Mojżesz Kisling (1891-1953) „Tamaris”, źródło: Mainichi Auction

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Tamaris”
olej na płótnie, 46 x 55 cm
Mainichi Auction, Tokio – Japonia, 29 października 2022, estymacja: 3.000.000 – 5.000.000 JPY (ok. 20,721 – 34,535 EUR)

Zdecydowanie bardziej przemawiają do nas prace z kręgu Ecole de Paris autorstwa takich malarzy jak Mojżesz Kisling czy Józef Pankiewicz (np. zestawiając ich prace z dziełami np. Natana Grunsweigha czy też Zygmunta Schretera). W tym przypadku polecamy przepełniony porannym światłem widok na zatokę w miasteczku Tamaris (malowaną również wcześniej m.in. przez Renoira). Pomimo, że aukcja odbywa się ok. 8500 kilometrów od Polski to estymowana cena nie zwala z nóg, a wręcz zachęca do zakupu. Polecamy!

Georg Braun (1541-1622) Franz Hogenberg (1535-1590) "LUBLIN - Tipvs civitatis Lvblinensis in Regno Poloniae ex omnibvs partibvs mvndi", źródło: Burgersdijk & Niermans

Georg Braun (1541-1622) Franz Hogenberg (1535-1590)
„LUBLIN – Tipvs civitatis Lvblinensis in Regno Poloniae ex omnibvs partibvs mvndi”

miedzioryt kolorowany na papierze, 31 x 49,5 cm
Burgersdijk & Niermans, Lejda – Holandia, 15 listopada 2022, cena wywoławcza: 400 EUR

Najstarszy drukowany widok Lublina – panorama miasta ukazana od południa, od strony Bystrzycy. W lewym, górnym rogu herb Polski, w prawym, górnym rogu herb Lublina, pośrodku kartusz tytułowy, w dolnej części, w czterech ramkach legenda opisująca 22 najważniejsze budowle miasta. Widok ten do dziś jest cennym źródłem wiedzy o mieście. Miedzioryt wykonany przez  G.Brauna i F.Hogenberga i zamieszczony w ich dziele „Civitates orbis terrarum” (tom 6) wydanym w Kolonii w 1617 roku. Gorąco polecamy!

Andrzej Szewczyk (1950-2001) "Przytulenie", źródło: Auktionshaus Plückbaum

Andrzej Szewczyk (1950-2001)
„Przytulenie”
technika własna, 112 x 88 cm
Auktionshaus Plückbaum, Bonn – Niemcy, 28 października 2022, cena wywoławcza: 3.500 EUR

Twórczość Andrzeja Szewczyka bardzo cenimy i uznajemy za jedno z ciekawszych zjawisk artystycznych okresu schyłkowego PRL. Tworzył on długie cykle prac powielając konsekwentnie raz obraną metodę, a sam twierdził: „Zrobienie czegoś nowego w sztuce jest łatwe, o wiele łatwiejsze niż powtarzanie się. Powtórzyć się – to cud!”. Jego dzieła zdobią najważniejsze kolekcje muzealne i prywatne w Polsce i na świecie – dowodem czego są wysokie wyniki sprzedaży prac pochodzących z kolekcji Grażyny Kulczyk na aukcji, która odbyła się w Warszawie pod koniec zeszłego tygodnia. W przypadku powyższej pracy brakuje nam nieco opisu proweniencji – jest jednak bardzo prawdopodobne pojawienie się tego typu prac na rynku niemieckim, gdzie trafiało wiele prac jeszcze za życia artysty. Gorąco polecamy!

Jankiel Adler (1895-1949) "Trzy ptaki", źródło: Dr. Andreas Sturies Moderne Kunst

Jankiel Adler (1895-1949)
„Trzy ptaki”

olej na tekturze, 25 x 31 cm
Dr. Andreas Sturies Moderne Kunst, Duesseldorf – Niemcy, 12 listopada 2022, cena wywoławcza: 3.500 EUR

Praca autorstwa istotnego i cenionego artysty polskiej awangardy dwudziestolecia międzywojennego – Jankiela Adlera. Praca pochodzi już ze schyłkowego okresu twórczości więc dość średnio widać w niej wpływy Paula Klee i Wassilego Kandinskiego, z którymi Adler utrzymywał artystyczne kontakty. Atutem z pewnością jest wyjściowa cena – znacznie niższa niż na polskim rynku aukcyjnym. Polecamy!

Jan Stanisławski (1860-1907) "Krzyże na pustkowiu", źródło: SVV BERARD - PERON

Jan Stanisławski (1860-1907)
„Krzyże na pustkowiu”

olej na desce, 15 x 17,3 cm
SVV BERARD – PERON, Corbas – Francja, 23 listopada 2022, estymacja: 2.000 – 3.000 EUR

Potwierdzenie faktu którym jest niewątpliwa obecność wielu falsyfikatów polskiego malarstwa na rynku francuskim (pomimo znacznie lepiej rozbudowanego dopracowanego prawa w tej materii na tymże rynku). Powyższa praca to współczesny falsyfikat znakomitej pracy Jana Stanisławskiego z 1897 roku, która przez wiele lat wchodziła w skład pewnej krakowskiej, prywatnej kolekcji (zdjęcie pierwowzoru zamieszczamy poniżej).

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!