Daniel Chodowiecki (1726-1801)
„Scena uliczna”
olej na płótnie naklejonym na drewno, 14,5 x 12,5 cm
Van Ham, Kolonia – Niemcy, 24 lutego 2021, estymacja: 600 – 800 EUR
Osobom związanym z Trójmiastem, polecamy powyższą pracę autorstwa jednego z najbardziej znanych XVIII-wiecznych malarzy i grafików związanych z Gdańskiem – Daniela Chodowieckiego. Bardzo duża część jego spuścizny znajdowała się i znajduje na terenie Niemiec, gdzie obecnie nie jest należycie doceniana. Sam artysta pisał o sobie w związku z przeprowadzką do Berlina: „Za zaszczyt sobie mienię być prawdziwym Polakiem, chociaż jako pierwszy z Chodowieckich w Niemczech osiadłem”. Dla posiadania całkowitej pewności co autorstwa należałoby dokładnie zweryfikować treść i pochodzenie nalepek wystawowych i kolekcjonerskich znajdujących się obecnie na odwrociu obrazu (co całkowicie nie zostało wykonane przez koloński dom aukcyjny). Wyjątkowość tej pracy może być o tyle duża, że wedle powszechnie dostępnych informacji z twórczości Chodowieckiego zachowało się 4 tysiące rysunków, 2 tysiące rycin i tylko około 30 obrazów (za gedanopedia.pl).
Marcel Johann Zadorecki (czynny ok. 1850-1880)
„Judyta”
olej na płótnie, 101 x 73,5 cm
Clarke Auction Gallery, Larchmont – USA, 17 lutego 2021, cena wywoławcza: 1.000 USD
Praca artysty o nazwisku wskazującym na posiadanie polskich korzeni, czynnego na terenie Austro-Węgier (głównie w Wiedniu) w drugiej połowie XIX wieku. Sama praca jest bardzo poprawnym i rzetelnym przykładem XIX-wiecznego akademizmu wraz z odwołaniem do postaci biblijnej Judyty, która w czasie najazdu wojsk asyryjskich na Izrael podstępnie rozkochała w sobie wodza armii Nabuchodonozora, a następnie ucięła mu nocą głowę mieczem i tym samym ocaliła swe rodzinne miasto. Zakup w pobliżu podanej ceny wywoławczej na pewno będzie dobrą decyzją.
Mieczysław Korwin Piotrowski (1869-1930)
„Zimowy zachód słońca”
olej na płótnie, 71 x 101 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 18 lutego 2021, cena wywoławcza: 2.000 EUR
Klasyczny, zimowy pejzaż związanego ze lwowskim środowiskiem artystycznym Mieczysława Korwina Piotrowskiego. Praca o dobrze rozplanowanej kompozycji i ciekawym światłocieniu – z pewnością znacznie przewyższająca swym kunsztem podobne kompozycje takich malarzy jak na przykład Wiktor Korecki (a przy okazji bardzo przystępna cenowo). Polecamy!
Stanisław Wyspiański (1869-1907)
„Dziewczynka z warkoczem”
pastel na papierze, 34,5 x 27 cm
888 Auctions, Richmond Hill – Kanada, 11 lutego 2021, cena wywoławcza: 300 USD
W tropieniu falsyfikatów zawsze inspiruje nas odnajdywanie oryginalnych pierwowzorów na bazie których fałszerz dokonał mniej lub bardziej udanego naśladownictwa (w ten sposób wykonane falsyfikaty stanowią zdecydowaną większość wśród tego typu dzieł pojawiających się na rynku – swobodne wykonanie unikatowego dzieła powielającego jedynie manierę fałszowanego dzieła jest znacznie, znacznie trudniejsze). Porównanie powyższej pracy z autentycznym pierwowzorem daje natychmiastowy i miażdżący wynik. Jako suplement dodajemy zdjęcie oryginalnej i podrobionej etykietki z odwrocia obrazu – proszę zwrócić uwagę jak trudno jest obecnym fałszerzom powtórzyć przedwojenne, staranne, odręczne pismo.
Stanisław Wyspiański (1869-1907) „Głowa dziewczynki” – nalepka antykwariatu Haliny Grzybowskiej czynnego w czasie okupacji niemieckiej w Krakowie przy ulicy Zwierzynieckiej 14. Źródło: Salon Dzieł Sztuki CONNAISSEUR w Krakowie.
Henryk Stażewski (1894-1988)
„Relief”
relief na sklejce, 57 x 57 cm
Roland NY, Glen Cove – USA, 30 stycznia 2021, cena wywoławcza: 1.500 USD.
W przypadku prac o bardzo abstrakcyjnej manierze – tak jak w omawianej pracy gdzie mamy do czynienia z potencjalną pracą klasyka polskiej abstrakcji geometrycznej – decydujące znaczenie ma proweniencja. Do powielenia tego rodzaju pracy często wystarczy sprawna współpraca rzemieślnika (stolarza) i konserwatora postarzającego materiały użyte do skonstruowania dzieła, dlatego tak istotne jest pochodzenie i historia dzieła. W tym przypadku proweniencji brak i szans na autentyczność również naszym zdaniem całkowicie brak!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!