Serdecznie witamy kolekcjonerów i czytelników naszego felietonu w Nowym Roku, mając nadzieję, że będzie to rok obfity w spektakularne odkrycia na zagranicznych aukcjach. W pierwszym tegorocznym felietonie przygotowaliśmy nasze subiektywne oceny dla 4 obiektów z zagranicznych aukcji – początek stycznia nie rozpieszcza nas mnogością aukcji, ale z pewnością z tygodnia na tydzień ilość obiektów wartych opisania powinna być systematycznie większa.

Maurycy Gottlieb (1856-1879) „Scena biblijna (z cyklu Natan i mędrzec)”, źródło: Tiroche Auction House

Maurycy Gottlieb (1856-1879)
„Scena biblijna (z cyklu Natan i mędrzec)”
olej na płótnie, 31,5 x 20 cm
Tiroche Auction House, Izrael, 26.01.2019, estymacja:10.000 – 15.000 USD

Duża, pozytywna rekomendacja z naszej strony – na podstawie zdjęć praca nie budzi żadnych zastrzeżeń co do autentyczności i spójnie współgra z innymi znanymi pracami z cyklu „Natan i mędrzec”. Autor tej pracy – Maurycy Gottlieb to bezdyskusyjnie ikoniczna postać polskiego malarstwa drugiej połowy XIX wieku, malarz uznawany za najzdolniejszego ucznia Jana Matejki, przedwcześnie zmarły w wieku zaledwie 23 lat. Każde jego dzieło jakie pojawia się na rynku zwykle od razu zyskuje rangę muzealną – w tym wypadku do licytowania zachęca niska cena wywoławcza 9.000 USD. Analogiczne prace z tego samego cyklu były oferowane na polskich aukcjach za 75.000 zł (Polswissart, 2013), 140.000 i 150.000 zł (Szkic do „Rechy” – Desa Unicum oraz Agra Art, 2018).

Igor Talwiński (1907-1983) „Półakt z zieloną kokardą” olej na płótnie, źródło: Clark's Fine Art & Auctioneers Inc

Igor Talwiński (1907-1983)
„Półakt z zieloną kokardą”
olej na płótnie, 54 x 45 cm
Clark’s Fine Art & Auctioneers Inc, USA, 26.01.2019, estymacja: 300 – 600 USD

Definitywnie nie jest to przykład wybitnego malarstwa – Igor Talwiński zasłynął głównie z niezliczonej ilości podobnych autoreplik swoich prac ukazujących akty bardzo młodych modelek, baletnic i tancerek. Praca zasługuje jednak na uwagę ze względu na fakt, że jest autentyczna i ma bardzo niską cenę wywoławczą – podobne kompozycje sprzedawane są w Polsce bardzo regularnie za kwoty w granicach 3.000 – 4.000 zł co powoduje, że wylicytowanie i sprowadzenie opisywanego obrazu z przedmieść Los Angeles może być całkiem opłacalne.

Ignacy Zygmuntowicz (1885-1939) „Powrót z jarmarku”, źródło: Black River Auction

Ignacy Zygmuntowicz (1885-1939)
„Powrót z jarmarku”
olej na tekturze, 20 x 25 cm
Black River Auction, USA, 19.01.2019, estymacja: 500 – 700 USD

Bez cienia wątpliwości jest to falsyfikat namalowany w przeciągu ostatnich 2-3 lat – pierwowzorem był tu z pewnością obraz Józefa Brandta o tym samym tytule sprzedany w Desie Unicum w 2015 roku. Jedyne o czym można wspomnieć to nieudolna sygnatura, bardzo duże braki w sprawności malarskiej (nie tylko w porównaniu z Brandtem, ale również z Zygmuntowiczem…) i typowo jarmarczne ślady postarzania na pleckach obrazu.

Alfons Karpiński (1875-1961) „Żółte róże” olej na tekturze, źródło: Clarke Auction Gallery

Alfons Karpiński (1875-1961)
„Żółte róże”
olej na tekturze, 16,5 x 26 cm
Clarke Auction Gallery, USA, 13.01.2018, estymacja: 500 – 700 EUR

Kolejny raz praca przypisywana artyście bliskiemu naszemu krakowskiemu sercu – tym razem ponownie falsyfikat z całkiem nieźle podrobionym podpisem. Definitywnie fałszerzowi nie udało się jednak powtórzyć kolorystyki prac Karpińskiego ani poprawnie naśladować sposobu malowania pąków róż.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!