Franciszek Zajchowski (1860-1923) "Plaża w Positano", źródło: Dorotheum

Franciszek Zajchowski (1860-1923)
„Plaża w Positano”
olej na tekturze, 33 x 72 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 6 czerwca 2023, cena wywoławcza: 1.400 EUR (praca niesprzedana – będzie dostępna w sprzedaży poaukcyjnej)

Naszym zdaniem jest to najlepsza praca Franciszka Zajchowskiego jaka trafiła na rynek sztuki w ostatnich kilkunastu latach. Nie jest to kompozycja wzorowana na motywach z twórczości Juliusza Kossaka (z którym Zajchowski przez kilka lat współpracował i na którym często się wzorował), a całkowicie autorski widok z uroczego Wybrzeża Amalfi (nie bez powodu Positano uznawane jest często za najbardziej urokliwe i romantyczne miasteczko na włoskim wybrzeżu). Praca ta z pewnością nie nadaje się do spekulacyjnego zakupu (jej cena wyjściowa przewyższa większość cen wywoławczych prac tegoż autora w Polsce) – polecamy ją wyłącznie kolekcjonerom chcącym włączyć wyjątkowy, włoski pejzaż do swej kolekcji!

Mela Muter (1876-1967) Paleta malarska, źródło: Lempertz

Mela Muter (1876-1967)
Paleta malarska
46 x 55 cm
Lempertz, Kolonia – Niemcy, 7 czerwca 2023, cena wywoławcza: 4.000 EUR

Ciekawostka kolekcjonersko – muzealna w postaci dużych rozmiarów palety malarskiej należącej do Muli Muter. Paleta ta jest sygnowana przez artystkę i ma znakomitą proweniencję (Galeria Bargera z Kolonii w której została zakupiona ta paleta znana była z promowania twórczości Meli Muter oraz oferowania prac pochodzących bezpośrednio z jej spuścizny).  Polecamy!

Barbara Pniewska (1923-1988) "Kompozycja abstrakcyjna z lustrem", źródło: Doyle New York

Barbara Pniewska (1923-1988)
„Kompozycja abstrakcyjna z lustrem”
technika własna, 55 x 70,5 cm
Doyle, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 7 czerwca 2023, cena wywoławcza: 450 USD

Interesujące dzieło metaloplastyczne autorstwa Barbary Pniewskiej – warszawskiej artystki, absolwentki stołecznej Akademii, która tworzyła głównie w trzeciej ćwierci XX wieku. Co ciekawe znaczna część jej prac znajduje się kolekcjach zagranicznych, co może stwarzać pokusę do importu jej prac i ponownego wypromowania jej twórczości na polskim rynku. Polecamy!

Leon Wyczółkowski (1852-1936) "Szymon Tatar", źródło: Ishtar

Leon Wyczółkowski (1852-1936)
„Szymon Tatar”
miękki werniks / papier, 27 x 22 cm
Ishtar, Tel Aviv – Izrael, 1 czerwca 2023, cena uzyskana: 100 USD

Praca sprzedana przed kilkoma dniami w jednym z izraelskich domów aukcyjnych – czemu nie gratulujemy nabywcy zakupu po niezwykle okazyjnej cenie? Ponieważ bez cienia wątpliwości zakupił reprodukcję wykonaną techniką druku! Czemu mamy pewność co do tej kwestii? Ponieważ tę niezwykle rzadką i poszukiwaną przez kolekcjonerów grafikę Leon Wyczółkowski sygnował wyłącznie ołówkiem lub nie sygnował jej wcale – jedynie reprodukcja wchodząca w skład „Teki 10 reprodukcji prac Leona Wyczółkowskiego” z 1954 roku miała wyraźną, czarną sygnaturę. Przy jakimkolwiek powiększeniu (nawet powiększeniu zdjęcia pracy) widać w przypadku tych reprodukcji raster drukarski świadczący o masowym druku. Nabywcy powyższej „pracy” możemy podpowiedzieć, że całą tekę 10 reprodukcji może nabyć w większości krakowskich antykwariatów książkowych za cenę z przedziału 30-80 zł. 

Juliusz Holzmüller (1876 - 1932) "Sianokosy", źródło: Ahlers & Ogletree Auction Gallery

Juliusz Holzmüller (1876 – 1932)
„Sianokosy”
olej na płótnie, 50 x 59,5 cm
Ahlers & Ogletree Auction Gallery, Atlanta – Stany Zjednoczone, 17 czerwca 2023, estymacja: 800 – 1.600 USD

Juliusz Holzmüller był wybitnym i świetnie wykształconym malarzem ze lwowskiego środowiska artystycznego – prace olejne były w jego przypadku sporą rzadkością, nie przypominały jednak w żadnym stopniu sposobu malowania widocznego na powyższej pracy. Nie widzimy w tym przypadku absolutnie żadnych analogii z jego twórczością. Nie przekonuje nas również barwna proweniencja podana przez dom aukcyjny (kolekcja Alexandra Farafonova z Buford w stanie Georgia) – odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!