„Portret Katarzyny Mniszech, z domu Zamoyskiej”
olej na płótnie, 77 x 61,5 cm
Artcurial, Paryż – Francja, 12 lutego 2025, estymacja: 3.000 – 4.000 EUR
Coś dla wielbicieli polskich portretów pałacowych – portret Katarzyny Mniszech, z domu Zamoyskiej (1722-1771) w efektownej, snycerowanej ramie z epoki. Nie jest to jednak dzieło klasy muzealnej, lecz bardzo dobrze wykonana kopia z początku XIX wieku – pierwowzorem powyższej pracy jest dzieło Alexandra Roslina (1718-1793) znajdujące się na Zamku Królewskim w Warszawie (będące depozytem Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich).
Henryk Grunwald (1904 – 1958)
„Dwie syrenki”
blacha srebrna, 5,3 x 5,3 cm
Stockholms Auktionsverk, Sickla – Szwecja, 17 stycznia 2025, cena wywoławcza: 200 EUR (aktualna cena: 608 EUR)
Kolejna w ostanim czasie wybitna, powojenna polska broszka pojawiająca się w ofercie Stockholms Auktionsverk – praca projektu Henryka Grunwalda jest przykładem znakomitego wzornictwa z przełomu lat 40. i 50. XX wieku łączącego ornamentykę ludową oraz stylizacje właściwe stylowi Art Déco. Obiekt wykonany został przez Stefana Chmieleckiego, który po wojnie realizował wszelkie zamierzenia złotnicze, w tym także wystawiennicze Henryka Grunwalda. Gorąco polecamy!
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Bukiet orchidei”
olej na płótnie, 44.5 x 33,5 cm
Matsart, Jerozolima – Izrael, 12 stycznia 2025, cena wywoławcza: 36.000 USD, praca NIESPRZEDANA
Klasyczna kompozycja kwiatowa autorstwa Mojżesza Kislinga, której autentyczność nie wzbudza podejrzeń. Praca nie została sprzedana przed dwoma dniami za 36 tysięcy dolarów. Być może dałoby się ją kupić poaukcyjnie za niższą kwotę, co naszym zdaniem mogłoby być rozsądną decyzją.
Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Pocztylion”
olej na płótno, 19,5 x 26 cm
Fontaine’s Auction Gallery, Pittsfield – Stany Zjednoczone, 2 lutego 2025, cena wywoławcza: 350 USD
Nie trzeba być detektywistycznym geniuszem ani arcywybitnym znawcą malarstwa polskiej szkoły monachijskiej, aby zauważyć na załączonych do aukcji zdjęciach opis na blejtramie „Copy nach A. Wierusz Kowalsky” – dom aukcyjny z Massachusetts opisał pracę jako dzieło Wierusza Kowalskiego, cenowo jednak uplasował go zdecydowanie jako kopię. I z wyceną na poziomie 350 USD możemy się zgodzić, ponieważ najpewniej jest to kopia z epoki o dość dobrym poziomie artystycznym.
P.S. Dla porównania zamieszczamy poniżej reprodukcję autentycznego pierwowzoru, który był oferowany na polskim rynku w 2016 roku.
Artur Grottger (1837-1867)
„Pożegnanie poborowego”
węgiel na papierze, 28 x 23 cm
MJ Auction Gallery LLC, Miami – Stany Zjednoczone, 18 stycznia 2025, estymacja: 3.000 – 12.000 USD
Niezwykle lubimy tropić ścieżki jakimi podążali fałszerze fabrykując swoje produkty obrazopodobne – w tym przypadku ścieżka ta jest całkiem interesująca. Pierwowzorem powyższej pracy jest dzieło francuskiego malarza Édouarda Louisa Dubufe (1820-1883), czyli w pewnym stopniu uproszczenia rówieśnika naszego Artura Grottgera. Dzieło to w internecie da się odnaleźć jedynie w postaci drzeworytu sztorcowego o tytule „The Conscript’s Departure” (czyli „Wyjazd poborowych”). Zbieżna z Grottgerem jest zatem i tematyka („Brankę” powinien kojarzyć każdy kto choć dwa razy słyszał o Grottgerze).
Opisywanie tego co się nie zgadza jest raczej zbędne (ponieważ niezgodności są już raczej kardynalne), dodamy jedynie, że naszym zdaniem falsyfikowanie prac Grottgera bywa dość popularne z jednego powodu – artysta sygnował często prace wiązanym monogramem „AG”, który wydaje się fałszerzom dość łatwy do powtórzenia. My powyższą pracę szczerze odradzamy!
Rafał Malczewski (1892-1965)
„Kanadyjski pejzaż”
olej na płótnie, 40,5 x 51 cm
MJ Auction Gallery LLC, Miami – Stany Zjednoczone, 18 stycznia 2025, estymacja: 5.000 – 20.000 USD
Aukcje dzieł sztuki na Florydzie to w ostatnich latach prawdziwa kopalnia, „prawie autentycznych” polskich dzieł sztuki – w tym przypadku, na tej samej aukcji co poprzednia praca oferowana jest olejna praca, której autorstwo przypisywane jest Rafałowi Malczewskiego. Oprócz pewnych zbieżności w sygnaturze (zapewne wykonanej wtórnie) podobieństw do twórczości Rafała Malczewskiego brak. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!