Tamara Łempicka (1898-1980)
„Przyjaciółki”
olej na płótnie, 73 x 38 cm
Christie’s, Nowy Jork, 6 października 2020, estymacja: 6.000.000 – 8.000.000 GBP
Po raz kolejny w przeciągu roku praca Tamary Łempickiej ma szansę ustanowienia nowego rekordu cenowego za pracę artysty polskiego pochodzenia (po rekordowych sprzedażach prac „Różowa tunika” – za 10,44 mln EUR oraz „Portretu Marjorie Ferry” za 16,7 mln EUR). Powyższa praca, namalowana w 1930 roku to ponownie kwintesencja szczytowej formy malarskiej Tamary Łempickiej. I chociaż Łempicka (a właściwie Maria Gurwik-Górska) nigdy nie podkreślała swojego polskiego pochodzenia ani swych korzeni to jest ona niewątpliwie jednym z największych malarskich talentów jakie narodziły się w naszym kraju.
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Marianna”
olej na płótnie, 41 x 27,6 cm
Bonhams, Londyn, 15 października 2020, estymacja: 25.000 – 35.000 GBP
Książe Montparnasse’u w wysokiej formie z lat trzydziestych – praca tym bardziej ciekawa, że ukazująca nieoficjalny symbol narodowy Republiki Francuskiej. Popiersie Marianny jest ucieleśnieniem wolności i równości. Bardzo mocno polecamy zakup, zwłaszcza, że estymacja ustalona jest poniżej cen osiąganych przez podobne prace na polskim rynku.
Władysław Karol Szerner (Syn) (1870-1936)
„Towarzysze pancerni”
olej na kartonie, 39 x 61 cm
Helmuth Stone, Sarasota – USA, 4 października 2020, cena wywoławcza: 3.000 USD
Typowa i bardzo klasyczna kompozycja Władysława Szernera – juniora, będąca powtórką z twórczości bardziej znanego i bardziej utalentowanego ojca – Władysława Szernera (1836-1915). Oczywiście nie jest to praca rangi muzealnej, ale z pewnością jest to bardzo rzetelnie namalowana kompozycja historyczna, warta zapłacenia kwoty z okolic ceny wywoławczej.
Tadeusz Kantor (1915-1990)
„Kompozycja (Informel?)”
olej na płótnie, 122 x 100 cm
Art Torg, Czechy, 9 października 2020, cena wywoławcza: 16.000 USD
Naszym krakowskim zdaniem nie ma szans by była to autentyczna praca Tadeusza Kantora z 1958 roku– odmienna jest paleta używanych barw, sposób nakładania farby, sposób opisania. Całość dopełnia bardzo groteskowa krakelura – nie występująca w pracach Kantora z tego okresu a typowa dla prac oferowanych w powyższym domu aukcyjnym w Pradze.
Tytus Czyżewski (1880-1945)
„Akt stojący”
olej na płótnie, 52 x 40 cm
Art Torg, Czechy, 9 października 2020, cena wywoławcza: 3.000 USD
Powtórka z nieudanej aukcji z lutego tego roku – akt kobiecy nie mający naszym zdaniem nic wspólnego z twórczością Tytusa Czyżewskiego, okraszony nieudolnie przepisywaną sygnaturą powraca tym razem zamiast ceny 5.000 USD z wywołaniem 3.000 USD.
Julian Fałat (1853-1929)
„Łuk triumfalny w Paryżu”
akwarela na papierze, 15 x 22 cm
Coral Gables Auction, Miami – USA, 11 października 2020, cena wywoławcza: 700 USD
Dowód geniuszu i wizjonerstwa Juliana Fałata – na pracy datowanej na 1907 rok ukazał samochody jakie na ulicach pojawiły się dopiero czterdzieści-pięćdziesiąt lat później. Praca z pewnością warta zakupu wprost do galerii dziwadeł i osobliwości fałszerskich.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!