Andrzej Jerzy Filip Mniszech (1823-1905) „Martwa natura z japońską wazą”, źródło: Millon & Associes

Andrzej Jerzy Filip Mniszech (1823-1905)
„Martwa natura z japońską wazą”
olej na desce, 180 x 94,5 cm
Millon & Associes, Paryż – Francja, 26 czerwca 2023, estymacja: 3.000 – 5.000 EUR

Kolejna od zeszłego roku, znakomita praca autorstwa polskiego hrabiego i malarza Andrzeja Mniszcha jaka pojawia się w ofercie paryskiego domu aukcyjnego Millon (przypuszczamy, że może to być cykliczna wyprzedaż zbioru spadkobierców artysty?).

Tym razem „pod młotek” trafia pokaźna formatowo, ale jednocześnie kunsztownie dopracowana martwa natura z krwiście czerwoną draperią oraz japońską wazą w centrum kompozycji. Co ważne i godne podkreślenia u hrabiego Mniszcha bardzo wcześnie (bez wątpienia wcześniej niż u artystów tworzących nad Wisłą) rozwinęła się fascynacja Japonią i jej kulturą czego efektem było wiele kompozycji zawierających rekwizyty z Dalekiego Wschodu. Zwieńczeniem tego nurtu było otrzymanie przez Mniszcha, w 1894 roku na Wystawie Krajowej we Lwowie (za tryptyk o tematyce japońskiej) brązowego medalu.

Proponowana estymacja jest naszym zdaniem ekstremalnie niska w porównaniu do znakomitej jakości malarskiej pracy. Gorąco polecamy!

Tamara Łempicka (1898-1980) „Jabłko, pigwa, winogrona I", źródło: Sotheby's

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Jabłko, pigwa, winogrona I”
olej na płótnie naklejonym na tekturę, 30,5 x 41 cm
Sotheby’s, Londyn – Anglia, 26 czerwca 2024, estymacja: 100.000 – 150.000 GBP

Fascynująca para obrazów autorstwa Tamary Łempickiej została wystawiona na najbliższej aukcji Sotheby’s w Londynie – są to dwie identyczne kompozycje, namalowane jedynie w różnym okresie. Początkowo myśleliśmy, że praca poniższa była wstępnym szkicem do pracy powyższej – wedle opisu aukcyjnego dowiadujemy się jednak, że prace te powstały w odstępie 6 lat i to praca „szkicowa” i mniej precyzyjna powstała w okresie późniejszym (w 1958 roku). Świadczyłoby to o wykonywaniu autoreplik przez autorkę i o słabnącej precyzji malarskiej wraz z postępującymi latami.

Tamara Łempicka (1898-1980) „Jabłko, pigwa, winogrona II", źródło: Sotheby's

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Jabłko, pigwa, winogrona II”
olej na płótnie naklejonym na tekturę, 30,5 x 41 cm
Sotheby’s, Londyn – Anglia, 26 czerwca 2024, estymacja: 30.000 – 50.000 GBP

Praca namalowana 6 lat później niż dzieło z powyższego akapitu – nie bez powodu wyceniona została trzykrotnie niżej. Z kolekcjonerskiego (jak i z pewnością muzealnego) punktu widzenia fascynujące byłoby powieszenie tych 2 prac obok siebie i porównywanie zbieżności i różnic w technice malarskiej artystki na przestrzeni lat. Polecamy!

Ludwik de Laveaux "Obłoki nad górami", źródło: Sigvaldason Fine Art

Ludwik de Laveaux  (1868-1894)
„Obłoki nad górami”
olej na tekturze, 22 x 25,5 cm
Sigvaldason Fine Art, Gimli – Kanada, 23 lipca 2024, cena wywoławcza: 150 CAD

Przykład pomyłki (błędnego przypisania), który spotkać można również niekiedy w polskich katalogach aukcyjnych – warto wiedzieć, że w historii polskiego malarstwa było dwóch malarzy o tym samym imieniu i nazwisku – Ludwik de Laveaux (1868-1894) czyli jeden z najwybitniejszych malarzy okresu Młodej Polski (zachęcamy do przeczytania artykułu autorstwa Marka Sołtysika „Widmo malarza” na jego temat) oraz Ludwik de Laveaux (1891-1969) który był synem brata wcześniej wspomnianego Ludwika i również był malarzem, który studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Powyższa praca ma z pewnością szansę bycia autentycznym dziełem młodszego z Ludwików, z pewnością nie jest to dzieło młodopolskie z końca XIX wieku jak zapewnia dom aukcyjny. My obok sygnatury widzimy datę 1933 i nie mamy pojęcia jak dom aukcyjny mógł odczytać ją jako „1890”. 

Wojciech Fangor (1922-2015) "Koło", źródło: Rbfinearts

Wojciech Fangor (1922-2015)
„Koło”
kredki na papierze, 73,5 x 63,5 cm
Rbfinearts, Tavares – Stany Zjednoczone, 20 lipca 2024, estymacja: 8.000 – 10.000 USD

Falsyfikaty prac Wojciecha Fangora są stale obecne na amerykańskim rynku aukcyjnym – zazwyczaj jednak są znacznie bardziej kunsztowne. Tę pracę postanowiliśmy pokazać ze względu na dramatyczną, wręcz dziecinną jakość malarską – twórcy powyższego falsyfikatu nie udało się nawet zachować względnej kolistości okręgu… Dramat!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że za finalną, prawną odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!