Bernardo Bellotto, zwany Canaletto (1721-1780)  „Drezno - widok na Neumarkt i Kościół Marii Panny”, źródło: Hampel, Monachium

Bernardo Bellotto, zwany Canaletto (1721-1780)
„Drezno – widok na Neumarkt i Kościół Marii Panny”
olej na płótnie, 62 x 96 cm
Hampel, Monachium – Niemcy, 24 września 2020, estymacja: 500.000 – 700.000 EUR

Wrześniowa aukcja w Monachium daje szansę nabycia obiektu klasy muzealnej, o randze co najmniej środkowoeuropejskiej. Bernardo Bellotto zwany Canalettem działał na dworze Augusta III Wettina w Dreźnie oraz w Warszawie na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (1767-80) – bez najmniejszego cienia wątpliwości znacząco wpłynął na rozwój malarstwa polskiego. Wedle jego precyzyjnych wedut odbudowywano wiele fragmentów Warszawy jak i Drezna zniszczonych w podobnym stopniu w czasie II wojny światowej. Widok Warszawy byłby oczywiście olbrzymią sensacją – tym razem do kupienia jest perfekcyjny malarsko widok najsłynniejszego placu w centrum starego miasta w Dreźnie. Pomimo ceny polecamy – estymacja ustalona jest znacznie poniżej rekordowych poziomów cen jakie osiągają najbardziej międzynarodowo „uniwersalne” widoki Wenecji (proszę pamiętać, że 15 prac Bellotta przekroczyło na aukcjach barierę 2 milionów euro).

Zygmunt Rozwadowski (1870-1950) „Polski jeździec”, źródło: Dorotheum

Zygmunt Rozwadowski (1870-1950)
„Polski jeździec”
olej na tekturze, 54 x 83 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 23 września 2020, estymacja: 4.000 – 6.000 EUR

Naszym zdaniem jest to dość wczesna (być może nawet z końca XIX wieku) i godna polecenia praca Zygmunta Rozwadowskiego. W porównaniu do prac późniejszych w kompozycji dominują partie pejzażowe – tym ciekawsze, że ukazujące polskie przedwiośnie. Kłopotliwa jest jedynie kwestia bardzo wyraźnych krakelur – powstałych naturalnie na skutek zastosowania pewnych rodzajów pigmentów. Cena wywoławcza jest bardzo atrakcyjna – polecamy!

Władysław Ślewiński (1854-1918) „Most w Quimperle”, źródło: Deloys, Saumur

Władysław Ślewiński (1854-1918)
„Most w Quimperle”
olej na płótnie, 61 x 50 cm
Deloys, Saumur – Francja, 23 września 2020, estymacja: 12.000 – 15.000 EUR

Za nieco ponad tydzień na aukcji w małym, francuskim domu aukcyjnym pojawi się jedna z najwcześniejszych, znanych prac Władysława Ślewińskiego, malowana podczas pierwszej podróży do Bretanii. Kolekcjonersko jest to olbrzymiej rangi unikat – praca (która pierwotnie była prezentem artysty dla francuskiego notariusza) była eksponowana na najważniejszej do tej pory monograficznej wystawie twórczości Ślewińskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1983 roku. Prace były eksponowane w kolejności chronologicznej i opisywany obraz w katalogu ma numer 1. Poza unikatowością kolekcjonerską do Państwa oceny pozostaje subiektywna uroda samej pracy. Widełki estymacji ustawione są na bardzo atrakcyjnym poziomie – my silnie rekomendujemy!

Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy (1885-1939) „Portret kobiecy” , źródło:  Jackson's International

Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy (1885-1939)
„Portret kobiecy”
pastel na papierze, 58 x 40 cm
Jackson’s International, Cedar Falls – USA, 30 września 2020, cena wywoławcza: 600 USD

Całkiem znośnie namalowane naśladownictwo Witkacego – króciutkie śledztwo dało nam jednak szybką odpowiedź, że jest to wtórne naśladownictwo pracy (portretu typu E) oferowanego na jednej z warszawskich aukcji w 2002 roku. Dla porównania zamieszczamy zdjęcia obydwóch prac – dalszy komentarz pozostawiamy Państwu.

Józef Pankiewicz (1866-1940) „Gruszka i brzoskwinie”, źródło: 888 Auctions

Józef Pankiewicz (1866-1940)
„Gruszka i brzoskwinie”
olej na płótnie, 21 x 16 cm
888 Auctions, Kanada, 24 września 2020, cena wywoławcza: 250 USD

Poziom malarski tej pracy jest tak mierny, że fałszerz dla uwiarygodnienia pracy postanowił bardzo silnie pozaginać jej róg aby pokazać jak ciężkie były jej losy. Dość płynnie przepisany został podpis artysty – użyto jednak czerwonych pigmentów, zapewne aby uchronić się przed weryfikacją w promieniach światła UV (prawdopodobnie może być to stary obraz z dopisaną sygmaturą).

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!