Eliasz Nadelman (1882-1946)
„Głowa kobieca”
rzeźba w drewnie wiśniowym, wysokość 46,5 cm
Fontaine’s Auction Gallery, Pittsfield – USA, 29 maja 2021, cena wywoławcza: 5.000 USD
Wybitna, modernistyczna rzeźba mało docenianego w Polsce, a znacznie szerzej na rynkach zachodnich rzeźbiarza – pochodzącego z Warszawy Eliasza Nadelmana. Sam autor to artysta o rzetelnym wykształceniu (Warszawa, Monachium, Paryż) oraz o bardzo ciekawym życiorysie (w Paryżu utrzymywał kontakty z najwybitniejszymi twórcami swego pokolenia o polskich korzeniach – Leopoldem Gottliebem, Eugeniuszem Zakiem, Mojżeszem Kislingiem, Louisem Marcoussisem). W czasie w którym obiekty o stylistyce czystego art deco są niezwykle rozchwytywane na rynku proponowana cena wywoławcza (5000 dolarów) jest niezwykle okazyjna i jej kilkukrotny wzrost nie będzie zjawiskiem nieracjonalnym z kolekcjonerskiego punktu widzenia. Rzeźba w drewnie wiśniowym = egzemplarz unikatowy = bardzo gorąco polecamy!
Władysław Ślewiński (1854-1918)
„Bukiet kwiatów w bretońskim dzbanku”
olej na płótnie, 46 x 33 cm
Maître Philippe LANNON et THIERRY-LANNON et Associés, Brest – Francja, 8 maja 2021, estymacja: 20.000 – 30.000 EUR
Druga kompozycja Władysława Ślewińskiego z majowego katalogu tego samego domu aukcyjnego z miejscowości Brest w Bretanii. Tym razem praca sygnowana, ale nie wymieniona w katalogu wystawy Muzeum Narodowego w Warszawie z 1983 roku. Ciekawostką w przypadku tej pracy jest fakt, że znanych jest co najmniej 6 kompozycji Ślewińskiego na których widoczny jest ten sam gliniany, bretoński dzbanek w którym umieszczone są kwiaty.
Władysław Bakałowicz (1833-1904)
„Najnowszy nabytek”
olej na desce, 99 x 69 cm
Dreweatts, Newbury – Anglia, 27 maja 2021, cena wywoławcza: 3.500 GBP
Klasyczna kompozycja Władysława Bakałowicza, której głównym mankamentem jest brak sygnatury (w opisie mowa jest jedynie o autorskim opisaniu miejsca namalowania „Paris” – w katalogu aukcyjnym brak jest jednak zdjęcia owej partii obrazu, trudno się zatem odnieść do tego czy była ona pisana ręką autora). Niska wyjściowo cena zachęca do podjęcia ryzyka.
Stanisław Wyspiański (1869-1907)
“Dziewczynka z warkoczem”
pastel na papierze, 45 x 33 cm
888 Auctions, Richmond Hill – Kanada, 20 maja 2021, cena wywoławcza: 300 USD
Łatwość podrabiania dzieł Stanisława Wyspiańskiego kończy się zawsze na przepisaniu dość prostego, wiązanego monogramu – później trzeba mierzyć się już z geniuszem malarskim i niewybaczającą pomyłek techniką pastelu. W tym wypadku falsyfikat wyszedł jak łatwo można było przewidzieć – koszmarnie. Zdecydowanie odradzamy!
Jerzy Kossak (1886-1955)
„Ranny kirasjer i dziewczyna”
olej na tekturze, 40,5 x 61 cm
Livingston Auction Inc, Edison – USA, 15 maja 2021, cena wywoławcza: 400 USD
Być może jest to falsyfikat stworzony w epoce, być może nawet przez artystę z kręgu Kossakówki – z pewnością nie jest to jednak praca autorstwa Jerzego Kossaka. Praca wzorowana na bardzo znanej i wielokrotnie replikowanej przez Wojciecha Kossaka kompozycji „Ranny kirasjer i dziewczyna” (jej najsłynniejsza wersja znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie / nigdy nie spotkaliśmy jednak tej kompozycji namalowanej przez syna – Jerzego). Praca oferowana na powyższej aukcji ma sygnaturę na 100% nie pisaną ręką Jerzego Kossaka, do wielu detali malarskich mamy również zastrzeżenia. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!