Jankiel Adler (1895-1949)
„Bukiet w dzbanku”
olej na tekturze, 55,9 x 38,1 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 14 lipca 2021, estymacja: 3.000 – 5.000 GBP
Udana, choć nieco banalna martwa natura autorstwa Jankiela Adlera. Dużym atutem jest ciekawa proweniencja – praca była bezpośrednim prezentem autora dla ojca aktualnego właściciela (ehhhh ci angielscy marszandzi i ich dbałość o proweniencję!). Cena w porównaniu do poziomów z polskiego rynku – więcej niż atrakcyjna. Gorąco polecamy!
Stefan Norblin (1892-1952)
„Polska – Zakopane”
litografia na papierze, 98,5 x 61 cm
Lhomme, Liege – Belgia, 10 lipca 2021, estymacja: 100 – 150 EUR
Efektowny i dość unikatowy plakat w stylistyce art deco, pochodzący z turystycznej serii, którą Stefan Norblin tworzył od 1924 roku na zamówienie Ministerstwa Komunikacji. Afisze miały reklamować wybrane rejony nowego kraju – Polski – i zachęcać rzesze podróżnych do odwiedzenia Huculszczyzny, Lwowa, Wilna, Warszawy, Krakowa, Górnego Śląska oraz przedstawionego na plakacie Zakopanego. Seria ta charakteryzowała się grubymi, wyraźnymi konturami, kontrastowymi zestawieniami kolorów oraz charakterystycznym modernistycznym liternictwem.
W przypadku powyższej aukcji cena wywoławcza jest więcej niż atrakcyjna – inny egzemplarz tego plakatu został sprzedany na polskiej aukcji w 2015 za 4.000 zł. Gorąco polecamy!
Dawid Seifert (1896-1980)
„Martwa natura z bukietem kwiatów”
olej na płótnie, 72 x 54,6 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 7 lipca 2021, estymacja: 300 – 500 GBP
Dla miłośników malarstwa z kręgu Ecole de Paris – praca artysty wykształconego początkowo w Krakowie (w pracowni Wojciecha Weissa), a następnie w Weimarze i Paryżu – Dawida Seiferta. Nie jest to wybitność na miarę martwych natur Józefa Pankiewicza czy Mojżesza Kislinga, ale estymowana cena jest zabójczo niska (aktualnie na polskim rynku niełatwo będzie znaleźć pracę z tego okresu za kwotę 1.600 – 2.500 zł). Polecamy!
Tadeusz Kantor (1915-1990)
“Mój pomnik”
tusz, flamaster na papierze, 30 x 20 cm
Westport Auction, Norwalk – Stany Zjednoczone, 8 lipca 2021, estymacja: 10 – 1.000 USD
Przykład sporego, fałszerskiego wysiłku – do skonstruowania tej pracy niezbędne było znalezienie ramki z epoki, wydrukowanie i dodanie zdjęcia z jednego ze spektakli Teatru Cricto2, wyrobienie okrągłej pieczątki na wzór tej autorskiej oraz samo namalowanie pracy. Ostatnie dwa punkty wyszły najsłabiej i całość jest przykładem ewidentnego falsyfikatu. Dodatkowo nie trzeba się wiele naszukać by znaleźć oryginalny pierwowzór pracy Kantora opisanej jako „Mój pomnik” – jest ona w zbiorach Cricoteki jako prywatny depozyt. Zdecydowanie odradzamy ten zakup!
Roman Kramsztyk (1885-1942)
„Akt siedzący”
pastel na papierze, 39 x 28 cm
Coral Gables Auction, Coral Gables – Stany Zjednoczone, 11 lipca 2021, estymacja: 1.500 – 2.500 USD
Całkiem poprawnie namalowany akt, nie mający absolutnie nic wspólnego z twórczością czy manierą malarską Romana Kramsztyka. Mamy nieodparte wrażenie, że w przeciągu ostatniego roku widzieliśmy na amerykańskim rynku aukcyjnym inną pracę stworzoną przez tego samego fałszerza w technice pastelu która wtedy imitować miała pracę Wojciecha Weissa. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!