Adam Styka (1890-1959)
„Pod murami obronnymi w Marakeszu”
olej na płótnie, 98 x 121 cm
Christie’s, Londyn – Wielka Brytania, 13 lipca 2023, estymacja: 15.000 – 20.000 GBP
Wyborna malarsko praca jednego z najsłynniejszych (o ile nie najsłynniejszego) polskich orientalistów – Adama Styki. Poza walorami malarskimi, za duży atut uznajemy historię wystawienniczą tej pracy – uczestniczyła ona w 1920 roku w wystawie twórczości Adama i Tadeusza Styków w słynnej, paryskiej wystawie w galerii Georgesa Petit (1856-1920), który był w swoim czasie jednym z najistotniejszych paryskich marszandów oferujących na początku XX wieku prace praktycznie wszystkich najważniejszych impresjonistów. Biorąc pod uwagę powyższe kwestie oraz ponadprzeciętny format samej pracy uważamy tę ofertę za atrakcyjną. Gorąco polecamy!
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Brunetka”
olej na płótnie, 35 x 27 cm
Mallet Auction, Tokio – Japonia, 27 lipca 2023, cena wywoławcza: 3.000.000 JPY (ok. 85.000 zł)
Kolejna w tym roku ciekawa praca jednego z najsłynniejszych malarzy pochodzących z Krakowa – Mojżesza Kislinga, która pojawia się na rynku japońskim. Wyjściowe 85 tysięcy złotych za pracę z połowy lat dwudziestych to naszym zdaniem znakomita propozycja. Polecamy!
Włodzimierz Terlikowski (1873-1951)
„Bukiet róż”
olej na płótnie, 61 x 49,5 cm
Brunk Auctions, Asheville – Stany Zjednoczone, 14 lipca 2023, cena wywoławcza: 500 USD
Bardzo interesująca propozycja z rynku amerykańskiego – 4 obrazy autorstwa Włodzimierza Terlikowskiego (pochodzące zapewne z jednej kolekcji), które pojawiają się na jednej aukcji w Karolinie Północnej w niezwykle atrakcyjnych cenach wywoławczych. My z tego zbioru wybraliśmy klasyczną, acz wyrazistą kompozycję z bukietem róż w glinianym dzbanku. Za atut można uznać wykonaną indywidualnie do tej pracy ramę. Polecamy!
Jerzy Kossak (1886-1955)
„Polscy ułani”
olej na płótnie, 27 x 27 cm
Greenwich Auction, Stamford – Stany Zjednoczone, 20 lipca 2023, estymacja: 2.000 – 3.000 USD
Współcześnie wykonany potworek o fatalnej, jaskrawej kolorystyce, zwieńczony fatalną imitacją sygnatury Jerzego Kossaka. Dla nas jedyną ciekawostką jest całkiem nieźle odtworzona nalepka wystawowa z Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, znajdująca się na odwrociu obrazu – uzupełniona jest maszynopisem, ale zawiera dość zabawny błąd – fałszerz wykonywał ją raczej poza Polską ponieważ wymiary obrazu podał zarówno w centymetrach jak i calach!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!