Mojżesz Kisling (1891-1953) "Pejzaż z Ville-d'Avray", źródło: Christie's

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Pejzaż z Ville-d’Avray”, 1917 rok
olej na desce, 41 x 32 cm
Christie’s, Paryż – Francja, 4 października 2022, estymacja: 20.000 – 30.000 EUR

Praca nie urzeka nas wizualnie – subiektywnie zamiast zacienionego „stumilowego lasu” wolimy słoneczne pejzaże Kislinga z południa Francji. Jest to jednak dzieło z wczesnego okresu twórczości (malując tę pracę Kisling miał 26 lat) i może być ciekawym dopełnieniem każdej kolekcji zawierającej dzieła z późniejszych lat i okresów twórczości.

Stanisław Szukalski (1893-1987) "Judasz Iskariota" 1912 / 1997 rok, źródło: Michaan's Auctions

Stanisław Szukalski (1893-1987)
„Judasz Iskariota” 1912 / 1997 rok
brąz patynowany, 68 x 76 cm
Michaan’s Auctions, Alameda – Stany Zjednoczone, 15 października 2022, cena wywoławcza: 1.500 USD

Rekomendację powyższej pracy należy zacząć od stwierdzenia faktu – Stanisław Szukalski największe mistrzostwo osiągnął zdecydowanie w dziedzinie rzeźby, w kategorii tej warsztatowo był twórcą wybitnym i niedoścignionym. Prezentowana praca ukazująca popiersie Judasza Iskarioty jest co prawda odlewem wtórnym, wykonanym w 1997 roku czyli wiele lat po śmierci Szukalskiego – należy jednak pamiętać, że odlewów z epoki, zwłaszcza z przedwojennego okresu twórczości zachowało się bardzo niewiele i są one absolutnym i poszukiwanym unikatem na rynku sztuki. Odlewy wykonywane na zlecenie spadkobiercy Szukalskiego – Glenna Braya, były wykonywane w numerowanych, niskonakładowych seriach (w tym przypadku 9 egzemplarzy). Cena wywoławcza powyższej pracy jest więcej niż atrakcyjna (poprzednio praca nie została sprzedana na aukcji w czerwcu tego roku z estymacją na poziomie 20.000 – 30.000 USD). Gorąco polecamy!

Zygmunt Dobrzycki (1896-1970) "Miasteczko", źródło: Hôtel de Ventes Horta

Zygmunt Dobrzycki (1896-1970)
„Miasteczko”
olej na płótnie, 60 x 73 cm
Hôtel de Ventes Horta, Bruksela – Belgia, 11 października 2022, estymacja: 2.000 – 3.000 EUR

W większości przypadków nie zaliczamy się do miłośników sztuki z kręgu École de Paris (w szczególności ze względu na fakt dołączania do tego kręgu coraz to bardziej podrzędnych i marginalnych artystów przez uczestników rynku sztuki) – w tym przypadku za rekomendacją przemawia dość udana kompozycja z miejskim pejzażem w przyjemnej, ciepłej gamie barwnej, której estymacja ustalona została na bardzo rozsądnym poziomie cenowym (2.000 – 3.000 EUR). Wiążąc ten fakt z przekrojem cen proponowanych na polskim rynku aukcyjnym (gdzie proponowane estymacje prac Dobrzyckiego dochodziły do 100-120 tysięcy złotych) jest to warta rozważenia propozycja.

Jakub Glasner (1879-1942) "Łodzie w zatoce", źródło: Kinghams Auctioneers

Jakub Glasner (1879-1942)
„Łodzie w zatoce”
linoryt barwny na papierze, 37 x 26 cm
Kinghams Auctioneers, Moreton-in-Marsh – Anglia, 6 października 2022, estymacja: 100-150 GBP

Jesteśmy wielkimi admiratorami talentu wybitnego bielskiego artysty, ucznia Teodora Axentowicza i Jana Stanisławskiego – Jakuba Glasnera. Był on nie tylko wyśmienitym pejzażystą, ale również uzdolnionym grafikiem warsztatowym, czego przykładem jest powyższy barwny linoryt. Praca pochodzi zapewne z ok. 1905 roku kiedy to Glasner wyjechał do Wenecji i Paryża, gdzie uczęszczał do pracowni Luciena Simona. Co ciekawe – żaden egzemplarz tej grafiki nie był do tej pory oferowany na rynku. Polecamy!

Mela Muter (1876-1967) "Chłopiec z pelargonią", źródło:  Shapiro

Mela Muter (1876-1967)
„Chłopiec z pelargonią”

olej na płótnie, 80 x 60 cm
Shapiro, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 15 października 2022, estymacja: 40.000 – 60.000 USD

Zdecydowanie nie chcielibyśmy dyskredytować czy dyskwalifikować tej pracy jedynie na podstawie zdjęć, ale jest w niej wiele elementów, które nas niepokoją lub subiektywnie nam się nie podobają. Pomimo, że praca ma w swej proweniencji obecność w katalogu aukcyjnym Sotheby’s w 2011 roku to nie została wówczas sprzedana za wyjściowe 12.000 USD. Ważniejszym punktem w kwestii proweniencji jest wspomniane pochodzenie z niemieckiej galerii Gmurzynska (która przez długi czas była głównym i wyspecjalizowanym sprzedawcą prac Meli Muter) – oznaczenia umieszczone na odwrociu pracy różnią się jednak od oznaczeń wspomnianej galerii jakie znamy i znajdujemy na innych pracachz niej  pochodzących (tę kwestię można jednak zweryfikować i wyjaśnić kontaktując się z galerią Gmurzynska działającą nadal w Zurychu). Inną sprawą są walory malarskie – praca malowana całkowicie płasko, z fatalnymi elementami na drugim planie. Last but not least – praca nie jest sygnowana…

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!