Stanisław Chlebowski (1835-1884) „Czerkieska straż” , źródło: Bonhams

Stanisław Chlebowski (1835-1884)
„Czerkieska straż”
olej na płótnie, 55,5 x 41 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 20 października 2021, estymacja: 20.000 – 30.000 GBP

Bardzo typowa i autentyczna kompozycja autorstwa jednego z najsłynniejszych polskich orientalistów, czyli Stanisława Chlebowskiego. Z różnych względów jego prace doceniane są znacznie bardziej przez klientów spoza Polski – zarówno z Azji Mniejszej jak i admiratorów malarstwa akademickiego autorstwa XIX-wiecznych absolwentów Akademii Petersburskiej, do których Chlebowski się zaliczał.

Sama praca wybitnie nie ma rynkowego szczęścia – wedle notowań aukcyjnych od 2009 roku pojawia się na rynku po raz piąty (będąc po raz pierwszy oferowaną z estymacją 46.000-60.000 euro w londyńskim Sotheby’s, by po trzech latach zostać sprzedaną w tym domu aukcyjnym za 13.000 euro). Aktualny poziom estymacji uważamy za zbyt wysoki, jednak jeśli aukcja zaczynałaby się znacznie poniżej tego przedziału to byłoby w pełni racjonalne.

Julian Stańczak (1928-2017) „Rows”, źródło: Doyle New York

Julian Stańczak (1928-2017)
„Rows”
akryl na płótnie, 70,4 x 70,4 cm
Doyle New York, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 6 października 2021, cena wywoławcza: 10.000 USD

Namalowana w 1970 roku kompozycja mogąca być bardzo ciekawą propozycją dla wszystkich wielbicieli polskiego op-artu – my się do tego grona co prawda nie zaliczamy, ale zawsze fascynuje nas złożona i momentami bardzo dramatyczna historia życia autora – Juliana Stańczaka (zachęcamy do zapoznania się z jego biografią). Powyższa praca ma niezwykle atrakcyjną wycenę – wielokrotnie niższą niż bardzo analogiczne kompozycje oferowane cykliczne na stołecznych aukcjach.

Jakub Zucker (1900-1981) "Para portretów", źródło: Clarke Auction Gallery

Jakub Zucker (1900-1981)
„Para portretów”
olej na płótnie, 26,6 x 21,5 cm
Clarke Auction Gallery, Larchmont – Stany Zjednoczone, 10 października 2021, cena wywoławcza: 400 USD

Para autentycznych prac autorstwa urodzonego w Radomiu malarza – Jakuba Zuckera. Nie są to dzieła wybitne, ale mają bardzo racjonalnie ustaloną cenę – znacznie poniżej poziomu cen na aukcjach w Polsce. Polecamy!

Teodor Axentowicz (1859-1938) „Portret blondynki”, źródło: Coral Gables Auction

Teodor Axentowicz (1859-1938)
„Portret blondynki”
pastel na papierze, 22,8 x 19 cm 
Coral Gables Auction, Coral Gables – Stany Zjednoczone, cena: 2.000 USD

Jak co tydzień na Florydzie okazja do nabycia falsyfikatu polskiego malarstwa – tym razem po stałej cenie, bez licytacji portret jasnowłosej dziewczyny o nosie płaskim jak nozdrza zawodowych bokserów, w koszuli o rękawie szerokim jak nogawki spodni Ali Baby. Całość koszmarna i szkaradna, zwieńczona nieudolną sygnaturą. Odradzamy!

Leon Chwistek (1884-1944) „Akt lub martwa natura”, źródło: Andrew Charbonneau

Leon Chwistek (1884-1944)
„Akt lub „Martwa natura”
akwarela na papierze, 21,5 x 30 cm
Andrew Charbonneau, Delray Beach – Stany Zjednoczone, 7 października 2021, cena wywoławcza: 25 USD

Falsyfikat namalowany tak nieudolnie, że każdy może zobaczyć na nim co innego – dom aukcyjny zatytułował tę pracę jako martwą naturę – pierwowzorem mogła być jednak również kompozycja z kobiecym aktem. Całość stworzona została na pewno w przeciągu ostatnich kilku lat i jest tak nieudolna, że szkoda nawet wywoławczych 25 dolarów.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!