Henryk Gotlib (1890-1966) „Drzewo”, źródło: Cheffins

Henryk Gotlib (1890-1966)
„Drzewo”
olej na tekturze, 60 x 50 cm
Cheffins, Wielka Brytania, 7 lutego 2019, estymacja: 200 – 300 GBP

Pejzaż autorstwa pochodzącego z Krakowa i tamże wykształconego malarza – Henryka Gotliba. Praca autentyczna, z wiarygodną proweniencją. Wliczając nawet koszty koniecznej konserwacji, cena wywoławcza zachęca do zakupu i ewentualnej późniejszej spekulacji.

Victor Szczeblewski (XIX wiek) „Gwiżdżący chłopiec okrętowy”, źródło: Taylor & Harris

Victor Szczeblewski (XIX wiek)
„Gwiżdżący chłopiec okrętowy”
brąz patynowany, wysokość 43 cm
Taylor & Harris, USA, 17 lutego 2019, estymacja: 1.000 – 1.500 USD

Charakterystyczna postać bretońskiego chłopca pojawiająca się dość często na polskim rynku – na powyższej aukcji odlew francuski, zapewne późno XX-wieczny. Inne egzemplarze tej rzeźby pojawiały się na polskim rynku z cenami wywoławczymi od 1.900 zł aż do 11.500 zł. Tutaj wywołanie na bardzo rozsądnym poziomie. Co jest dość zagadkowe – rzeźba ta często występuje z datowaniem – 1889 umieszczonym obok nazwiska autora – w polskich katalogach aukcyjnych aż 13 razy praca przypisana została Wacławi Szczeblewskiemu urodzonemu w 1888 roku!

Ludwik Gędłek (1847-1904) „Targ koński”, źródło: Dorotheum

Ludwik Gędłek (1847-1904)
„Targ koński”
olej na płótnie, 18 x 43 cm
Dorotheum, Austria, 19 lutego 2019, estymacja: 7.000 – 10.000 EUR

Bez cienia wątpliwości autentyczna praca lubianego, XIX-wiecznego malarza koni i scen historycznych – Ludwika Gędłka. Problemem są jednak oczekiwania cenowe: 7.000 EUR plus opłaty to naszym zdaniem zbyt dużo jak na tak niewielką formatowo pracę tego artysty.

Jan Styka (1858-1925) „Scena biblijna”, źródło: Clarke Auction Gallery

Jan Styka (1858-1925)
„Scena biblijna”
olej na płótnie, 52 x 44 cm
Clarke Auction Gallery, USA, 10 lutego 2019, estymacja: 2.000 – 3.000 USD

Jedyne co dobre w tym obrazie to typowa dla Jana Styki tematyka – na zbliżeniach widoczne są jednak bardzo silne krakelury budzące podejrzenia o wtórne postarzanie warstwy malarskiej. Sprawę pogarsza również bardzo niechlujny podpis. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!