Paweł Merwart (1855-1902)
„Portret Pani P.”
olej na płótnie, 71 x 58 cm
Côte Basque Enchères, Francja, 26 stycznia 2019, estymacja 800 – 1.200 EUR
Rekomendacja adresowana do miłośników klasycznego portretu drugiej połowy XIX wieku – znakomita warsztatowo praca autorstwa Pawła Merwarta, wychowanego we Lwowie malarza o polskich korzeniach, który po studiach osiadł i tworzył w Paryżu. Całość w oryginalnej, bogato zdobionej, drewnianej ramie i rynkowo niskiej cenie. A w trakcie zastanawiania się nad zakupem – zachęcamy do zapoznania się z ciekawą i barwną biografią autora!
Janina Kraupe Świderska (1921-2016)
„Cztery psalmy”
olej (?) / monotypia na płótnie, 55 x 78 cm
Avra Art, USA, 25 stycznia 2019, estymacja: 200 – 400 USD
Autentyczna, dużych rozmiarów praca artystki należącej do Grupy Krakowskiej – Janiny Kraupe Świderskiej. Praca mająca wszystkie cechy jej twórczości z lat siedemdziesiątych dodatkowo z historią wystawienniczą i o dość sporych rozmiarach. Minusem jest wyraźnie widoczny ślad po zalaniu lewej strony kompozycji (lewy margines opanowany jest już przez rozkwitającego grzyba) – całość jest jednak do uratowania przez sprawnego konserwatora, a niska cena wywoławcza bardzo zachęca do licytacji!
Włodzimierz Terlikowski (1873-1951)
„Bukiet anemonów”
olej na płótnie, 46 x 38 cm
Shapiro Auctions, USA, 26 stycznia 2019, estymacja: 1.000 – 1.500 USD
Bardzo typowa kompozycja polskiego malarza z kręgu Ecole de Paris, o charakterystycznej palecie barwnej i wyraźnych, ekspresyjnych impastach. Praca bez cienia wątpliwości autentyczna (jak oferowane na tej samej aukcji jeszcze 2 analogiczne prace tegoż artysty), a cena wywoławcza poniżej rynkowych cen w Polsce – warto rozważyć licytowanie.
Piotr Stachiewicz (1858-1938)
„Krakowianka wśród kwiatów jabłoni”
pastel na papierze, ok. 71 x 50 cm
Shapiro Auctions, USA, 26 stycznia 2019, estymacja: 2.000 – 3.000 USD
Na tej samej aukcji co rekomendowany powyżej Terlikowski licytowana będzie praca nie będąca naszym zdaniem pracą Piotra Stachiewicza, którego twórczość, jako artysty związanego z Krakowem, dobrze znamy. Co ciekawe praca była oferowana na naszym lokalnym, krakowskim rynku jeszcze latem ubiegłego roku – nie znajdując tu kupca popłynęła szukać uznania za ocean. Bardzo nietypowy dla Stachiewicza, zbliżony do owalu format, różnice w manierze malarskiej oraz nieprzekonująca sygnatura skłaniają nas do negatywnej rekomendacji.
Adam Setkowicz (1876-1945)
„Koński targ”
olej na tekturze, 30 x 41 cm
Yair Art Gallery, Izrael, 20 stycznia 2019, estymacja 1.800 – 2.400 USD
O ile pierwszy rzut oka na miniaturę zdjęcia tej pracy daje jeszcze jakieś nadzieje na autentyczność to jakiekolwiek zbliżenie jest
bezlitosne – praca beznadziejna w detalach (które w przypadku prac olejnych Setkowicza były na bardzo sensownym poziomie) naśladująca
jedynie kolorystykę niektórych jego kompozycji. Gwoździem do trumny jest sygnatura – na powiększeniu widać całkowity brak swobody w jej pisaniu i czuć powolne przekalkowywanie litera po literze.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!