Roman Opałka (1931-2011)
„Z cyklu 1-∞ : detal 3727947-3730729″
tusz na papierze, 33 x 24 cm
Karl & Faber, Monachium – Niemcy, 14 lipca 2021, estymacja: 60.000 – 70.000 EUR
Roman Opałka to jedna z absolutnych ikon sztuki współczesnej drugiej połowy XX wieku – jego cykl prac od 1 do nieskończoności ukazujący upływ czasu zapewnił mu istotną pozycję w światowej sztuce i miejsce w olbrzymiej ilości znaczących kolekcji. Lipcowa aukcja w Monachium daje szanse na nabycie detalu z 1965 roku wykonanego tuszem na kartce papieru (tego formatu prace artysta wykonywał będąc w podróży). Proponowana estymacja jest dość wysoka, ale zakup poniżej jej dolnego poziomu będzie rozsądną decyzją.
Jerzy Merkel (1881-1976)
„Macierzyństwo”, 1955 rok
olej na tekturze, 57 x 72 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 22 czerwca 2021, estymacja: 9.000 – 12.000 EUR
Kolejna praca Jerzego Merkla, jaką będzie można nabyć na jednej z czerwcowych aukcji – tym razem jest to praca z powojennego okresu twórczości, nieco mniej ciekawa kolekcjonersko niż opisywana przez nas w zeszłym tygodniu praca z 1920 roku. W tym przypadku jednak wyjściowa cena jest niższa i naszym zdaniem zakup w okolicach dolnego poziomu estymacji będzie dobrą decyzją. Polecamy!
Jacek Malczewski (1854-1929)
„Powrót z pola”, 1901 rok
olej na desce, 45 x 56 cm
Sotheby’s, Londyn – Wielka Brytania, 14 lipca 2021, estymacja: 26.000 – 32.000 GBP
Muzealnej klasy praca, z najlepszego okresu twórczości Jacka Malczewskiego (1901 rok). Jedyne co może przeszkadzać sporej części kolekcjonerów to ukazana tematyka (z drugiej strony czyniąca obraz dość niepowtarzalnym). Poziom estymacji – więcej niż okazyjny. Gorąco polecamy!
Wojciech Fangor (1922-2015)
“NJ 13”
olej na płótnie, 65 x 65 cm
Livingston Auction Inc., Edison – USA, 26 czerwca 2021, estymacja: 10.000 – 20.000 USD
Po raz kolejny w 2021 roku (po próbie sprzedaży obrazu-widmo Fangora przez mały, australijski dom aukcyjny w lutym tego roku) mamy do czynienia z okazją, którą potencjalny nabywca musi niezwykle wnikliwie zbadać. Teoretycznie powinno wystarczyć zweryfikowanie podanej proweniencji i kontakt z berlińską Galerie Springer, która w swoim czasie oferowała wiele prac Wojciecha Fangora z lat 60-tych.
W naszej ocenie praca ta w porównaniu z innymi „kołami” Fangora z tego okresu ma odmiennie malowane wnętrze okręgu i jest mniej precyzyjna, ale być może wniosek ten wynika z naszego niepełnej wiedzy na temat ouvre artysty 😉 Z pewnością niepokój może wzbudzać kolosalnie niedoszacowana estymacja pracy – tego typu dzieła Fangora w Polsce mają estymacje na poziomie 20-krotnie wyższym.
Wojciech Fangor (1922-2015)
“Niebieskie koło”
akwarela na papierze, 19 x 24 cm
Affiliated Auctions, Tallahassee – USA, 23 czerwca 2021, estymacja: 1.000 – 2.000 USD
Pozorna łatwość sfałszowania pracy Wojciecha Fangora brutalnie zderzyła się z rzeczywistością – szczęśliwie oprócz op-artowego pomysłu prace Fangora zawsze cechuje wysoka jakość kunsztu malarskiego, w której głębia budowana jest bardzo wieloma, laserunkowo nakładanymi warstwami kolejnych odcieni danej barwy. Fałszerska droga i pójście na skróty w technice akwareli dało wyraźny efekt w widocznej powyżej postaci, który w języku naszych zachodnich sąsiadów można byłoby opisać jedynie jako „grosse Scheisse”!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!
Ja bym kupila Malczewskiego
I jednego Fangora.
Mowy nie ma o Opalce.