Wilhelm Sasnal (1972- )
„Dyptyk – Czeczenia”
olej na płótnie, część pierwsza: 70,2 x 80 cm, część druga: 45 x 54,6 cm
Bill Hood & Sons Art & Antique Auctions, USA, 7 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 20.000 USD, estymacja: 40.000-60.000 USD
Bardzo ciekawy przypadek w kontekście inwestycyjnym i spekulacyjnym – prezentowana praca została sprzedana w 2005 roku w znanym, nowojorskim domu aukcyjnym Phillips de Pury za 100.000 USD (czyli z opłatami aukcyjnymi było to 120.000 USD) – teraz praca oferowana jest za 20% tamtej kwoty. Aktualne zainteresowanie twórczością Sasnala (kiedyś „najgorętszego polskiego nazwiska” polskiej sztuki najnowszej) na polskim i międzynarodowym rynku aukcyjnym nieco opadło w stosunku do 2005 roku, ale z pewnością ofertę tę należy uznać za okazję inwestycyjną. Nielogiczne z punktu widzenia aktualnego właściciela jest umieszczenia tego obiektu na aukcji w małym, domu aukcyjnym na Florydzie – zapewne duży dom aukcyjny, specjalizujący się w sztuce współczesnej lepiej poradziłby sobie z promocją tego typu pracy. Ale właśnie ze względu na niezbyt szeroki zasięg odbiorców domu aukcyjnego oferta ma tak niską cenę wywoławczą. Zakup w pobliżu wywołania gorąco polecamy!
Jan Lebenstein (1930-1999)
„Attente (Oczekiwanie)”
litografia barwna, 36 x 25 cm
Leslie Hindman, USA, 15 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 120 USD, estymacja: 250-350 USD
Autentyczna grafika autorstwa Jana Lebensteina z 1966 roku. Warto rozważyć zakup przy tak niskiej cenie wywoławczej – analogiczne litografie Lebensteina z tego okresu na polskich aukcjach wyceniane są w przedziale 1.200 – 2.000 zł.
Kajetan Kosiński (1847-1935)
„Krakowskie wesele”
akwarela na papierze, 25 x 35 cm
Netanya, Izrael, 8 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 200 USD, estymacja: 400-600 USD
Nie jest to dzieło wybitne, ale warte zainteresowania jedynie ze względu na fakt atrakcyjnej ceny wywoławczej (podobne kompozycje oferowane są na polskich aukcjach w cenach 1.200 – 1.500 zł). Kajetan Kosiński to jeden z krakowskich epigonów twórczości Juliusza Kossaka – mający w miarę poprawny warsztat i niewiele poza tym…
Julian Fałat (1853-1929)
„Portret mężczyzny”
olej na płótnie, sygnowany, 58,4 x 50,8 cm
Black River Auction, USA, 21 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 200 USD, estymacja: 300-600 USD
Bardzo nieudolny naszym zdaniem falsyfikat wykonany w technice olejnej na podstawie pierwowzoru będącego akwarelą. Myśliwy z rogiem był jednym z tematów malowanych przez Fałata w majątku Radziwiłłów w Nieświeżu, gdzie powstał jeden najwspanialszych cykli o tematyce myśliwskiej w polskim malarstwie. W prezentowanym przypadku widoczne są bardzo kiepskie fragmenty anatomiczne (dłoń trzymająca róg) oraz nieudolnie i powoli odtwarzana sygnatura.
Teodor Axentowicz (1859-1938)
„Na gromniczną”
pastel na tekturze, 34 x 25,4 cm
Leslie Hindman, USA, 15 sierpnia 2019, cena wywoławcza: 200 USD, estymacja: 400-600 USD
W tym przypadku dom aukcyjny otwarcie informuje o fakcie, że jest to naśladownictwo Teodora Axentowicza – dla nas jednak mocno zastanawiające jest w jakim celu oferowana jest tego typu praca? Bez cienia wątpliwości jest to falsyfikat, noszący podrobioną nieudolnie sygnaturę wspomnianego artysty, na dodatek wyglądający na powstały w ostatnich kilku latach i celowo postarzany. Dla porównania zamieszczamy analogiczną, autentyczną pracę oferowaną przed kilkoma laty na polskim rynku (PORÓWNAJ).
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!