Rembrandt Van Rijn (1606-1669)
„Autoportret w czarnym kapeluszu”
olej na desce, 1632 rok, 21,8 x 16,3 cm
Sotheby’s, Anglia, 28 lipca 2020, estymacja: 12.000.000 – 16.000.000 GBP
W pierwszej części dzisiejszego wpisu chcemy zwrócić Państwa uwagę na obraz, którego licytacja będzie z pewnością najważniejszym wydarzeniem tego lata na rynku sztuki (być może wydarzeniem półrocza? roku?) – aukcja w londyńskim Sotheby’s daje szansę na nabycie jednego z 3 autoportretów Rembrandta znajdujących się w zbiorach prywatnych. Dzieło o udokumentowanej proweniencji i absolutnie niepodważalnej autentyczności z pewnością warte jest wydania estymowanej ceny – patrząc na tego typu prace z polskiej perspektywy można śmiało stwierdzić, że tego typu praca stałaby się z pewnością atrakcją turystyczną dla każdego polskiego miasta, gdyby była po zakupie eksponowana publicznie (kwota potrzebna do zakupu w granicach estymacji to mniej więcej wielkość rocznego budżetu czołowych drużyn piłkarskich z polskiej ekstraklasy). Gdyby któryś z naszych czytelników dysponował tej wielkości budżetem zakupowym to szczerze polecamy 😉
Janusz Maria Brzeski (1907-1957)
„Półakt w kapeluszu”
olej na tekturze, 46,25 x 20 cm
Auktionshaus Satow, Niemcy, 25 lipca 2020, cena wywoławcza: 700 EUR
Udany półakt dobrze znanego nam od strony artystycznej, krakowskiego malarza i ilustratora – Janusza Marii Brzeskiego. Praca pochodzi z większego zbioru prac tegoż artysty prezentowanego na tej samej aukcji (w katalogu znajdą Państwo jeszcze inne prace z powojennego okresu twórczości o charakterze wyraźnie erotycznym). Polecamy!
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Martwa natura z rybami”
olej na płótnie, 66 x 78 cm.
Hotel des Ventes Mediterranee, Francja, 25 lipca 2020, estymacja: 25.000 – 30.000 EUR
Do prac malarskich Mojżesza Kislinga z okresu dwudziestolecia międzywojennego mamy wyraźną słabość – po raz kolejny tego lata na niewielkiej, francuskiej aukcji pojawia się znakomita martwa natura, na dodatek w bardzo umiarkowanej cenie. Gorąco polecamy porównanie klasy malarskiej tej pracy z dziełami zdecydowanej większości rówieśników Kislinga zaliczanych do szerokiego grona École de Paris – w tej kategorii naszym zdaniem król jest jeden. Gorąco polecamy!
Jan Cybis (1897-1972)
„Łodzie przy brzegu”
olej na tekturze, 34 x 49 cm.
888 Auctions, Kanada, 30 lipca 2020, cena wywoławcza: 300 USD
Jan Cybis obok Nikifora Krynickiego jest w ostatnich miesiącach artystą, którego falsyfikaty pojawiają się najczęściej na północnoamerykańskich aukcjach. Tym razem pod młotek trafia względnie poprawnie namalowana kompozycja, nie mająca całkowicie nic wspólnego z twórczością Cybisa ani jego stylem malowania. Całość dopełnia tragicznie odwzorowana sygnatura.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!