Zygmunt Waliszewski (1897-1936)
„Martwa natura z jabłkami i butelką wina”
olej na płótnie, 1931 rok, sygnowany w lewym, dolnym rogu.
Leclere Maison de Ventes, Francja, estymacja: 30.000 – 40.000 EUR
Doskonała, muzealnej klasy martwa natura, przewyższająca swą malarską jakością praktycznie wszystkie prace Waliszewskiego jakie pojawiały się na polskim rynku aukcyjnym. Estymacja na poziomie 30.000 – 40.000 EUR jest wysoka, nawet bardzo, ale w zamian mogą Państwo otrzymać na własność martwą naturę jednego z czołowych kapistów, o randze obrazów jakie znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu czy Krakowie.
Józef Pankiewicz (1866-1940)
„Pinie w Saint Tropez”
olej na płótnie, ok. 1911 roku, 60 x 73 cm, sygnowany w prawym, dolnym rogu.
Eve Enchères, Francja, estymacja: 20.000 – 30.000 EUR
Charakterystyczny dla dojrzałej twórczości Pankiewicza pejzaż z południowej Prowansji. Paleta barw jest lekko przygaszona (ale może być to wina zdjęcia lub przykurzonej malatury). Bez wątpienia praca autentyczna, z dobrą historią (duży atut – reprodukcja w „Tygodniku Illustrowanym”). Zakup w pobliżu dolnej estymacji to bardzo dobry pomysł!
Wiktor Korecki (1890-1980)
„Zimowy pejzaż z potokiem”
olej na płótnie, 50 x 70 cm, sygnowany w lewym, dolnym rogu
Austin Auction, USA, estymacja: 500 – 700 USD
Typowy, mazowiecki pejzaż autorstwa Wiktora Koreckiego – z pewnością nie jest to pozycja w żaden sposób wybitna czy wyjątkowa, ale cena wywoławcza na poziomie 400 USD powoduje, że jest to okazja inwestycyjna (analogiczne prace oferowane są na polskim rynku w przedziale 6-8 tys. zł)
Wiktor Korecki (1890-1980)
„Polski dworek jesienią”
olej na płótnie, ok. 92 x 122 cm (rama), sygnowany e lewym, dolnym rogu.
Art-Torg, Czechy, estymacja: 4.000 – 5.000 EUR
Kolejna praca Wiktora Koreckiego – również bez wątpienia autentyczna, choć z wyraźnie powojennego okresu twórczości. Proponowana cena wywoławcza jest zdecydowanie przeszacowana w tym przypadku: 3.000 USD plus opłaty aukcyjne to poziom zdecydowanie ponad ceny z rynku polskiego. Sam opis aukcyjny jest z jednej strony przykładem braku profesjonalizmu małego, czeskiego domu aukcyjnego (w opisie umieszczono wymiary obrazu podane jedynie z ramą), z drugiej strony możemy znaleźć dość zabawną proweniencję pracy, która wcześniej była oferowana na aukcji w Kijowie z szaloną estymacją 10.000 – 15.000 USD.
Jerzy Kossak (1886-1955)
„Odpoczynek napoleońskich żołnierzy”
olej na tekturze, 1952 rok, 34 x 49 cm, sygnowany w prawym, dolnym rogu.
Auktionshaus Peter Kiefer, Niemcy, cena wywoławcza: 2.400 EUR
Bardzo typowa i często powtarzana przez Jerzego Kossaka kompozycja będąca sceną z odwrotu Wielkiej Armii spod Moskwy – autentyczność nie budzi naszych najmniejszych zastrzeżeń, jednak ustalenie wyjściowej ceny mija się zupełnie z rynkowymi realiami. 2.400 EUR + 25% opłat aukcyjnych oznacza, że zakupienie obrazu za cenę wywoławczą będzie wiązało się z wydatkiem prawie 13 tys. zł – za pracę ze schyłkowego, powojennego okresu twórczości jest to stanowczo za dużo. Nie polecamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!