 roku ukazującą wnętrze pokoju hotelowego (widać na niej, że zdecydowanie nie był to obiekt należący do sieci PTTK czy Orbis). Praca jest stylistycznie nieco inna niż słynne portrety z epoki art deco, ale ma zdecydowanie niepowtarzalny charakter i baaardzo okazałą historię wystawienniczą. Dodatkowym atutem jest niewątpliwie bardzo rozsądnie ustalony poziom estymacji. Polecamy!
Wojciech Fangor (1922-2015)
„NJ5”
olej na płótnie, 141,9 x 141,9 cm
Sotheby’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 17 listopada 2022, cena wywoławcza: 250.000 USD
Obiektywnie patrząc i odsuwając sympatie i antypatie do twórczości Wojciecha Fangora – jest to jedna z najbardziej atrakcyjnych wizualnie prac tego artysty jaka w ostatnich kilku / kilkunastu latach pojawiła się na rynkach aukcyjnych. Dodając do tego rewelacyjną proweniencję (praca wchodziła w skład zbiorów Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku) możemy uznać powyższą pracę jako murowanego faworyta do osiągnięcia rekordowego wyniku. Wszystkim kolekcjonerom polskiego op-artu gorąco polecamy!
P.S. Niezwykle ciekawym wątkiem jest również sam fakt możliwości sprzedaży obiektów przez amerykańskie muzea – tego typu możliwość (odnosząca się np. do nigdy nieeksponowanych prac, które muzea otrzymują w zapisach testamentowych) mogłaby być znakomitym czynnikiem do rozwoju kolekcji muzeów polskich, których magazyny przepełnione są często wieloma pracami słabej lub średniej jakości, a które w świetle polskiego prawa do końca świata muszą pozostawać na listach inwentarzowych generując koszty obsługi, magazynowania itd.
Nikifor Krynicki (1895-1968)
„Cerkiew”
akwarela/papier, 33 x 23 cm
Slotin Folk Art Auction, Atlanta – Stany Zjednoczone, 12 listopada 2022, estymacja: 1.000 – 3.000 USD
Historia kilku falsyfikatów prac Nikifora Krynickiego z niewielkim happy endem – dom aukcyjny z Atlanty specjalizujący się w sztuce prymitywistów postanowił włączyć do swej oferty prace mistrza z Krynicy. Niestety w katalogu znalazły się falsyfikaty będące powtórkami prac ze zbiorów muzealnych i znanych z literatury – plusik za dość szybką reakcję i usunięcie wszystkich falsyfikatów z katalogu po zgłoszeniach otrzymanych od polskich kolekcjonerów.
Tadeusz Kantor (1915-1990)
„Informel”
technika mieszana (?), 66 x 46 cm
Embassy Auctions International, Kinzers – Stany Zjednoczone, 10 listopada 2022, cena wywoławcza: 1.500 USD
Fascynujący informel Tadeusza Kantora z nieodkrytego jeszcze okresu „tynkarskiego”, kiedy to kolorowe, reliefowe struktury kształtował przy użyciu szpachelki. A tak na serio – niezwykle marny falsyfikat z koszmarną sygnaturą. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!